پیشرفت فناوری و استفاده بیشتر از شبکه‌های رایانه‌ای سبب پیدایش بسیاری از وسایل شده که Zero Client و Thin Client‌ها را شاید بتوان در بین آنها یافت.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیشرفت روزافزون دنیای فناوری اطلاعات و استفاده بیشتر از شبکه‌های رایانه‌ای سبب پیدایش بسیاری از وسایل شده است که بتواند به راحتی نیاز کاربران را در شبکه‌های کامپیوتری برطرف ساخته و از طرفی عملکرد مدیران شبکه را نیز بالاتر ببرد.

Zero Client و Thin Client‌ ها را شاید بتوان از جمله وسایلی دانست که در بهبود خدمت رسانی به کاربران نقش بسزایی دارند، اما با تفاوت‌هایی که باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به آن بپردازد، پس با ما همراه باشید.

از Zero Client و Thin Client چه می‌دانید؟ +تفاوت آن‌ها

معرفی Thin Client

همچنان که فناوری اطلاعات، توسعه بیشتری می‌یابد، شبکه‌ها نیز به عنوان یکی از پیامد‌های این توسعه اهمیت بیشتری می‌یابند. اما شبکه‌ها فقط منحصر به انواع متداول LAN‌ها یا WAN‌ها نمی‌گردند و شبکه سازی روش‌های دیگری نیز دارد.

در این زمینه تجهیزاتی مانند Thin Client ها، Net PC‌ها و یا Network computer‌ها مطرح می‌گردند که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند.

شبکه مبتنی بر Thin Client، شبکه‌ای مبتنی بر سرور است که تقریباً کلیه پردازش‌ها در آن توسط این سرور صورت می‌پذیرد. کلیه برنامه‌های کاربردی روی سرور اجرا شده و توسط Client‌ها قابل استفاده هستند.

واژه thin در این تکنولوژی، به دلیل حجم پایین پردازشی است که توسط Client‌ها صورت می‌پذیرد.


این مطلب را از دست ندهید: شبکه کامپیوتری چیست؟


در مقابلِ این تکنولوژی Fat Client‌ها مطرح است که کلیه پردازش‌ها را روی Client انجام می‌دهند.

به طور کلی ساختار شبکه‌های مبتنی بر Thin Client از یک سرور با قدرت بالا و تعدادی Client تشکیل شده است که کارآیی محدودی دارند.

Thin Client چیزی جز یک کامپیوتر جمع و جور نیست، اما این کامپیوتر برای استفاده به صورت یک پایانه‌ی شبکه‌ای طراحی و تنظیم شده است.

شکل فوق نمونه‌ای از یک Thin Client ساخت datasheen را نشان می‌دهد.

یک شبکه مبتنی بر Thin Client چگونه فعالیت می‌کند؟

یک شبکه مبتنی بر این تکنولوژی دارای یک یا چند سرور با ویژگی‌های خاص است. سیستم عامل این سرور‌ها می‌تواند هریک از سیستم عامل‌های موجود (با توجه به برنامه‌های کاربردی موردنظر) نظیر یونیکس، لینوکس، (Windows NT Terminal Server Edition (NT TSE، یا ویندوز باشد.


این مطلب را از دست ندهید: سئو حرفه‌ای / بهینه سازی سایت برای موتور جستجو (SEO) به زبان ساده


علاوه بر سیستم عامل، بر روی هر یک از این سرور‌ها یک نرم افزار کنترلی وجود دارد که فعالیت‌های Client‌ها را کنترل می‌نماید.

بسیاری از این نرم افزار‌های کنترلی به صورت رایگان عرضه می شوند و معمولا ً توسط شرکت‌های نرم افزاری، تولید می‌گردند.

از Zero Client و Thin Client چه می‌دانید؟ +تفاوت آن‌ها

کاربرد‌های شبکه مبتنی بر Thin Client

این شبکه‌ها در بسیاری از سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما بزرگترین مشتریان این شبکه ها، بانک ها، آژانس‌های هوایی و سازمان‌هایی هستند که دارای شعبات متعدد است.

امروزه از این تجهیزات برای تجهیز مدارس نیز استفاده می‌شود. با توجه به این نکته که سیستم‌های Thin Client دارای هارددیسک ناست و امکان download کردن نرم افزار نیز روی آن‌ها وجود ندارد، هیچ نوع ویروسی نمی‌تواند سیستم را مورد حمله قرار دهد.


این مطلب را از دست ندهید: ویدئو مارکتینگ چگونه بر سئو اثر می‌گذارد؟


به این ترتیب امنیت این نوع سیستم‌ها تضمین شده است. ارتقاء و نگهداری Thin Client‌ها بسیار ساده و مقرون به صرفه است. زیرا برای ارتقاء شبکه لازم است فقط سرور مربوطه را upgrade نمود.

ویژگی‌های شبکه‌های مبتنی بر Thin Client

مدیریت پذیری

در این شبکه فقط کافی است سرور مدیریت گردد. جهت رفع نقایص احتمالی نیز سرور اصلی مد نظر است.

امنیت

در سیستم‌های Thin Client به علت عدم وجود نقطه ورود به شبکه، عدم امکان download کردن نرم افزار از اینترنت و نصب آن بر روی Client‌ها و همچنین عدم وجود هارددیسک، ویروسی شدن سیستم‌ها غیرممکن است.

همچنین با استفاده از امکانات سیستم مدیریتی و کنترلی موجود بر روی سرور‌ها می‌توان دسترسی کاربران را نیز به نحو مطلوب محدود نمود.


این مطلب را از دست ندهید: آموزش تصویری نصب ویندوز 8


در صورتی که نرم افزاری بر روی سرور نصب نشده باشد، کاربران نمی‌توانند از آن استفاده نمایند.

کنترل و نظارت

کاربران شبکه‌های Thin Client نمی‌توانند application‌های خود را بر روی Client نصب نمایند همچنین قادر به تغییر پیکربندی سیستم نیز ناست.

هزینه سخت افزار

این تجهیزات از PC‌ها به مراتب ارزان‌تر است. به علاوه به دلیل عدم وجود قطعات جانبی، کمتر دچار خرابی می‌شوند.

در نتیجه هزینه نگهداری این تجهیزات نیز کمتر است. ارتقاء و نگهداری Thin Client‌ها بسیار ساده و مقرون به صرفه است، زیرا برای ارتقاء شبکه لازم است فقط سرور مربوطه را upgrade نمود.

از Zero Client و Thin Client چه می‌دانید؟ +تفاوت آن‌ها

سهولت ارتقاء

برای اضافه کردن ترمینال‌های جدید به شبکه، فقط کافی است از طریق نرم افزار مرکزی که روی سرور نصب شده نرم افزار کنترلی را روی Client جدید نصب نمود.


این مطلب را از دست ندهید: اقدامات لازم پس از نصب ویندوز ۱۰ +دستورالعمل


در صورت خرابی نیز می‌توان به راحتی ترمینال مورد نظر را از شبکه خارج نمود.

ذخیره انرژی

در مقایسه با کامپیوتر‌های شخصی، این سیستم‌ها انرژی کمتری مصرف می‌نمایند. در این سیستم‌ها به علت پردازش پایین، توان مصرفی آن‌ها در حدود ده الی بیست وات در ساعت است. در حالی که توان مصرفی یک کامپیوتر از نوع PC در حدود ۲۵۰ وات در ساعت است.

وابستگی به سرور

با توجه به ساختار Thin Client، لازم است سرور از امنیت بالایی برخوردار باشد. زیرا در صورت از کار افتادن سرور، شبکه به طور کامل مختل خواهد شد.

در نتیجه برای جلوگیری از این امر، روش‌های مختلفی جهت ایجاد redundancy نرم افزاری و سخت افزاری استفاده می‌شود.

مکانیزم‌های متفاوت Failover نیز برای پردازنده‌ها و پایگاه داده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امکان Load balancing سخت افزاری و نرم افزاری نیز برای این سرور‌ها از موارد ضروری است که همه این‌ها قیمت سرور موردنظر را به شدت بالا می‌برد.

پهنای باند

مانند سایر شبکه‌های کامپیوتری، پهنای باند این شبکه نیز وابسته به تعداد Client‌ها است.

با توجه به انجام کلیه فرآیند‌های پردازشی توسط سرور، ترافیک این شبکه بسیار بالا است.


ببینید: زخم هاى بازی های رایانه ای


زیرا کلیه دستورات پردازشی باید به سرور منتقل شده و نتایج به Client‌ها تحویل گردند.

فضای حافظه

با توجه به ساختار این سیستم‌ها امکان استفاده از هیچ نوع حافظه جانبی نظیر انواع دیسک‌ها وجود ندارد.

پروتکل‌های ارتباطی

همان گونه که ذکر شد، دو پروتکل مطرح در این زمینه وجود دارند.

  • پروتکل Citrix ICA: پروتکلی است محصول شرکت Citrix که به Client‌ها این امکان را می‌دهد تا با سرور مرکزی ارتباط برقرار نمایند. با استفاده از این پروتکل بسیاری از application‌های تحت ویندوز قابل اجرا هستند.
  • پروتکل RDP: این پروتکل که توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده شده، نیز یک پروتکل ارتباطی است که امکان برقراری ارتباط میان سرور و Client‌ها را میسر می‌سازد.

از Zero Client و Thin Client چه می‌دانید؟ +تفاوت آن‌ها

معرفی Zero Clientها

به منظور رفع مشکلات و معضلات موجود در Thin Client‌ها، طی سال‌های اخیر با رشد چشمگیر و روز افزون مباحث Cloud Computing و Desktop Virtualization فن آوری Zero Client‌ها به عنوان نسل جدید جایگزین PC وارد بازار شده اند.

در این فن آوری بدون استفاده از روش‌های سنتی قبل برای طراحی و تولید یک Client که حداقل به یک RAM، CPU، Main board و OS نیاز داشت.


این مطلب را از دست ندهید: ابررایانه‌ها و هرآنچه که باید از آن‌ها بدانید + تاریخچه و معرفی سریع‌ترین سوپرکامپیوتر دنیا


با استفاده از فن آوری نوین SOC (System On Chip) همه پردازش‌ها و امکان برقراری ارتباط با سرور‌ها در یک Micro Chip گنجانده و ارتباط Device‌ها با سرور‌ها از طریق پروتکل‌های ارتباطی مرسوم مانند؛ PCoIP (VMware)، ICA (Citrix) و WoIP (Microsoft Vspace) فراهم شده و کاربر از سیستم عامل‌های پیش بینی شده در سرور‌ها و Storage مورد نیاز در نظر گرفته به اندازه‌ی کارایی آن استفاده میکند؛ و به این ترتیب نظارت و مدیریت کافی بر عملکرد و امینت کاربران وجود داشته و مدیران شبکه میتوانند تمام سیاست‌های خود را در طراحی و بهره برداری بهینه از شبکه اعمال کرده و بهره وری کاربران را به حداکثر برسانند.

از Zero Client و Thin Client چه می‌دانید؟ +تفاوت آن‌ها

تفاوت‌های Zero Client و Thin Client

تفاوت‌های اصلی در این دو دستگاه شامل نوع اتصال، پیکربندی و قابلیت کار است که به شرح ذیل است:

نوع اتصال

در Thin Client با توجه به عدم وجود پردازشگر سخت افزاری مخصوص VDI ارتباط همانند PC‌ها برقرار می‌شود.

Zero Client با توجه به وجود پردازشگر مخصوص برای پروتکل PCoIP و HDX,ICA سرعت بالاتر، امنیت بیشتر، پهنای باند مصرفی کمتر از قابلیت‌های Zero Client بشمار می‌رود.

پیکربندی

در Thin Client برای پیکربندی از یک قالب مشخص استفاده می‌شود که این کار مدیریت دستگاه را راحتتر می‌کند. به روز رسانی نرم افزار نیز در این نوع کمتر از یک pc کار می‌برد.

Zero Client انجام پیکربندی کوتاه و ساده است. بروز رسانی برروی پروتکل‌ها در دقیقه انجام می‌شود؛ و معمولا تنها به روز رسانی برای پروتکل PCoIP و یا به روز رسانی BIOS گاه به گاه برای بهبود پشتیبانی محیطی بکار گرفته می‌شود؛ که این امر نگهداری و تعمیرات را در این دستگاه‌ها ساده کرده است.


این مطلب را از دست ندهید: بازاریابی دیجیتال دقیقا یعنی چه؟! +معرفی روش‌ها و مزایا


می‌توان عملیات بروز رسانی را درخارج از زمان استفاده کاربر از دستگاه نیز انجام دارد بدون اینکه کاربر تغییری را احساس کند.

PCoIP ترافیک ویدیو استثنایی را ارائه می‌دهد که به طور خاص برای پردازنده PCoIP طراحی شده است، از نمونه دستگاه‌های این پروتکل دستگاه AtrutW۱۰۰ را می‌توان نام برد.

قابلیت کار

در این مرحله شناسایی نیاز‌های مورد استفاده کاربر نهایی بسیار مهم است. در Thin Client مدیران IT به سادگی می‌توانند با کشیدن و رها کردن برنامه‌ها دسترسی به برنامه‌های کاربردی مانند برنامه مایکروسافت آفیس و ... را مقدور سازند.

همچنین کاربر می‌تواند از برنامه‌هایی مانند مرورگر، برنامه‌های ایمیل، PDF و ... در Thin Client بصورت مستقل استفاده نماید.

Zero Client کاربر تنها میتواند از برنامه‌های دسکتاپ مجازی استفاده کند که درآن برنامه‌های گرافیکی بالا مانند ۳D MAX و ویدئو کنفرانس نیز در صورت امکانات سخت افزاری سرور پشتیبانی می‌شوند.

در پایان می‌توان گفت؛

  • Thin Client: دارای پشتیبانی بهتر محیطی، پشتیبانی بهتر بی سیم و در حالت ایده آل برای محیط‌های چند پروتکل مناسب است.
  • Zero Client: دارای عملکرد ویدیو استثنایی، به روز رسانی کمتر، در حالت ایده آل برای محیط‌های CAD هم مناسب است.

انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری ، تین کلاینت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار