رئیس مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری گیلان را پایین‌تر از نرخ بیکاری کشور دانست و گفت: سال گذشته نرخ بیکاری کشور ۱۲ و یک دهم درصد و نرخ بیکاری گیلان، ۱۰ و هفت دهم درصد بود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار گفت: نرخ بیکاری جوانان کشور در سال گذشته ۲۵ و سه دهم درصد و برای گیلان ۲۹ درصد بوده است.

وی ادامه داد: طی سال گذشته نرخ بیکاری جوانان گیلانی (بین ۱۵ تا ۲۹ سال) بالاتر از میانگین کشوری بوده همچنین براساس آخرین آمار در بهار امسال، نرخ مشارکت کشور ۴۱ و یک دهم درصد و در گیلان ۴۶ و هشت دهم درصد بوده است.

پارسا فصل کشاورزی را در گیلان برای این نرخ مشارکت موثر دانست و گفت: این نرخ مشارکت بسیار بالا و چشمگیر است.

 آمار ارائه شده توسط مرکز آمار، قابل اعتماد و صحیح است

رئیس مرکز آمار ایران با تاکید بر اینکه آمار ارائه شده توسط مرکز آمار قابل اعتماد و صحیح است، گفت: شک و شبهه در آمار تخریب سرمایه‌های اجتماعی و ظلم به همه دست اندرکاران و مدیرانی است که برای جمع اوری اطلاعات و آمارگیری صحیح اهتمام دارند.

وی گفت: باید به جای ایجاد شک و شبهه در آمار، از مدیران خواست تا برنامه‌های خود را با توجه به این آمار ارائه دهند.

پارسا با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی و ارتقاء سواد آماری، به تورم نقطه‌ای مهرماه در گیلان اشاره و اضافه کرد: تورم نقطه‌ای مهرماه گیلان ۳۰ و شش دهم درصد و برای کشور ۳۲ و چهار دهم درصد بوده، اما برای مقایسه تورم، باید ۱۲ ماه اخیر با ۱۲ ماه سال گذشته مقایسه شود.

وی ادامه داد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، هیج مقامی ما را برای عدم انتشار آمار یا ارائه آماری دیگر تحت فشار نگذاشته است.

 آمار بانک مرکزی مربوط به شهر‌های بزرگ است

پارسا در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر علت وجود اختلاف آمار بین بانک مرکزی و مرکز آمار ایران گفت: به غیر از سرشماری نفوس و مسکن، سایر موارد براساس نمونه گیری انجام می‌شود، اما نمونه‌های مرکز آمار با بانک مرکزی یکی نیست.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی اطلاعات آماری خود را از شهر‌های بزرگ و مناطق شهری جمع آوری می‌کند، اما مرکز آمار ایران، مناطقی اعم از شهری و روستایی را پوشش می‌دهد.

چهارمین همایش استانی آمار و برنامه ریزی نیز امروز (پنجشنبه) با حضور رئیس مرکز آمار ایران در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.

 

منبع:ایرنا

انتهای پیام /ی

برچسب ها: اشتغال ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.