مدیر کل جهاد کشاورزی لرستان به انحراف منابع آب در شهر‌های بروجرد، خرم‌آباد و دورود اشاره کرد و گفت: الگوی کشت متناسب با منابع استان تهیه و ابلاغ شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ عبدالرضا بازدار ظهر امروز در جلسه حفاظت از منابع آب که در سالن جلسات استانداری برگزار شد اظهار داشت:کشت برنج در لرستان به هیچ وجه پایدار نیست و منابع ما را خراب می‌کند، وقتی برنج کشت می‌شود ظرفیت محصول دیگر از بین می‌رود.

وی افزود: دانه روغنی در شهرستان دورود پنج تن است که با نرخ تضمینی ۳۳۰۰ تومان هر هکتار ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد زایی دارد که می‌تواند جایگزین کشت برنج شود.

مدیر کل جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: با توجه به وضعیت نامناسب منابع آبی استان لازم است الگوی جدید کشت متناسب با ظرفیت‌های آبی استان برای سال ۹۷ و ۹۸ تهیه شود و پس از تایید در شورای حفاظت از منابع آب لرستان سریعا به مراکز خدمات کشاورزی استان ابلاغ شود.

وی در رابطه با برنامه استفاده از منابع آب استان نیز بیان کرد: در این برنامه انحراف بسیاری به وجود آمد به طوری که در شهر‌های بروجرد، خرم‌آباد و دورود بیشترین انحراف آبی و در شهر ازنا کمترین انحراف را داشتیم.

بازدار گفت: میزان کشت سه محصول آبدوست برنج، چغندر وسیب زمینی در سال زراعی گذشته معادل ۱۱ هزار و ۶۵۰ هکتار بوده در صورتی که سطح زیر کشت امسال معادل ۱۹ هزار و ۴۷۲ هکتار است یعنی هفت هزار ۸۲۲ هکتار اضافی کشت شده که معادل ۶۷ درصد انحراف کشت داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه کشت سیب زمینی ۱۵۰۰ هکتار نسبت به سال گذشته کاهش داشته است تصریح کرد: اگر در شهرستان‌ها کمیته حفاظت از منابع آب تشکیل می‌شود بی‌موقع آب را در دشت‌ها رها نکنند بلکه آب باید بر اساس برنامه و الگوی کشت رها شود.

مدیر کل جهاد کشاورزی لرستان اضافه کرد: با برنامه‌های انجام شده کشت سیب زمینی، چغندر و هنداونه کنترل شد، ولی در کشت برنج در یک نقطه زمین کشاورزی سد مروک چهار هزار ۵۰۰ هکتار برنج کاشته شده است.

انتهای پیام/پ

الگوی کشت در لرستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار