مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار گفت: توجه به حفاظت خاک مهمترین اصل در توسعه کشاورزی پایدار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، ربعلی جهانی، مدیر جهاد  کشاورزی شهرستان بیله سوار افزود: غفلت از وضعیت منابع خاک مهمترین کاستی در بخش کشاورزی و زیستی است.

وی عنوان کرد: برنامه ریزی بدون درنظر گرفتن خاک مفهومی ندارد زیرا خاک هم بستر حیات جانوران و گیاهان بوده و هم مخزنی برای آب است و اگر خاک را درنیابیم برنامه ریزی برای آب معنا ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار افزود: زندگی سالم و پایدار بدون خاک سالم امکانپذیر نمی باشد زیرا خاک سالم، امنیت غذایی را تامین می کند اینکه به بهانه تامین غذای امروز و افزایش تولید از کود و سموم شیمیایی بی رویه استفاده کنیم خاک های حاصلخیز را از بین برده و دیگر نسل آینده منبعی برای تامین غذای خود نخواهد داشت و این در تقابل با اصول توسعه پایدار است.

جهانی بیان کرد: در مزارع این شهرستان توصيه های نوين به حداقل رسانيدن عمليات خاک ورزی به منظور جلوگيری از تخريب ساختار خاک، افزايش بهره وری و حفظ رطوبت خاک می باشد. در کشت گندم که محصول غالب منطقه می باشد بیش ترین میزان انرژی و زمان در مرحله خاک ورزی صرف می گردد و هدف از خاک ورزی صحيح، فراهم آوردن محيطی مناسب برای جوانه زدن بذر، رشد ريشه، كنترل علفهای هرز، کنترل فرسايش و رطوبت خاک و جلوگيری از رطوبت بيش از حد است.

وی گفت: تحقيقات نشان می دهد که استفاده از گاوآهن و زيرو رو كردن خاک فراتر از يک نياز برای آماده سازی زمين است چون این کار باعث بروز مشكلات و معضلات فراوانی می گردد كه از آن جمله می توان به كاهش مواد آلی و حاصلخيزی خاک، افزايش فرسايش، مصرف زیاد انرژی و سوخت، كاهش رطوبت در خاک به دليل بالا رفتن درجه حرارت و تبخير آن و در كل افزایش هزینه و كاهش توليد اشاره نمود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار گفت: در مقابل می توان با استفاده از روش های نوین خاک ورزی حفاظتی و كاهش شدت و حجم عمليات اين مشكلات را برطرف كرده و به توليد پايدار با هزينه كمتر دست یافت و به كارگيری روشهای نوين خاک ورزی، از جهت بهبود كيفی و نيز از ديدگاه فرسايش خاک، حائز اهميت می باشد.

وی افزود: امروزه دست یابی به کشاورزی پایدار، امنیت غذایی و تولید اقتصادی بیشتر با بهره گیری از دانش مهندسی کشاورزی امکان پذیر می باشد و لزوم انجام تحقیقاتی کاربردی برای استفاده بهینه از نهاده ها و نیل به اهداف خوداتکایی در تولید محصولات اساسی در بخش کشاورزی ضروری به نظر می رسد. بنابراین در جمع بندی کلی می توان اظهار داشت مديريت آبياری و شيوه خاک ورزی نقش مهمی در خصوصيات فيزيکی و چگونگی حرکت آب و حجم مصرفی آب در خاک دارند.

انتهای پیام/ح

خاک سالم، امنیت غذایی را تامین می کند

برچسب ها: کشاورزی ، خاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.