واشنگتن پست نوشت وزیر خارجه آمریکا به عربستان سفر کرد تا بر نگرانی واشنگتن از سرنوشت خاشقجی تاکید کند، اما دوربین‌ها که خوش‌و‌بش‌های دو طرف را ضبط کردند، بیانگر چیز دیگری بودند.

واشنگتن پست: در خوش‌و‌بش‌های پمپئو با مقامات عربستان، نشانی از بحران دیده نمی‌شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مطلبی نوشت: هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت مذاکرات پمپئو با سه نفر از مقامات عربستان از جمله پادشاه و ولیعهد این کشور درباره آنچه برای جمال خاشقجی روی داده است "مستقیم و صریح" بود. اما دوربین‌ها که خوش و بش‌های مقامات آمریکایی و سعودی را پیش از آغاز مذاکرات خصوصی ضبط کردند، چیز دیگری را روایت می‌کردند. در تصاویر ضبط شده هیچ نشانه‌ای در این باره وجود ندارد که روابط ریاض و واشنگتن به سبب ناپدید شدن خاشقجی دچار بحران شده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پیش از آنکه خبرنگاران به بیرون از اتاق جلسه هدایت شوند گفت: "ما متحدانی قوی و دیرینه هستیم. ما با هم با مشکلات گذشته، حال و آینده روبرو می‌شویم." پمپئو هم با شور و اشتیاق گفت: "قطعا همینطور است."

وقتی پادشاه عربستان خطاب به مایک پمپئو گفت: "امیدوارم در اینجا راحت باشید"، وی پاسخ داد راحت است و افزود: "از شما به سبب پذیرش دیدار با من از طرف رئیس جمهور ترامپ، تشکر می‌کنم."

خاشقجی در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست مقاله‌های انتقادی از حکومت عربستان می‌نوشت. وی از دوم اکتبر که به کنسولگری عربسنان در استانبول مراجعه کرد تا اسناد مورد نیاز برای ازدواج مجدد خود را بدست آورد دیده نشده است.

ترکیه، عربستان را متهم کرده است که گروهی پانزده نفری را برای فریب دادن خاشقجی و وارد شدن به کنسولگری، شکنجه و در نهایت کشتن وی اعزام کرد. 

ترامپ اعلام کرده است هر کسی که مسئول قتل خاشقجی شناخته شود به شدت مجازات خواهد شد. اما در عین حال به تبلیغ درباره توافق‌های فروش سلاح‌ نظامی به عربستان و مشاغلی پرداخته است که این قرارداد‌ها بوجود می‌آورند. 

ترامپ یکشنبه شب به پمپئو دستور داد برای مذاکرات رو در رو با مقامات عربستانی در مورد این بحران به عربستان عزیمت کند. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است واشنگتن می‌خواهد به همه جزئیات آنچه روی داده است دست پیدا کند. با این حال روز سه شنبه هیچ شواهدی وجود نداشت که پمپئو به حل ناپدید شدن مرموز خاشقجی نزدیک‌تر شده است.

پمپئو پس از دیدار با مقامات عربستان گفت: ولیعهد عربستان به او اطمینان خاطر داد یک بررسی اکنون در جریان است و اینکه فعالیت دادستان عمومی عربستان، نتیجه‌ای کامل همراه با شفافیت خواهد داشت که جهانیان شاهد آن خواهند بود.

وی در تلاش برای رفع اتهامات از عربستان گفت: "ارزیابی من از این دیدار‌ها این است که پایبندی جدی به تعیین همه حقایق و اطمینان یافتن از پاسخگویی از جمله پاسخگویی مقامات ارشد عربستان وجود دارد." 

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار