چرخش ۱۸۰ درجه‌ای موضع ترامپ نسبت به روایت عربستان از مرگ خاشقجی

رئیس‌جمهور آمریکا با چرخشی قابل‌توجه از موضع روز گذشته خود در خصوص روایت عربستان از مرگ جمال خاشقجی، اعلام کرد توضیحات مقامات ریاض او را قانع نکرده است.

چرخش 180 درجه‌ای موضع ترامپ نسبت به روایت عربستان از مرگ خاشقجیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه پس از سخنرانی انتخاباتی در نوادا اعلام کرد توضیحات عربستان درباره مرگ جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی او را متقاعد نکرده است، با این حال ترامپ باز هم درباره لغو قرارداد تسلیحاتی چند میلیارد دلاری با ریاض هشدار داد.

بنا به گزارش واشنگتن پست، رئیس جمهور آمریکا بر این باور است که به طور بدیهی در روایت مقامات عربستانی درباره مرگ روزنامه نگار منتقد سعودی فریب و دروغ‌های وجود دارد.

واشنگتن پست همچنین به نقل از چندین منبع اعلام کرد روابط نزدیک جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بار مسئولیتی را متوجه مقامات کاخ سفید کرده و گزینه‌های خوبی را در این ماجرا برای کاخ سفید باقی نگذاشته است.

بنا به گفته یکی از این منابع آگاه،  ترامپ از اینکه قادر به درک حقیقت ماجرا نیست و نیز درباره سوء قضاوت‌ها درباره کوشنر ناراحت است. این ناراحتی از آنجا ناشی می‌شود که افراد بسیاری در دولت آمریکا این موضوع را عنوان کردند که کوشنر اخیرا به علت ماجرای خاشقجی کمتر در انظار عمومی دیده شده است. یکی دیگر از این منابع ابراز نگرانی کرد که روابط نزدیک میان کوشنر و ولیعهد عربستان اکنون دولت آمریکا را زیر فشار انتقادات برای حمایت از ریاض قرار داده است. بنا به گفته منابع آگاه اگرچه ترامپ بویژه درباره شرایط ناخوشایند ناشی از این ماجرا حساس شده است، اما هنوز مشخص نیست آیا او اقدامی در این زمینه در پیش خواهد گرفت یا خیر.

رئیس جمهور آمریکا در خصوص بیانیه ریاض درباره مرگ خاشقجی اعلام کرد تا زمانی که پاسخ را نیابد، متقاعد نمی‌شود و تحریم‌های ضد عربستان را یکی از گزینه‌های دولتش در این ماجرا عنوان کرد.

او در عین حال تاکید کرد: «لغو قرارداد تسلیحاتی با ریاض بیش از آنکه به آنها آسیب بزند، به زیان ما خواهد بود.» 

 روز جمعه دولت عربستان مدعی شد خاشقجی در جریان درگیری در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است. همچنین ریاض از دستگیری 18 تبعه عربستان در جریان این پرونده خبر داد. کاخ سفید در واکنش به بیانیه ریاض اعلام کرد از نزدیک تحقیقات بین‌المللی در خصوص این حادثه تراژیک را پیگیری می‌کند و خواهان برقراری عدالت به موقع، شفاف و مطابق با تمامی مراحل قانونی است.

این در حالی است که روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا، تقریبا تنها کسی بود که روایت جعلی عربستان از مرگ خاشقجی را باورپذیر عنوان کرده بود. او پس از اذعان مقامات ریاض به کشته شدن خاشقجی در کنسولگری این کشور گفت به تفسیر سعودی‌ها از این ماجرا اعتماد دارد و گمان نمی‌کند رهبران عربستان به او دروغ گفته باشند!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار