رئیس شورای اروپا خواستار انتشار تمام جزئیات چگونگی قتل جمال خاشقجی بدون توجه به آمر اصلی این جنایت شد.

تمام جزئیات پرونده را بدون توجه به آمر اصلی منتشر کنیدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، دونالد توسک، رئیس شورای اروپا بر افشای تمام جزئیات پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، تأکید کرد.

در بیانیه مطبوعاتی شورای اروپا آمده که دونالد توسک خطاب به اعضای این شورا گفته است: «این (قتل) جنایتی هولناک است که حتی کوچکترین ردی از ریاکاری و اهمال‌کاری ما را شرمسار می‌کند. نقش من اینجا این نیست که بگویم چه کسی از منافع چه کسانی محافظت می‌کند، اما یک چیز می‌دانم و آن اینکه تنها منفعت اروپا در این است که همه جزئیات این پرونده منتشر شود، فارغ از اینکه چه کسی پشت این قضیه است».

وی همچنین از اعضای شورای اروپا بابت «حساسیت» و «قاطعیت»شان در خصوص اینکه نهادهای اروپایی اجازه نخواهند داشت که در «هر بازی مبهمی» درگیر شوند، تشکر و قدردانی کرد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد محمد بن سلمان، سه‌شنبه 10 مهر (2 اکتبر) پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و برخی گزارش‌ها حاکی از پیدا شدن جسد مثله‌ شده وی در یکی از خیابان‌های استانبول است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه‌ای، مقامات امنیتی این کشور حتی اعلام کردند فیلم و نوار صوتی شکنجه و قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان از سوی عوامل امنیتی سعودی را در اختیار دارند. با این حال مقامات ارشد عربستان و به‌ خصوص محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، مدعی بودند خاشقجی پس از انجام کارهای اداری خود کنسولگری عربستان را ترک کرده است.

حکومت عربستان پس از دو هفته انکار، سرانجام بامداد شنبه هفته جاری به صورت رسمی اعتراف کرد که جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه کشته شده‌ است. ریاض اما مدعی شد خاشقجی بر اثر «درگیری» بین او و کسانی که برای ترغیب او به بازگشت به ریاض به استانبول رفته بودند، به قتل رسیده است. بنابر اعلامیه ریاض، 18 نفر از مقامات اطلاعاتی و امنیتی سعودی درگیر در این ماجرا بازداشت شده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز گذشته همانگونه که وعده داده بود در پارلمان این کشور حاضر شد و  ضمن تأیید تمام جزئیات منتشرشده درباره نحوه قتل جمال خاشقجی، آن را جنایتی سیاسی دانست و از حکومت عربستان خواست تمام 18 نفر بازداشت‌شده را برای محاکمه تحویل آنکارا دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار