رئیس جمهور ترکیه از کشور‌های آفریقایی خواست با واحد پول ملی خودشان با ترکیه داد و ستد کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی و پایگاه اینترنتی ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان در نشست «فرم دوم اقتصادی و کاری ترکیه و آفریقا» سخنرانی کرد و گفت: به دوستان و برادران آفریقایی می‌گویم که با واحد پول ملی خود با ترکیه دادو ستد کنند.

اردوغان گفت: ترکیه برای گسترش همکاری با کشور‌های قاره آفریقا اهمیت زیادی قائل است. چنانکه ترکیه سال ۲۰۰۵ را در ترکیه «سال آفریقا» نامید. قبل از حکومت حزب عدالت و توسعه، ترکیه در آفریقا در ۱۲ کشور سفارت داشت امروز در ۴۱ کشور آفریقا سفارت دارد و تعداد آن‌ها در قاره آفریقا افزایش خواهد یافت.  

او افزود: من به ۲۱ کشور آفریقایی سفر کردم و ترکیه میزبان ۱۶ رئیس جمهور و نخست وزیر کشور‌های آفریقایی بود. ترکیه و کشور‌های آفریقائی ابتدا در سال ۲۰۰۸ در استانبول و در سال ۲۰۱۴ در مالابو پایتخت گینه استوائی اجلاس سران برگزار کردند و در سال ۲۰۱۹ سومین اجلاس سران ترکیه و آفریقا در استانبول برگزار خواهد شد. ترکیه علاوه بر افزایش تعداد نمایندگی‌های سیاسی و دیپلماتیک در آفریقا، با برخی از کشور‌های آفریقایی قرارداد همکاری نظامی نیز امضاء و پایگاه نظامی مستقر کرده است. ترکیه در کشور‌های آفریقایی طرح‌های عمرانی، رشد و توسعه اقتصادی و توسعه فعالیت‌های توریستی و آموزشی اجراء کرده است. آژانس همکاری و توسعه ترک  در همه کشور‌های آفریقایی فعالیت عمرانی دارد.

اردوغان همچنین گفت: ترکیه در ۲۶ کشور آفریقایی ۳۷ دفتر مشاوره‌ای دارد. ترکیه بیش از ۵ هزار دانشجوی مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترای ۵۰ کشور آفریقایی را در دانشگاه‌های خود پذیرفته و به آن‌ها بورسیه اختصاص داده است. سرمایه گذاری مستقیم ترکیه در قاره آفریقا ۶.۲ میلیارد دلار است و شرکت‌های پیمانکاری ترکیه در کشور‌های آفریقایی ۱۱۵۰ طرح عمرانی مختلف به مبلغ ۶۵ میلیارد دلار را برعهده گرفته اند. ترکیه در سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی و سایر نهاد‌های بین المللی برای برقراری صلح و عدالت منطقه‌ای و بین المللی فعالیت می‌کند، چنانکه کشور‌های آفریقایی از سیاست مقابله ترکیه با ظلم و ستم و حملات رژیم اسرائیل به مردم فلسطین و قدس، مسئله فلسطین و اعتراض ترکیه به انتقال سفارت آمریکا به قدس حمایت کردند. کشور‌های آفریقایی از مبارزات مردم فلسطین حمایت می‌کنند. کشور‌های غربی و استعماری منابع غنی زیرزمینی، طلا و اراضی کشاورزی کشور‌های آفریقایی را نابود کردند و هنوز هم غارت می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، آفریقا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار