پایگاه تحلیلی استاتیستا در مطلبی به بررسی کشور‌هایی پرداخت که بیشترین فروش سلاح به عربستان را در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ داشته‌اند.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه تحلیلی استاتیستا در حاشیه ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در کنسولگری عربستان در استانبول که واکنش کشورهای غربی و توقف فروش سلاح به دولت ریاض را به دنبال داشته است، در مطلبی به بررسی کشورهایی پرداخت که بیشترین فروش سلاح به عربستان را در بازه زمانی 2015 تا 2017داشته‌اند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که کشورش بخشی از سلاح عربستان را تامین می‌کند، در واکنش به ماجرای خاشقجی، صادرات اسلحه و تجهیزات نظامی را تا مشخص شدن نتیجه این پرونده متوقف کرد. در پی این اقدام آلمان، برخی دیگر از کشورها از جمله کانادا ضمن محکوم کردن جنایت عربستان، صادرات سلاح به این کشور را تعلیق کرد.

این در حالی بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علی‌رغم اطمینان از دست داشتن سران ریاض در قتل خاشقجی، صرفا به دنبال حفظ قراردادهای نظامی و تسلیحاتی خود با عربستان بود. او در یکی از اظهارات خود تنبیه عربستان به دلیل مسئله خاشقجی را به ضرر آمریکا دانست و تاکنون علی‌رغم فشارهای دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، نهایت تلاش خود را برای حفظ قراردادهای تسلیحاتی با عربستان به کار بسته است.

پایگاه تحلیلی استاتیستا با استفاده از آمارهای موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح در استکهلم (SIPRI) به معرفی کشورهایی که در بازه زمانی 2015 تا 2017 به عربستان سلاح فروخته‌اند، پرداخت. این آمار بر اساس ارزش واردات سلاح به عربستان در بازه زمانی 2015 تا 2017 از کشور صادرکننده در واحد میلیون تی آی وی است.

آمریکا در این بازه زمانی با صادرات سلاح به ارزش  6 میلیون و 980 هزار تی آی وی  بزرگترین فروشنده اسلحه به  عربستان بوده است.

انگلیس، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، سوئیس، کانادا، آلمان، ترکیه و چین در رتبه های بعدی این فهرست قرار دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار