رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا گفت: راه اندازی سامانه خدمات الکترونیک قضایی یکی از راه‌های ایجاد تحول در دستگاه قضایی است.

راه‌اندازی سامانه خدمات الکترونیک قضایی راهی برای ایجاد تحول در دستگاه قضابه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت السلام و المسلمین شهریاری معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا اظهار کرد: یکی از اهدافی که مقام معظم رهبری از رئیس قوه قضاییه خواستار شدند، ایجاد تحول در دستگاه قضایی است و راه اندازی سامانه خدمات الکترونیک قضایی یکی از راه‌های ایجاد تحول در دستگاه قضایی است.

وی افزود: خدمات الکترونیک قضایی دارای 4 لایه است و لایه اول لایه خدمات ستادی و استانی و لایه دوم استفاده از فناوری است.

معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا گفت: لایه سوم لایه تغییرات در سازمان و فرآیند‌های سازمانی و لایه چهارم که مهم‌ترین لایه است، خدمات قضایی و تعامل با ضابطان قضایی و افراد و نهاد‌هایی است که با دستگاه قضایی ارتباط دارند است.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری تصریح کرد: در حوزه تحول در حوزه ستادی و استانی بدون کمک نخبگان نمی‌توانیم تحولی ایجاد کنیم.

وی افزود: برای ایجاد تحول باید با روند کار آشنا شویم، زیرا آیین دادرسی کیفری پیچیدگی زیادی دارد و همیشه چند سالی طول می‌کشد که با پیچیدگی‌ها و روند کار آشنا شویم.

حجت السلام و المسلمین شهریاری گفت:رسیدن به تحول بدون استفاده از نیرو‌های نخبه و ارتباط با نیرو‌های صف و ستاد میسر نمی‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در دستگاه قضایی، تربیت کارکنان ارشد برای مدیریت ارشد است.

معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا گفت: امروز در سراسر دنیا کلاس‌های زیادی برای مدیریت برگزار می‌شود و کارمندی که می‌خواهد مدیر شود، باید با برخی مسائل آشنا باشد.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری تصریح کرد: ما در حال حاضر افرادی را داریم که ۴۰ سال است در دستگاه قضایی کار می‌کنند، اما چون کسی را نداریم که جایگزین آن‌ها شود، اجازه بازنشستگی به آن‌ها داده نمی‌شود، البته قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مجلس تصویب شده و نمی‌دانم تأثیر آن در قوه قضاییه چگونه است.

معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا گفت: بودجه خود پسندانه پاشنه آشیل دستگاه قوه قضاییه است، اگر ما نتوانیم به بودجه‌ای مستقل برسیم، نمی‌توانیم به تحول دست پیدا کنیم و طی ۴۰ سال این معضل باعث تضعیف دستگاه قضایی شده است و از ۴۰ سال گذشته دولت‌ها در دستگاه قضایی پرونده‌هایی داشتند که یا قوه قضاییه مقاومت کرد و یا در مواردی نرمش نشان داده است.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری تصریح کرد: به نظر بنده قانون اساسی باید در این زمینه تغییر کند.

وی افزود: اگر بودجه دستگاه قضایی مستقل نشود، در برقراری عدالت لنگ می‌زنیم.

معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا گفت: ما نیازی به بودجه نفت نداریم و هزینه‌های خدمات قضایی و دادرسی‌ها برای ما کفایت می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری تصریح کرد: آموزش یکی دیگر از پایه‌های تحول است و به زودی شبکه مجازی برای آموزش کارکنان قوه قضاییه راه اندازی می‌شود.

شهریاری بیان کرد: حوزه اصلاحات قوانین و مقررات، آشنایی و کار در دستگاه قضایی را می‌طلبد و بدون آشنایی با لوایح نمی‌توانیم قوانین را اصلاح کنیم.

معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا گفت: معضلاتی که جلوی تحول را می‌گرفت را فهرست کردیم که دو مورد بودند یکی از معضلات ما در حوزه اشیا بود و عده‌ای در دستگاه قضایی مصر بودند که تمام ابلاغ‌ها روی کاغذ ثبت شود.

وی گفت: سال گذشته تعداد پرونده‌ها در دستگاه قضایی ۱۶ میلیون پرونده بود و امسال به ۱۷ میلیون می‌رسد و این باعث شده است که در دستگاه قضایی در طول یک روز به جای ۶ پرونده به ۷ پرونده رسیدگی شود که در این صورت رسیدگی به پرونده‌ها بی کیفیت، صوری و قالبی می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری گفت: باید کاری کنیم که از مسائل قضا زدایی کنیم و تمام مسائل به دادگاه ختم نشود.

معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا گفت: ثبت خدمات به صورت الکترونیک باعث سرعت رسیدگی می‌شود و در حال حاضر امکان ثبت تمام شکواییه‌ها در دفاتر خدمات الکترونیک میسر شده است و زمانی که بنده در سال ۹۴ طرح تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک را در قوه قضاییه مطرح کردم، تقریبا به غیر از یک نفر، همه مدیران مخالف بودند.

وی افزود: زمانی که افراد به دادگاه‌ها مراجعه می‌کنند در بین آن‌ها کار چاق کن و وکلای خوب و بد هم پیدا می‌شود که دفاتر خدمات الکترونیک قضایی این مراجعات را کاهش می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری تصریح کرد: باید پردیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در قوه قضاییه تاسیس شود؛ پردیس قضایی دادگاهی است که به شکایت‌ها و پرونده‌های کوچک با هزینه خود مردم رسیدگی می‌شود.

وی افزود: در گذشته ۶۰ درصد ابلاغ‌ها به دست افراد نمی‌رسید و یعنی ۶۰ درصد طرفین پرونده از روند کار مطلع نمی‌شدند و مجدد تجدید وقت می‌شد. امروز که میانگین ابلاغ الکترونیک به ۷۰ درصد در کشور و در برخی از استان‌ها به ۸۳ درصد رسیده است و حدود ۹۰ درصد ابلاغ‌ها به دست افراد می‌رسد و این همان تحول است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا گفت: امروز یکی از تحولات پابند‌های الکترونیک است و ما امروز مشکلات زیادی در زندان‌ها داریم و یک نفر با یک جرم به زندان می‌آید و با هزار مشکل بر می‌گردد.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری تصریح کرد: با پابند زندانی می‌تواند در کنار خانواده باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضاییه ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار