مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی از تکثیر گونه‌های مختلف انار در مازندران و رساندن آن به ۹۰۰ رقم خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مسعود لطیفیان مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در جشنواره انار بهشهر به تکثیر گونه‌های مختلف انار در مازندران و رساندن آن به ۹۰۰ رقم اشاره کرد و گفت: این اقدام تلاش مهم در جهت حفظ ثروت ملی است و باید در این بخش از این تولیدکنندگان حمایت کرد.

وی افزود: ۲۱ هزار هکتار از باغات کشور اصلاح و نوسازی شد که ۲۵۰ هکتار در بخش اصلاح انار بوده است.

لطیفیان گفت: طرح اصلاح، مدیریت فنی و نوسازی باغات از جمله برنامه‌های مهم در برنامه ششم توسعه است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مازندران زمینه توسعه محصول انار را دارد، افزود: با توجه به تغییر اقلیم در ایران، باید ارقام و گونه‌های مناسب تری که تجاری‌تر و مقاوم‌تر به تنش‌های مختلف باشد، در این مناطق کاشته شود و امیدواریم با برنامه ریزی مناسب در بخش انار، شاهد گسترش و توسعه این محصول دراستان باشیم.

وی گفت: جهاد کشاورزی در صدد است با اصلاح باغات، هرس، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، تکثیر انار سالم و استاندارد، بازسازی باغات، توسعه مکانیزاسیون و حمایت از صنایع تبدیلی از باغداران و تولیدکنندگان حمایت کند.

خلیل حقیقی مدیر جهاد کشاورزی بهشهر نیز با بیان اینکه سطح باغات انار این شهرستان هزار و ۵۰ هکتار است، گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۱۰ هزار و ۴۵۰ تن انار در باغات این شهرستان تولید شود.

وی با بیان اینکه این شهرستان مقام نخست تولید محصول انار در استان را به خود اختصاص داده است، افزود: سطح زیر کشت باغات بارور این شهرستان ۹۵۰ هکتار و غیر بارور ۱۰۰ هکتار است و دارای یک هزار و ۳۵۰ بهره بردار است.

وی گفت: وجود ۱۵۰ هکتار انار وحشی ترش پراکنده و ۱۲ هکتار انار ترش خودرو با عملکرد پنج تن در خلیج میانکاله، نشانگر جایگاه خوب و توسعه پرورش انار در این شهرستان است.

حقیقی با اشاره به اینکه از ۲۸ رقم انار موجود در مازندران، ۱۶ رقم آن بومی این شهرستان است، افزود: از مزایای انار بهشهر، کشت و پرورش ارگانیک انار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر با بیان اینکه توسعه انار در پنج سال اخیر با ۳۰۰ هکتار احداث باغ انار افزایش چشمگیری داشت، افزود: برداشت انار از باغات این شهرستان از شهریور ماه شروع و همچنان ادامه دارد.

وی گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۲۲۰ میلیارد رالا درآمد از فروش انار عاید باغداران انار منطقه شود.

سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز گفت: مکشوفه باستانی مفرغی شبیه به انار در ششمین جشنواره انار اشرف بهشهر رونمایی شد.

وی افزود: انار باستانی مفرغی۳ هزار ساله از کشفیات باستان شناسی سایت موزه گوهر تپه به دست آمده است.

ششمین جشنواره فرهنگی و اقتصادی انار اشرف از ۲ آبان ماه امسال به مدت ۵ روز در مجتمع تفریحی-توریستی غار هوتو برگزار می‌شود.
انتهای پیام/آ

برگزاری جشنواره انار در بهشهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.