شیعیان و دوستداران اهل بیت (ع) بعد از گذشت قرن ها از واقعه عاشورا خود را در اربعین سرور و سالار شهیدان به کربلا می رسانند .

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ این صدای قافله غم است که سکوت صحرا را می شکند با نزدیک شدن به وادی کربلا زینب بی تابتر از همیشه است آخر عطر حسین به مشام می رسد .

 

هم قدم با کاروان غم در اربعین
اینجا کربلاست اینجا تربت جگر گوشه زهراست زینب اینجا دلی را گم کرده است و امروز به امید وصالش صد قافله طی کرده است.

بعد از یک اربعین فراق زینب به کنار تربت برادر رسیده است و چه غریبانه سر بر روی تربتی می گذارد که تمام هستی زینب در آن آرمیده است.
نجواهای عاشقانه حضرت زینب با برادر بعد از گذشت قرن ها از این واقعه هنوز هم دل هر انسان آزادیخواه را جریحه دار می کند.

هم قدم با حضرت زینب بعد از یک اربعین فراق

شیعیان و دوستداران اهل بیت (ع) بعد از گذشت قرن ها از واقعه کربلا و اربعین به یاد مصائب حضرت زینب هم قدم با ایشان می شوند و خود را در اربعین سالار و سرور شهیدان به کربلا می رسانند .

بارش را که یک کوله کوچک بیش نیست بسته و آماده سفر است چندین سال است که در پیاده روی اربعین شرکت می کند، رضا جوان 25 ساله  می گوید : نزدیک به اربعین می شود بی تابی وجودم را می گیرد 4 سال است که این طریق را طی می کنم و هرسال اشتیاقم برای اینکه مشقت های این سفر را به جان بخرم بیشتر از سالهای قبل می شود، چرا که در این مسیر با مناظری روبه رو می شوی که نشان از عاشقی و دلدادگی به کوی دوست دارد، وقتی می بینی که جمعیت از پیر و جوان و بانوان با پای پیاده چه بی صبرانه برای وصال یار قدم بر می دارند آنوقت مشقت های این سفر برایت معنا نخواهند داشت.

 

هم قدم با کاروان غم در اربعین


می گوید: در کل حضور در بین جمعیتی که همگی باهم به سمت هدفی خاص در حال حرکت هستند طی مسیر را برای انسان راحت می کند و این واقعه جز عشق به حسین چیزی دیگری نیست .

هر چه به تمام برسد و از نقص به تمام و کمال برسد، می شود اربعین

مفهوم اربعین مفهوم کمال است. هر چه به قله برسد می شود، اربعین می شود. چهل مرز کمال است. پیامبران در 40 سالگی به پیامبری می رسند، اوج تابستان و زمستان چهلمین روز آن است. یعنی چهل مرز کمال است و در قرآن هم هست که وقتی خدا به موسی وعده داد که 30 روز در کوه باشد، اشاره می کند که «ما با 10 روز که به آن افزودیم تمامش کردیم». پس هر چه به تمام برسد و از نقص به تمام و کمال برسد، می شود اربعین.

اربعین ما راهپیمایی می کنیم تا مسیر کمال را طی کنیم در حقیقت یک حرکت نمادین برای اینکه بگوییم ماندن بر آرمان ایمان و پای فشردن بر باورها، مفهوم همین پیاده روی است.

ما در اربعین با حضرت زینب (س) و امام سجاد (ص) برای تسلای دل داغدار امام زمان هم قدم می شویم، اربعین راهپیمایی می کنیم تا بگوییم یا حجت ابن الحسن آقا و سرور ما شیعیانت شریک غم توهستند و راه را نیمه تمام نخواهند گذاشت.

 

هم قدم با کاروان غم در اربعین
نخستین سوگواران حسین (ع) نیزدر اربعین سالار شهیدان، در وادی عشق کربلا گرد هم آمدند وبه یادش هم ناله شدند تا شیعیانش نیز همچون آنان دل در گرو اربعین بندند و موج موج درپی حقیقتی که از جوشش خون مولایشان در این دشت غم آشکار شده سرازیر شوند تربتش را سرمه چشمانشان کنند و حرمش را همچون قبلگاه عشق طواف نمایند.

 

اولین زائر امام حسین در روز اربعین!

جابر بن عبدالله انصاری را نخستین کسی میدانند که شرافت کسب این عنوان را پیدا نموده است؛ چون او کسی است که به قصد زیارت قبر سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، با توجه به کهولت سنی خود و با در نظر گرفتن شرایط بسیار سخت سیاسی روز، از مدینه به کربلا آمد؛ چنان که بسیاری از بزرگان به این مطلب تصریح کرده اند.

هم قدم با کاروان غم در اربعین
عطيه عوفی می گويد: با جابر بن عبد الله به عزم زيارت قبر حسين عليه السلام بيرون آمدم و چون به كربلا رسيديم جابر نزديك شط فرات رفته و غسل كرد و ردائى همانند شخص محرم بر تن نمود و هميانى را گشود كه در آن بوى خوش بود و خود را معطر كرد و هر گامى كه بر مى‏داشت ذكر خدا مى‏گفت تا نزديك قبر مقدس رسيد و به من گفت: دستم را بر روى قبر بگذار! چون چنين كردم، بر روى قبر از هوش رفت.

من آب بر روى جابر پاشيدم تا به هوش آمد، آنگاه سه مرتبه گفت: يا حسين! سپس گفت: «حبيب لا يجيب حبيبه!» ، و بعد اضافه كرد: چه تمناى جواب دارى كه حسين در خون خود آغشته و بين سر و بدنش جدائى افتاده است!  و گفت:

من گواهى می دهم كه تو فرزند بهترين پيامبران و فرزند بزرگ مؤمنين هستی، تو فرزند سلاله هدايت و تقوايى و پنجمين نفر از اصحاب كساء و عبايى، تو فرزند بزرگ نقيبان و فرزند فاطمه سيده بانوانى، و چرا چنين نباشد كه دست سيدالمرسلين تو را غذا داد و در دامن پرهيزگاران پرورش يافتى و پاك زيستى و پاك از دنيا رفتى و دلهاى مؤمنان را از فراق خود اندوهگين كردى پس سلام و رضوان خدا بر تو باد، تو بر همان طريقه رفتى كه برادرت يحيى بن زكريا شهيد گشت.

 

هم قدم با کاروان غم در اربعین
آنگاه چشمش را به اطراف قبر گردانيد و گفت: سلام بر شما اى ارواحى كه در كنار حسين نزول كرده و آرميديد، گواهى مى‏دهم كه شما نماز را بپا داشته و زكوة را ادا نموده و به معروف امر و از منكر نهى كرديد، و با ملحدين و كفار مبارزه و جهاد كرده، و خدا را تا هنگام مردن عبادت نموديد.

و اضافه نمود: به آن خدائى كه پيامبر را به حق مبعوث كرد ما در آنچه شما شهدا در آن وارد شده‏ايد شريك هستيم.


عطيه مى ‏گويد: به جابر گفتم: ما كارى نكرديم! اينان شهيد شده ‏اند. گفت: اى عطيه! از حبيبم رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه مى‏ فرمود: «من احب قوما حشر معهم و من احب عمل قوم اشرك في عملهم» ؛هر كه گروهى را دوست داشته باشد با همانان محشور گردد، و هر كه عمل جماعتى را دوست داشته باشد در عمل آنها شريك خواهد بود.

ثواب پیاده رفتن به زیارت سیدالشهدا (ع)

چرا زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین حسینی تأکید و توصیه شده است، چرا باید این مراسم همراه با هیاهو و شور خاصی اجرا شود،

هر ساله سیل خروشان عاشقان ابا عبدالله (ع) در آستانه اربعین رهسپار کوی یار می شوند جماعتی که بعد از گذشت قرن‌ها با هر زبان، نژاد و قومیتی پای در مسیر عشق می‌گذارند و مجنون وار، سختی راه را به جان می‌خرند.

 

هم قدم با کاروان غم در اربعین
در روایتی از امام صادق(ع) آمده است:کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمی دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏ فرماید و یک درجه مرتبه‏ اش را بالا مى‏ برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مى‏‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‏‌گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.(کامل الزیارات ص۱۳۴)


ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة

حجت الاسلام مسعود صفی‌یاری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ با اشاره به آثار راهپیمایی اربعین گفت: پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین تجمع شیعیان و اقتدار و عزت شیعه را نشان می‌دهد و این حضور عامل مهم تقویت وحدت و انسجام است و این وحدت توطئه‌های دشمن را خنثی و آنها را خشمگین می‌کند.

 

هم قدم با کاروان غم در اربعین


مدیر کل تبلیغات اسلامی تصریح کرد: بزرگداشت اربعین به‌ اندازه روز عاشورا با اهمیت و قابل توجه است؛ چراکه در آن معنای انتظار و عدم رضایت نسبت به ظلم‌هایی که بر اهل‌بیت روا داشته شده است بیان می‌شود و این نگرش در میان شیعیان سبب حیات تفکر شیعی و زنده ماندن روح عاشورا پس از گذشت قرن ها می شود تا آنجا که می‌توان از آن به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین معیارهای دین‌داری نام برد.


حجت‌الاسلام مسعود صفی یاری همچنین بابیان اینکه در اهپیمایی اربعین سازمان اقدامات لازم را در دستور کار داده است، گفت: کتاب‌های ادعیه و زیارت امام حسین (ع) در پایانه‌های مسافربری و موکب‌ها بین زائرین توزیع می‌شود چرا که در بحث ارتقای اعتقادات دینی مردم بسیار مؤثر است.

حجت الاسلام صفی یاری تأکید کرد: برگزاری برنامه‌های ویژه اربعین توسط هیئت‌های محوری، برگزاری گفتمان عاشورایی در سطح مدارس و برگزاری دسته عزاداری توسط مساجد از برنامه‌های مهم اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زنجان است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گفت: اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زنجان برای برگزاری درست و منظم برنامه‌های دهه اربعین از چند ماه گذشته برنامه‌ریزی کرده و بر کیفیت بخشی برنامه ها بسیار توجه کرده است.

اربعین حسینی(ع) یکی از نفحات و نسیم‌های بهشتی است

حجت الاسلام والمسلمین جنتی مدیر کل اوقاف وامورخیریه استان زنجان گفت: یکی از کارکردهای مهم اربعین این است که صفوف شیعیان را متحد می‌کند؛ بدون اینکه تبلیغات و دعوتی صورت گیرد این صفوف عظیم در کنار هم قرار می‌گیرند؛ این وحدت صفوف اسلام و شیعه را زنده می‌کنند؛ دعوت ائمه به این زیارت تنها در باب ثواب نیست بلکه یک بحث سیاسی هم در میان است؛ اگر این زیارات نبود صحبتی از شیعه هم نبود.

هم قدم با کاروان غم در اربعین

وی افزود: اربعین حسینی به حمدالله امروز صحنه حضور گسترده زائران است ولی در عرصه تبلیغی دچار کمبود هستیم؛ نباید وظیفه اصلی حوزوی در این مسیر فراموش شود؛ تعلیم و تربیت مردم در این مسیر بسیار مهم است.

حجت الاسلام جنتی با بیان اینکه به فرموده پیامبر اکرم (ص) در زندگی انسان‌ها نسیم‌هایی وزیدن می‌کند، سعی کنید خود را در مسیر آن قرار دهی افزود:اربعین حسینی(ع) یکی از نفحات و نسیم‌های بهشتی است؛ استفاده ما از اربعین آن است که جمعیت زوار حسینی را بسازیم و متحول کنیم و زمانی که باز می‌گردند با زمانی که به سفر رفتند متفاوت باشند.

 

هم قدم با کاروان غم در اربعین


وی با اشاره به این که اربعین سبب بازخوانی ماجرای کربلا و عامل مهم تربیت مردم است، عنوان کرد: نکته دیگر آن است که در این مسیر فضای آموزشی مناسبی برای آموزش مبانی اسلام پیدا می شود. در این مراسم نباید اقدام به برگزاری برنامه‌های مفصل کرد زیرا در این مسیر باید برنامه‌ها به شکل خلاصه و مفید باشد که به تزکیه مردم بپردازد.

حجت الاسلام  جنتی گفت: حرکت تبلیغ در مسیر اربعین ذخیره دنیا و آخرت و مایه خرسندی امام زمان(عج) است و باید این مسیر را نیز جدی بگیرید و در خدمت‌رسانی به امام(ع) از تمام تلاش خود بهره بگیرید.

زهرا نصیری

انتهای پیام/ ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.