رئیس اتاق بازرگانی ایران:

قیمت‌های پایه صادراتی باید واقعی شود

رئیس اتاق بازرگانی گفت: قیمت‌های پایه صادراتی باید واقعی شود، این در حالی است که اگر فعالان اقتصادی اختلاف تجاری پیدا کردند، سازو‌کاری وجود ندارد تا حل اختلاف شود.

قیمت‌های پایه صادراتی باید واقعی شودبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی در حاشیه همایش روز ملی صادرات گفت: تأکید مقام معظم رهبری در توجه ویژه به نظرات بخش خصوصی در تصمیم‌گیریهای دولتی حاکی از آن است که این موضوع تاکنون به درستی انجام نشده و ایشان نظرات بخش خصوصی و مردم را در تصمیم‌گیریهای کشوری موثر می‌داند.

شافعی افزود: آنچه امروز در حوزه تجارت بسیار مورد توجه است و بخش خصوصی هر روز با آن مواجه است، تاکید بر تصمیم‌گیری‌های دولتی است که در بسیاری از این موارد این تصمیم‌گیری‌ها نیازمند یک پیوست کارشناسی بوده و این پیوست عموما غایب و این تعجیل در تصمیم‌گیری‌ها نتایج مثبتی در اجرا ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی یادآوری کرد: درخواست ما این است زمانی که دستوری در حوزه‌های مختلف صادر می‌شود مقامات در اجرای آن تاکید داشته باشند.

وی با تاکید بر اجرای قانون اعتماد سازی گفت: بر اساس ماده 24 قانون فضای کسب و کار هر گونه تغییر در دستور‌العمل‌ها و قوانین باید با پیش آگاهی به فعالان بخش خصوصی صورت گیرد، اما امروز فعالان بخش خصوصی از تصمیم‌گیری‌ها غافلگیر می‌شوند.

شافعی گفت: بخش زیادی از کالاها در گمرکات منتظر خروج هستند و این موضوع نه تنها برای بخش خصوصی بلکه برای اقتصاد کشور ضرر و زیان به دنبال دارد.

رئیس اتاق بازرگانی تاکید کرد: عدم اجرای قانون بازگشت ارز صادرکنندگان یک خیانت است و بخش قابل توجه صادرکنندگان خود را متعهد به بازگشت ارز صادراتی می‌دانند.

 شافعى اظهار کرد: قیمت های پایه صادراتی باید واقعی شود، این در حالی است که اگر فعالان اقتصادی اختلاف تجاری پیدا کردند، ساز و کاری وجود ندارد تا حل اختلاف شود. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای هدف صادراتی چنین اتفاقی رخ می دهد؛ البته سازمان توسعه تجارت ایران دفاتر تجاری در خارج از کشور دارد، اما کارایی لازم را ندارند که به حل اختلاف بپردازند.

رئیس اتاق بازرگانی تأکید کرد: نهادهای دولتی باید از صادرکنندگان در خارج از کشور حمایت کنند تا مشکلات مربوط به عدم پرداخت و مسائل دیگر بهبود یابد.

شافعی تصریح کرد: در سلسله جلساتی که با رئیس بانک مرکزی داشتیم، موارد مذکور مطرح و قرار بر این شد که به نقطه مشترکی در این حوزه دست یابیم.

وی تأکید کرد: اکنون زمان آن رسیده که درجه اعتماد متقابل را بالا ببریم و بخشی از اقدامات کنونی می‌تواند در این راستا انفصال ایجاد کند.

رئیس اتاق بازرگانی در پایان گفت: باید بتوان با اتحاد همه سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی گره‌های صادراتی موجود را تا حد امکان برطرف کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار