رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز به مناسبت روز ملی مبارزه باسل پیامی صادر نمود.

پیام رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز به مناسبت روز ملی مبارزه با بیماری سلبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهرداد شریفی، رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز به مناسبت روز ملی مبارزه با سل پیامی صادر نمود.

متن پیام به شرح زیر است؛

عامل بیماری سل نخستین بار بوسیله رابرت کخ، پزشک آلمانی، در سال 1882 کشف شد و در ایران روز 23مهرماه به نام روز ملی مبارزه با بیماری سل نامگذاری شده است.

بیماری سل در گذشته یک بیماری صعب العلاج محسوب می شد و مبتلایان به آن علاوه بر درمان نشدن کامل، دچار عوارض شدید بیماری بودند و ابتلا به سل کیفیت زندگی آنان را به شدت تهدید می کرد، اما امروزه این بیماری در درجه نخست قابل پیشگیری است و بعد هم اگر جامعه ای از سطح بهداشت و سلامت مناسب برخوردار باشد، میزان بروز بیماری بسیار نادر است.

همچنین بیماری سل امروزه کاملا قابل درمان است و با استفاده از پروتکل درمانی مناسب می توان به بهبود کامل فرد مبتلا امیدوار بود و مبتلایان به بیماری سل باید تحت آموزش کامل کارشناسان مراقبت قرار گیرند تا بتوانند ضمن همکاری در مدیریت درمان خود ، یا رفتارهای بهداشتی مناسب نسبت به جلوگیری از انتشار  بیماری به سایرین مشارکت نمایند.

باید برای ریشه کنی سل، افرادی را که به صورت نهفته به آن آلوده هستند، شناسایی و درمان کنیم، در واقع این یک استراتژی است که برای بیماران پرخطر داشته ایم که باید طی سال های آینده به جمعیت عمومی کشور تعمیم داده شود تا شاهد ریشه کنی سل در کشور و استان باشیم و به افرادی که سرفه بیش تر از 2 هفته، خلط خونی، کاهش وزن غیر قابل توجیه و تب طولانی دارند توصیه می شود که از نظر سل فعال بررسی شوند، همچنین افرادی که دارای نقص ایمنی هستند، پیوند شده اند، کورتون مصرف می کنند و یا دیابت و نارسایی کلیه دارند از نظر سل نهفته بررسی شوند.

بیماری سل به ازدحام بیش از حد و تغذیه نامناسب بسیار مرتبط است. این ارتباط باعث می شود سل یکی از بیماری های اصلی مرتبط با فقر باشد بیماری ریوی مزمن، یکی دیگر از عوامل خطر ساز قابل توجه است. بیماری سیلیکوز خطر را حدوداً ۳۰ برابر می کند. افرادی که سیگار می کشند نسبت به غیر سیگاری ها تقریباً دو برابر در معرض خطر ابتلا به بیماری سل هستند وبیماری های دیگر نیز می توانند خطر ابتلا به سل را افزایش دهند، از جمله اعتیاد به الکل و دیابت قندی (خطر را 3 برابر می کند).

مهم ترین علت بروز بیماری سل مقاوم به درمان نیمه کاره رها کردن درمان سل معمولی است.مهم ترین توصیه ما به مردم این است که اگر در خانه آن ها فردی به بیماری سل مبتلا است اولاً به سرعت تحت درمان قرار گیرند و درمان ۶ ماهه را کامل کنند و حتماً کودکان و اطرافیان آن ها نیز به خصوص در چند هفته اول تحت معاینه و مراقبت پزشک باشند.

انتهای پیام/گ

پیام رییس مرکز بهداشت به مناسبت روز پزشک

برچسب ها: بهداشت ، بیماری سل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار