رئیس اتاق مشترک بازرگانی ، صنایع ،معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: نمایشگاه بازرگانی ایران اسفندماه امسال با محوریت خراسان شمالی در عشق آباد ترکمنستان برگزار می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بجنورد؛  محمد صمدی رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی خراسان شمالی با بیان این که کشور ترکمنستان ، مجوز برپایی این نمایشگاه را صادر کرده است و برخی از دیگر کشور‌ها نیز در این رویداد مشارکت خواهند داشت ، گفت: نمایشگاه بازرگانی ایران اسفندماه امسال با محوریت خراسان شمالی در عشق آباد ترکمنستان برگزار می‌شود.

وی افزود: خراسان شمالی هم اکنون با ۲۴ کشور جهان داد و ستد دارد و صادرات استان در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن ۸۲ درصد رشد داشته است.

صمدی گفت: پارسال کالا‌های استان به ۳۲ کشور دنیا صادر شد که امسال به علت بروز مشکلاتی، به برخی از کشور‌ها از جمله فرانسه، لهستان، مجارستان و عربستان صادرات نداشتیم.

وی ارزش صادرات امسال در خراسان شمالی را ۶۰ میلیون دلار عنوان و بیان کرد: محصولات پتروشیمی ، پودر آلومینا ، محصولات کشاورزی ، مصالح ساختمانی ، پلاستیک و صنایع دستی از کالا‌های صادراتی استان است.

صمدی افزود: امسال میزان ورود کالا به استان نیز محدود و حدود ۱۰ میلیون دلار بود که در حد کالا و مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها بود که این رقم در سال‌های پیش تا ۴۰ میلیون دلار نیز می‌رسید.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان اظهار کرد: هندوستان با ۳۰ درصد، افغانستان با ۲۱ درصد و میانمار با ۱۵ درصد به ترتیب اصلی‌ترین مقاصد صادراتی استان بودند.

وی بر لزوم ایجاد بازارچه مرزی استان در منطقه پرسه سو تاکید کرد و گفت: در دو سوی این منطقه در خاک ایران و ترکمنستان تعداد زیادی روستا وجود دارد که این امر باعث اشتغالزایی برای آنان خواهد شد.

صمدی با بیان اینکه ایجاد بازارچه توجیه اقتصادی دارد، افزود: با توجه به اینکه خراسان شمالی از گذرگاه مرزی، منطقه ویژه اقتصادی، راه آهن، فرودگاه بین المللی، بنادر و دریا بی بهره است، ایجاد این بازارچه می‌تواند بخش اقتصادی استان را رونق بخشد.

وی بیان کرد: مطالبات تاجران ایرانی از همتایان ترکمن حدود ۱۵ میلیون دلار بود که این مبلغ از طریق تهاتر و مبادله پایاپای وصول شد.

وی افزود: تا کنون حدود ۳۰۰ کارت بازرگانی در این استان صادر شده که از این تعداد تنها ۱۲۰ کارت فعال است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی همچنین از اعزام هیات تجاری به کشور قرقیزستان خبر داد و گفت: در این خصوص رایزنی‌هایی با کشور مزبور انجام شده و سفیر قرقیزستان نیز به خراسان شمالی سفر کرده است.

وی با اشاره به عضویت قرقیزستان در سازمان تجارت جهانی، افزود: صادرات به این کشور تعرفه ندارد و می‌توان از این طریق به دیگر کشور‌ها نیز کالا صادر کرد.

وی افزود: سهم اشتغال در این استان در بخش کشاورزی ۳۹ ممیز ۶ درصد ، صنعت ۲۴ ممیز ۳ درصد و خدمات ۳۶ ممیز یک درصد است.

خراسان شمالی به عنوان استانی کمتر توسعه، با دارا بودن بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه صادرات و واردات دارد.

گفتنی است: این استان ۴۵۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از نظر داشتن صنایع بزرگ در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را دارا است.

انتهای / ب

صدور ۳۰۰ کارت بازرگانی در خراسان شمالی

برچسب ها: اتاق بازرگانی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.