کشف عامل بیماری سل، نبرد توابین در عین‌الورده با سپاهیان عبیدالله زیاد، درگذشت "ژول ورن" نویسنده فرانسوی، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 4 فروردین 1393 خورشیدی برابر با 22 جمادی الاول 1435 هجری و 24 مارس 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

کشف عامل بیماری سل توسط "رابرت کُخ" محقق و دانشمند آلمانی (1882 م)

در 24 مارس 1882 م باسیل "کُخ" عامل سرایت و انتشار بیماری سِل، توسط رابرت کُخ پزشک و محقق آلمانی، کشف شد. رابرت کخ، بیش از ده سال در زمینه شناخت علّت بیماری سل، مطالعه و تحقیق کرد و سرانجام موفق به کشف این عامل شد که بعدها آن بیماری را به نام او، باسیل کخ نامیدند.

وی یک سال پس از این کشف اعلام کرد که می‌توان همه موجودات را در اثر تلقیح این سرم از بروز امراض مصون داشت. این پزشک آلمانی، در سال 1905، جایزه نوبل را در زمینه فیزیولوژی دریافت کرد. با این حال، رابرت کخ به عنوان کاشف میکروب سل که خودْ جان میلیون‌ها نفر را نجات داده بود، پس از سفرهای بسیار به بیماری سل مبتلا شد و در 27 مه 1910 م در 67 سالگی درگذشت.

رحلت فقیه پرهیزگار و عالم جلیل آیت اللَّه "شیخ علی مرندی" (1330 ش)
آیت‌اللَّه شیخ علی مرندی در سال 1287 ش (1326 ق) در شهرستان مرند به دنیا آمد و مقدمات علوم را در همان شهر به پایان برد. وی در سال 1314 برای فراگیری سطوح بالای علمی راهی نجف اشرف گردید و در محضر استوانه‌های علمی زمان همچون: شیخ الشریعه اصفهانی، آخوند ملامحمدکاظم خراسانی و سیدمحمد کاظم یزدی به درجه رفیع اجتهاد دست یافت. آیت‌اللَّه مرندی پس از سالیانی حضور در نجف، خود، یکی از مردان علمی و فقهی آن حوزه گردید و جمعی از فضلا و فرهیختگان در حلقه درس او حاضر می‌شدند. او فردی پرهیزگار، عابد، متین، خوش‌اخلاق، متواضع، خوش قلب و پاک نفس بود و به مظاهر فریبنده زندگی دلبستگی نداشت. آیت‌اللَّه مرندی در طول حیات پربار علمی خویش آثار متعدد با ارزشی تالیف کرد که شرح تبصرة المتعلمین علامه حلی در یازده جلد، هدایة المؤمنین، حاشیه بر مکاسب و تقریرات درس شیخ الشریعه اصفهانی از آن جمله‌اند. این فقیه جلیل در مرند از شأن و اعتبار و احترام فوق‌العاده‌ای برخوردار بود و برخی از مردم خطه آذربایجان در مسائل علمی به ایشان مراجعه می‌نمودند. آیت‌اللَّه مرندی سرانجام در اوایل فروردین 1339 ش برابر با 14 جمادی‌الثانی 1379 ق در 53 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و در قبرستان وادی‌السلام نجف اشرف به خاک سپرده شد.

رحلت نویسنده و عالم دینی آیت اللَّه "سیدعلی برقعی رضوی قمی" (1353 ش)
آیت‌اللَّه سیدعلی برقعی رضوی قمی در حدود سال 1260 ش (1398 ق) در خاندان سادات معروف برقعی و در خانواده‌ای عالم‌پرور در قم به دنیا آمد. وی در ابتدا مقدمات و سطوح حوزه را فرا گرفت و سپس به درس خارج حضرات آیات: محمد ارباب، شیخ ابوالقاسم کبیر قمی و شیخ عبدالکریم حائری یزدی راه یافت. آیت‌اللَّه برقعی سپس برای تکمیل تحصیلات خویش راهی نجف اشرف گردیدو در محضر عالمانی همچون آیات عظام: سید ابوالحسن اصفهانی و میرزای نایینی به سطوح والای علمی دست یافت. ایشان پس از سالیانی توقف در نجف، به تهران عزیمت نمود و به درس و بحث و تالیف و ارشاد مردم همت گماشت و منشا کارهای خیر گردید. از این دانشور فرهیخته آثاری بر جای مانده که الهی نامه، بطون خمسون، فلسفه شهادت و دیوان اشعار از آن جمله‌اند. آیت‌اللَّه برقعی سرانجام در اوایل فروردین 1353 ش برابر با بیست و هفتم صفر 1394 ق در 93 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و رخ در نقاب خاک کشید.

درگذشت استاد "امیرحسین یزدگردی" ادیب و محقق (1365 ش)
استاد امیرحسین یزدگردی، ضمن تدریس در دانشکده الهیات دانشگاه تهران، در تصحیح بعضی مجلدات دیوان کبیر، با استاد بدیع الزمان فروزانفر، استادِ ادب فارسی، همکاری داشت. مهمترین کار استاد یزدگردی، تصحیح، تحقیق و حاشیه‌نویسی‌های محققانه و دقیق بر بعضی از کتب تاریخی است. وی همچنین پژوهش‌های نوینی در زمینه‌های مختلف ادبی دارد که به چاپ رسیده‌اند. استاد یزدگردی به هنگام فوت، 57 سال داشت.

شهادت عالم ربانی آیت اللَّه "علی اصغر احمدی شاهرودی" (1371 ش)
آیت‌اللَّه شیخ علی اصغر احمدی شاهرودی در سال 1302 ش (1342 ق) در یکی از توابع شاهرود به دنیا آمد و تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش سپری ساخت. وی سپس در 16 سالگی راهی حوزه علمیه قم شد و پس از چندی از محضر استادانی همچون آیات عظام: سیدمحمد حجت کوه‌کمره‌ای و سید محمد محقق داماد بهره برد. ایشان همچنین در دوره درس اصول امام خمینی در قم نیز شرکت کرد. آیت‌اللَّه احمدی مدتی نیز در حلقه درس آیت‌اللَّه سیدحسین بروجردی در شهرستان بروجرد حاضر شد و از وجودشان استفاده نمود. این فقیه فرزانه از آن پس در نجف اشرف اقامت گزید و از استوانه‌های علمی حوزه علمیه نجف از قبیل آیات عظام: آخوند ملامحمد کاظم خراسانی، سیدمحسن حکیم و سیدابوالقاسم خویی مستفیض گردید. ایشان سرانجام در تاریخ چهارم فروردین 1371 ش برابر با هفتم رمضان 1411 ق در زمان حکومت خفقان‌بار حزب بعث، هنگام تشرف به حرم مطهر امام علی (ع) مورد حمله ناجوانمردانه مزدوران بعث عراق قرار گرفت و در 69 سالگی به شهادت رسید. جنازه ایشان سه روز در آنجا ماند تا اینکه برخی از روحانیان با لباس مبدل توانستند جنازه وی را ربوده و به خاک بسپارند.

حضرت آیت الله خمینی به مناسبت اربعین شهیدان تبریز پیام فرستادند. (1357 ش)
در این پیام متذکر شدند: • با فرا رسیدن اربعین مقتولین مظلوم تبریز، غم های ملت غیرتمند تجدید می شود، ملت مظلوم ایران باید در هر چند صباحی پرچم های سیاه افراشته کند و در سوک نشیند. • ما از این جنایات پی در پی و کشتار وحشیانه ناراحت و در عین حال امیدواریم. • شما ای ملت بزرگ ایران از این تلاش مذبوحانه دستگاه جبار و از این قتل و جرم قم و تبریز نهراسید و نمی هراسید که خود این جنایت نشانه وحشتزدگی شاه و از دست دادن اعتدال اعصاب اوست. • قیام تبریز چون نهضت همه ایران اسلامی است. برای دفاع از حق و از احکام اسلام است.

درگذشت "عبداللَّه بن علی اندلسی لَخْمی" مورخ و محدث مشهور قرن ششم (542 ق)
عبداللَّه بن علی بن عبداللَّه بن خَلَف لَخمی معروف به رشاطی در سال 465 ق در اندلس واقع در اسپانیای امروزی به دنیا آمد. وی در علم حدیث و تاریخِ استاد بود و دارای تألیفاتی می‌باشد. الاَعلامُ بِما فی المؤتَلِفِ و المُختَلِفِ الدّلر قُطنی مِن الابهام از جحمله آثار اوست. عبداللَّه رشاطی در سال 542 ق در 77 سالگی درگذشت. بعضی، مرگ او را به دست دشمنانش نوشته‌اند.

روز جهانی سِل

در ۲۴ مارس ۱۸۸۲ برابر با ۴ فروردین ماه سال ۱۲۶۱ شمسی دکتر رابرت کخ برای اولین بار کشف خود را در مورد باسیل سل در کنفرانسی در برلین مطرح کرد که این روز به همین دلیل روز جهانی سل نامگذاری شده است.

نبرد توابین در عین‌الورده با سپاهیان عبیدالله زیاد
واقعه عین‌الورده، نبرد خونین و بزرگی میان شیعیان عراق و سپاهیان شام بود. پس از قیام مقدس اباعبدالله‌الحسین (ع) و شهادت جانسوز وی و یارانش به دست سپاهیان یزیدبن‌معاویه در سرزمین کربلا و افشاگری اسیران واقعه کربلا در ایام اسارت و روشن‌گری آنان علیه خلافت یزیدبن‌معاویه، یک حالت ندامت و پشیمانی در شیعیان و محبان اهل‌بیت (ع) به ویژه اهالی عراق و شهرهای بصره و کوفه به وجود آمد و به‌تدریج در طول 4 سال و اندی، به یک قیام بزرگ تبدیل شد. رهبری این قیام را سلیمان‌بن‌صردخزاعی بر عهده داشت که با حرکت از کوفه، مخالفت خویش را با دستگاه جبار اموی آشکار کرد. شامیان که از خروج توابین با خبر شده بودند، سپاهی عظیم به فرماندهی عبیدالله‌بن‌زیاد برای نبرد با توابین به سوی عراق اعزام کردند و 2 سپاه در سرزمین عین الورده با هم روبه‌رو شده و در 22 جمادی‌الاولی، سال 65 قمری نبرد خونینی میان آنان واقع شد.

وقوع کودتای نظامی در بنگلادش و به قدرت رسیدن ژنرال "حسین ارشاد" (1982 م)
ژنرال حسین محمد ارشاد، یکی از افسران عالی‌رتبه ارتش بنگلادش بود که از سال 1978 م به ریاست ستاد ارتش این کشور رسید. وی که به شدت از توسعه روابط با غرب جانبداری می‌کرد، همواره مترصد فرصتی برای کنار زدن رقبای خود و به دست گرفتن رهبری کشور بود. زمینه‌های قدرت مطلق ارشاد، پس از ترور ژنرال ضیاءالرحمن، زمام‌دار وقت بنگلادش و بر روی کار آمدن نظامیان مهیا شد. اما جانشین ضیاءالرحمن نیز بیش از سه ماه دوام نیاورد و در طی کودتایی در 24 مارس 1982 م، ژنرال حسین محمد ارشاد قدرت را در دست گرفت. با این حال سلطه ارشاد بر بنگلادش همواره مورد مخالفت اکثریت مردم این کشور بود و تظاهرات زیادی علیه نظامیان شکل می‌گرفت. ژنرال ارشاد در شرایطی که قانون اساسی بنگلادش، کمترین مجالی برای اعمال قدرت نظامیان در کشور بنگلادش در نظر نگرفته بود، زمام‌دار اصلی و حاکم مقتدر و مطلق این کشور محسوب می‌شد. ارشاد در نهایت، در حالی که در اوج قدرت به سر می‌برد، در 12 دسامبر 1983 م در یک اقدام غیرمنتظره، خود را رئیس جمهور بنگلادش نامید. این امر مخالفت‌های مردمی را علیه ارشاد افزایش داد. از این رو، ژنرال ارشاد نیز علاوه بر سرکوبی مقاومت‌های مردمی، دانشگاه‌ها رابه منظور جلوگیری از تجمع دانشجویان تعطیل کرد و انتخابات پارلمانی را به دفعات به تعویق انداخت. ارشاد در اوایل سال 1985 م در اوج نارضایتی مردم از وی، یک انتخابات فرمایشی برگزار کرد و مدعی شد که 95 درصد آراء 48 میلیون نفر واجد شرایط رأی در این کشور را به دست آورده است. از آن سال به بعد وی همواره در انتخابات نمایشی ریاست جمهوری یا پارلمانی، صاحب بیشترین آراء بود در حالی که وضع اقتصادی و سیاسی بنگلادش روز به روز وخیم‌تر می‌شد. در نهایت، ژنرال ارشاد در چهارم نوامبر 1990 م توسط یک شورای نظامی برکنار شد و در 12 ژوئن 1991 م به ده سال زندان محکوم گردید.

بازگشایی مسجد جامع گنجه پس از هفتاد سال تعطیلی (1989 م)
مسجد جامع گنجه که از بناهای تاریخی جمهوری آذربایجان به شمار می‌رود، از سال 1920 م و پس از قدرت گرفتن حکومت الحادی کمونیستی در اتحاد جماهیر شوروی سابق، به حالت تعطیل درآمده بود. مسجد جامع گنجه تا پایان عمر زمام‌داران کمونیست در همان حال باقی ماند تا این که با فروپاشی نظام اتحاد جماهیر شوروی، سرانجام در 24 مارس 1989 م، طی مراسمی همراه با برگزاری نماز جماعت، پس از هفتاد سال تعطیلی، بازگشایی شد. هم‌چنین به دنبال برخی تحولات سیاسی در شوروی سابق و جمهوری‌های آن و با توجه به خواست همگانی مسلمانان جمهوری آذربایجان، ده‌ها مسجد بازسازی و مورد استفاده آنها قرار گرفت.


درگذشت "هنری لانگ فلو" نویسنده و ادیب معروف امریکایی (1882 م)
هنری واد زورث لانْگْ فِلو، ادیب شهیر امریکایی، در 27 فوریه 1807 م به دنیا آمد. آثار لانگ فلو علاوه بر تفکر، تغزُّل و نکته‌های ارشادی، آمیخته با مضامین احساسی، فلسفی، خیال‌انگیز و تمایلات اخلاقی بود. اشعار لانگ‌فلو، ظریف، آمیخته با قدرت نقاشی و تجسم دقیق است و غالباً در آنها غم و اندوه پنهانی نهفته است. داستان‌های او نیز نشانگر تسلط لانگ فلو بر فرهنگ و ادبیات اروپاست. وی در زمان حیات خود از محبوبیت، شهرت و افتخار فراوانی در امریکا و اروپا برخوردار شد. استادی وی در هنر نقل و سادگی مضامین، ترکیب و ساختمان شعر، لطافت تغزل و برخورداری از وسعت فرهنگ و تبحر در ادبیات اروپا و امریکا، او را به عنوان شاعری که کمال مطلوب عامه می‌باشد معرفی نموده است. تعدادی از آثار متعدد لانگ فلو عبارتند از: صداهای شب، سفر به آن سوی دریا و داستان‌های مهمانخانه کنار جاده. هنری وادزورث لانگ فلو، سرانجام در 24 مارس 1882 م در 75 سالگی درگذشت.

درگذشت "ژول ورن" نویسنده بزرگ فرانسوی (1905 م)
ژول وِرْن، نویسنده معروف فرانسوی در 8 فوریه 1828 م در شهر نانت فرانسه به دنیا آمد. ژول‌ورن با پیوند دادن علم و ادبیات، تحول شگرفی در ادبیات ایجاد کرد و موضوع رمان‌های خود را بر فرضیه‌های علمی ولی خیالی پایه‌گذارد که بیشتر آنها در جهان امروز به حقیقت پیوسته است. نخستین اثر ژول ورن با این روش، پنج هفته در بالن نام داشت که با موفقیت زیادی روبرو شد. ژول ورن سپس همه ساله کتابی درباره اکتشافات و اختراعات علمی آینده را به صورت سفرنامه می‌نوشت و مردم با ولع تمام، داستان‌هایش را می‌خواندند. در داستان‌های تخیلی ژول ورن، به صورت عجیبی، بسیاری از پیشرفت‌های علمی نظیر ساخت زیردریایی، سفر به ماه و اسرار زمین که در قرن بیستم تحقق یافت، پیش‌بینی شده است.

ژول ورن در مدت چهل سال آثار فراوانی انتشار داد که سراسر از ماجراهای عجیب و غریب و بر مبنای رمان علمی که در آنها قدرت تخیل از مرزهای جهانی فراتر می‌رفت و خیال و وهم با واقعیت می‌آمیخت و برای خوانندگان که تشنه این قبیل داستان‌های خیال‌انگیز بودند جاذبه بسیار دربرداشت. شیوه نگارش ژول ورن شیوه‌ای دقیق و روان است که هرگز کهنگی نمی‌پذیرد. نفوذ و تأثیر ژول ورن در ادبیات معاصر خود به اندازه‌ای بود که برخی، زمانه وی را "عصر ژول وِرْنْ" نامیده‌اند. تأثیرپذیری و الهام‌گیری بسیاری از نویسندگان و شاعران از آثار وی، مؤید این معنا می‌باشد. از ژول ورن بیش از پنجاه رمان علمی برجای مانده است که جزیره اسرارآمیز، سفر به مرکز زمین، زمین تا ماه و دور دنیا در هشتاد روز از آن جمله‌اند که شهرتی جهانی دارند و به اکثر زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده‌اند. ژول ورن سرانجام در حالی که در اوج شهرت بود، در 24 مارس 1905 م در 78 سالگی در پاریس درگذشت.

برخی دیگر از رویدادهای 24 مارس
1664: پادشاه انگلستان فرمان کلنی کردن «رودآیلند» آمریکا را به نام «راجر ویلیامز» صادر کرد. رودآیلند اینک یک ایالت شمال شرقی آمریکاست.
1898: در این روز برای نخستین بار در تاریخ، فروش اتومبیل عمومی شد و نخستین دستگاه آن بفروش رسید.
1955: دستگاه استحراج نفت از دریا ساحته شد.
1959: عراق از اتحادیه نظامی غرب موسوم به پیمان بغداد که ایران هم در آن عضویت داشت خارج شد و بنای دوستی و اتحاد با مسکورا گذارد که چهار دهه طول کشید.
1980: اسقف «اسکار رومرو» رئیس کل کلیساهای کاتولیک کشور السالوادر ترور شد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار