مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان از 9 تا 15 آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان با حضور 500 ناشر خبر داد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمدعلی انصاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان امروز در نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان ، اظهار کرد : یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های فرهنگی حوزه نشر و کتاب است ، کتاب در بالا بردن دانش ، فرهنگ و اطلاعات جامعه اصلی‌ترین ابزار به شمار می‌آید و قدمت بسیار طولانی دارد اما هرچه از عمر کتاب می‌گذرد ، با وجود همه رقبایی هم که دارد هیچ چیز ارزش کتاب را تغییر نداده است.

وی با بیان این‌که جامعه‌ای که با کتاب مانوس باشد، از لحاظ فرهنگی سطح بالاتری دارد، بیان کرد: یکی از ابزارهای توسعه هرکشور و ملتی کتاب است، همه باید تلاش کنند کتاب در بین مردم به عنوان یک دوست و یار جا بیفتد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان این‌که یکی از راه‌های نشر کتاب در بین مردم، ارائه خوب کتاب و در دسترس قراردادن کتاب برای علاقه‌مندان است، عنوان کرد: نمایشگاه کتاب یک حرکت موثر در این زمینه است که در بسیاری از کشورهای دنیا نمایشگاه‌های مختلف ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود.

هدف نمایشگاه اصفهان ارائه آسان کتاب به علاقه‌مندان و حمایت از ناشران

وی با بیان این‌که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه کتاب اقدامات زیادی شده است، تصریح کرد: یکی از کارهایی که چندین سال است در وزارت ارشاد انجام می‌شود برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب در کنار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است ، اصلی‌ترین هدف ارائه آسان کتاب به علاقه‌مندان و ایجاد یک فضای پرشور و هیجان در فضای کتاب و حمایت از ناشران است.

انصاری با بیان این‌که این نمایشگاه موجب رونق بیشتر نشر در استان اصفهان و راهی برای ارائه بهتر کتاب در استان خواهد بود، مطرح کرد: شهر اصفهان یکی از شهرهای خوش نام در حوزه نشر و کتاب است و شهرستان‌های استان اصفهان نیز در حوزه نشر و کتاب فعالیت قابل توجهی دارند.

وی ادامه داد: در سفری به خوانسار، اهالی این منطقه معتقد بودند بخش اعظمی از ناشران کشوری از اهالی خوانسار هستند و این نشانه استعداد استان اصفهان در نشر کتاب است، چند سالی است که نمایشگاه کتاب در شهر اصفهان برگزار نشده است و تاکید داریم این رویداد هر سال در اصفهان برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان این‌که از 9 آبان ماه لغایت 15 آبان ماه نمایشگاه کتاب اصفهان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی در پل شهرستان برگزار خواهد شد، یادآوری کرد: در اطلاع‌رسانی مردم باید تلاش بیشتری شود تا از رویدادها و جزئیات نمایشگاه همه مردم استان باخبر شوند.

واگذاری برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان به بخش خصوصی

وی ادامه داد: در راستای واگذاری امور به بخش خصوصی ، نمایشگاه امسال کاملاً به دست بخش خصوصی برگزار خواهد شد و بخش دولتی تنها نظارت خواهد داشت، ساعت بازدید نمایشگاه از 9 صبح تا 8 شب خواهد بود که به تناسب استقبال، ساعات نمایشگاه قابل تمدید هم خواهد بود ، حدود 700 ناشر تاکنون ثبت نام کرده‌اند و ظرفیت نمایشگاه 500 ناشر خواهد بود.

فروش بن کتاب با 20 درصد تخفیف

انصاری با بیان این‌که تلاش شده تا 53 غرفه به ناشران استان تخصیص داده شود، بیان کرد: پیش‌بینی شده 40 هزار عنوان کتاب ارائه شود، فروش بن کتاب تا 5 آبان ادامه دارد و شامل 20 درصد تخفیف است که به دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب داده می‌شود، علاوه بر بن ذکر شده، بن‌هایی نیز به صورت دستی تنها به دانش‌آموزان اختصاص داده شده که آن هم شامل 20 درصد تخفیف خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به گرانی کاغذ و کتاب، یادآوری کرد: تلاش شده کتاب با قیمت مناسب‌تری به مخاطبان ارائه شود، تلاش شده این نمایشگاه به نحوی برگزار شود که سرانه مطالعه را درصدی افزایش دهد، مسابقات مختلفی طراحی شده است که بخشی از آن در فضای مجازی در حال انجام است و مابقی اطلاع‌رسانی خواهد شد، فضای نمایشگاه نیز به تناسب فضای معنوی دهه پایانی صفر است.

وی با بیان این‌که شهرداری تقبل کرده است اتوبوس‌هایی مردم را به صورت رایگان از برخی نقاط شهر به محل نمایشگاه بیاورند، البته این موضوع در سال‌های قبل هم بوده است ، یادآوری کرد : هم‌افزایی و همکاری خوبی در استان اصفهان برای برگزاری این نمایشگاه انجام شده است.

کتاب‌فروشان اصفهانی در نمایشگاه حضور فعال داشته باشند

انصاری ادامه داد:  ساعت 3 بعد از ظهر 9 آبان ماه افتتاحیه نمایشگاه کتاب برگزار خواهد شد، امیدواریم این نمایشگاه کتاب به کتاب فروشان سطح استان کمک کند، کسانی که سرمایه خود را برای کتاب فروشی اختصاص می‌دهند ایثارگری می کنند چرا که اگر این سرمایه خود را در شغل دیگری قرار دهند آورده اقتصادی بیشتری برایشان خواهد داشت، کتاب‌فروشان در نمایشگاه حضور فعال داشته باشند.

غرفه نذر کتاب در سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان

وی بیان کرد: از مردم می‌خواهیم اگر کسی در خانه کتاب اضافی دارد این کتاب را با خود به نمایشگاه بیاورد در غرفه مربوطه به عنوان نذر کتاب یا هدیه کتاب به این غرفه تحویل دهد تا این کتب به دست دانش‌آموزان مدارس مناطق محروم برسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان این که نمایشگاه امسال با صرفه‌جویی اقتصادی برگزار خواهد شد، عنوان کرد: تا امروز قرار نبوده است که من نباشم اما قانون بالاترین معیار است، من نیز از دیگران شنیدم که قرار است بروم اما خبری نیست و تا ثانیه‌ای که باشم به کار ادامه خواهم داد و تا امروز قرار نبوده است که من نباشم.

وی با بیان این‌که ممیزی در خصوص کتب ارائه شده به صورت سخت‌گیری نخواهد بود، یادآوری کرد: البته یک سری خطوط قرمز داریم، ارزش‌هایی با معیار و ملاک قانون در خصوص کتب درنظر گرفته شده و نظارت انجام خواهد شد، تلاش داریم این نمایشگاه را در برخی شهرستان‌های استان نیز برگزار کنیم.

انصاری یادآوری کرد : بیشترین مشکل اصفهان در حوزه نمایشگاه کتاب محدودیت فضا است، سال‌هاست نمایشگاه جدیدی در حال ساخت است، تبریز فضای نمایشگاهی چند برابر اصفهان دارد و دلیل موفقیت نمایشگاه کتابش نیز همین است، در حوزه صحافی و جلد کتب نیز وزارت ارشاد مسؤولیت نظارت دارد ، اما این نظارت و سیاست‌گذاری بین دستگاه‌های مختلف مشترک است.

وی در پایان گفت : در حوزه محتوای کتاب نیز باید نظارت باشد، بسیاری از کتب ما پرمحتواست و در دنیا هم از آن استفاده می‌شود، البته منکر کتب بی‌کیفیت و حتی مشکل‌دار هم نیستیم که در ابتدا خود ناشران و نویسندگان باید به منتشر نکردن کتب بی‌کیفیت همت کنند ، باتوجه به قیمت ارز کتب خارجی وضع بدتری نسبت به کتب داخلی دارند اما تعدادی از ناشران بی‌المللی نیز به صورت محدود در نمایشگاه حضور دارند، فضای زیرگذر میدان امام علی(ع) باتوجه به تمهیدات امنیتی، فیزیکی و ترافیکی که نیاز دارد مناسب برگزاری نمایشگاه کتاب نخواهد بود، فعلا سقف فروش کتاب را 1.5 میلیارد تومان در نظر گرفتیم که ممکن است بیشتر هم شود.

علی یارمحمدیان مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان نیز در این نشست خبری اظهار داشت : نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان تلاش دارد در همه زمینه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأثیر خود را بگذارد و با توجه به شرایط اقتصادی و نوسانات ارزی ، 26 نمایشگاه را در شهر اصفهان برگزار کردیم و سعی داریم توانمندی خود را به نمایش بگذاریم.

وی با بیان این‌که نمایشگاه می‌تواند در زمینه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی، جامعه را به وجود آورد، بیان کرد: یکی از کارکردهای نمایشگاه این است که شور و شوق را در میان مردم به وجود آورد تا این موج از سطح نمایشگاه به سطح جامعه گسترش پیدا کند ، نمایشگاه محل تلاقی تولیدکننده و مصرف‌کننده است، تولید کننده در نمایشگاه محصول خود را در معرض دید مخاطب قرار می‌دهد و تبادل آرا شکل می‌گیرد.

نمایشگاه کتاب به ارتقای سطح فرهنگی و مطالعه جامعه کمک می‌کند

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان عنوان کرد : در نمایشگاه کتاب وقتی نویسنده ، ناشر و مخاطب کتاب در یک محل جمع می‌شوند موجب رفع نقاط ضعف و شکل‌گیری ایده‌ها می‌شود، نمایشگاه کتاب به ارتقای سطح فرهنگی و مطالعه جامعه کمک می‌کند.

وی با بیان این‌که نمایشگاه کتاب یک رویداد فرهنگی است که بخش خاکستری جامعه را جذب می‌کند، تصریح کرد: نمایشگاه می‌تواند برای فراخوان علاقه‌مندان به کتاب، ناشران و نویسندگان موجی ایجاد کند، در نمایشگاه کتاب فروشنده شانس بیشتری برای فروش کتاب خود خواهد داشت.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با بیان این‌که نمایشگاه کتاب به خرده‌فروشان کتاب در سطح شهر نیز کمک می‌کند ، مطرح کرد : حدود 9 میلیون نفر از نمایشگاه‌های کتاب در سراسر کشور بازدید کردند اما اصفهان چندین سال از داشتن نمایشگاه کتاب محروم بوده است ، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ردیف بودجه‌ای برای یارانه کتاب استان‌ها در نظر گرفته شده است که اصفهان به دلیل برگزار نکردن نمایشگاه کتاب از این ردیف بودجه محروم بوده است.

یارمحمدیان با اشاره به مشکلات اقتصادی، تصریح کرد : با وجود این مشکلات نمی‌توان نمایشگاه بین‌المللی برگزار کرد اما باید قدم‌هایی برای آن برداشت و برگزار نکردن نمایشگاه کتاب ما را از این هدف دور خواهد کرد ، بسیاری نمی‌توانند به نمایشگاه کتاب تهران مراجعه کنند و رسالت ما این است که نمایشگاه کتاب را در استان اصفهان برگزار کنیم تا این افراد هم از محیط نمایشگاه استفاده کنند.

با توجه به اهمیت کتاب، 7 روز برای برگزاری این نمایشگاه اختصاص داده شده است

وی با بیان این‌که در اصفهان برگزاری یک رویداد بسیار سخت است و موانع بسیاری بر سر راه است ، خاطرنشان کرد : تعاونی ناشران کتاب برگزارکننده این نمایشگاه هستند ، در شرکت نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان 48 رویداد برنامه‌ریزی شده است و برای هر نمایشگاهی نهایتا 4 روز فرصت داریم اما با توجه به اهمیت کتاب، 7 روز برای برگزاری این نمایشگاه اختصاص داده شده است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.