۱۱ هکتار از پوشش گیاهی پناهگاه حیات وحش میانکاله بهشهر هفته گذشته در آتش سوخت.

زمان رضا احمدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: ۲  مورد آتش سوزی مشکوک هفته گذشته در پناهگاه حیات وحش میانکاله گزارش شد.

وی افزود: حادثه آتش سوزی نخست سوم خردادماه امسال در منطقه استاد باقر میانکاله رخ داد که بلافاصله گروه‌ های اطفای حریق پناهگاه حیات وحش، و آتش نشانی بهشهر به منطقه اعزام شدند.

احمدی گفت: در این آتش سوزی ۳ و نیم هکتار از پوشش گیاهی منطقه دچار حریق شده بود که با تلاش ۵ ساعته نیروی‌های امدادی و دوستداران طبیعت خاموش شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: در حادثه آتش سوزی دوم که ۲۴ ساعت بعداز آتش سوزی نخست اتفاق افتاد نیز ۸ هکتار از منطقه میانکاله صحرا در آتش سوخت.

وی با بیان اینکه برای خاموش کردن آتش سوزی‌های پراکنده  این منطقه خودرو‌های آتش نشانی شهرداری بهشهر و بندر امیرآباد به منطقه اعزام شده بودند، گفت: به دلیل شدت وزش باد و پراکندگی ، آتش در ۵ نقطه گسترش یافت و آتش نشانان و محیط بانان منطقه پس از ۷ ساعت موفق به مهارحریق شدند.

احمدی گفت: در این دو مورد آتش سوزی‌ها درختچه های انار وحشی و گونه‌های گیاهی سازیل و بوته‌های تمشک در آتش سوخت.

وی با بیان اینکه تالاب بین المللی میانکاله زیستگاه قرقاول خزری و دراج است و  در فصل بهار تولید و تکثیر این پرندگان صورت می‌گیرد گفت: متاسفانه تعدادی زیادی از قرقاول‌ها، جوجه و تخم قرقاول در آتش تلف شدند.

احمدی با بیان اینکه کارشناسان محیط زیست در حال بررسی علت آتش سوزی و شناسایی عاملان آن هستند، گفت: محیط زیست مازندران با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.

وی گفت: عامل اصلی  آتش سوز‌های  این منطقه  شکارچیان و صیادان غیر مجاز هستند که با آتش سوزی‌های پراکنده محیط بانان را مشغول و در این مدت به شکار و صید غیر مجاز  اقدام می کنند.

وی عامل دیگر آتش سوزی را خطای انسانی شامل انداختن ته سیگار در  بوته زارها یا خاموش نکردن آتش توسط گردشگران و چوپانان منطقه دانست.

پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی میانکاله با مساحتی حدود ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار از دو زیستگاه آبی و خشکی تشکیل شده که ۴۵ هزار هکتار آن تالاب میانکاله و ۲۳ هزار و ۸۰۰ هکتار آن  اراضی خشکی است.
انتهای پیام/آ

میانکاله در آتش سوخت 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار