بنا به گفته برخی مقامات دولتی آمریکا، این کشور از موضع حداکثر فشار بر ایران فاصله گرفته و اکنون از فشار کافی علیه تهران سخن می‌گوید.

رسانه آمریکایی: موضع حداکثر فشاری ترامپ در قبال ایران به موضع فشار کافی تبدیل شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن فری بیکن، بنا به گفته برخی مقامات آمریکا دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور علیرغم وعده‌های خود برای تنگ کردن حلقه تحریم بر تهران و هر کشوری که با آن مراوده تجاری داشته باشد، به برخی کشورها امکان ادامه واردات نفت از ایران را خواهد داد.

واشنگتن فری بیکن به نقل از مقامات آمریکایی تائید کرد برخی کشورها ممکن است معافیت موقت در مقابل تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را که قرار است در ماه آینده میلادی اجرایی شود، دریافت کنند.

بنا به نوشته این پایگاه، در حالیکه مقامات ارشد در دولت آمریکا از جمله خود رئیس جمهور پیشتر متعهد شده بودند تا معاملات تجاری دنیا با ایران را متوقف کنند، برخی مقامات آمریکا تلاش کرده‌اند تا از شدت این تحریم‌ها از طریق اعطای معافیت یا دیگر امتیازات انحصاری بکاهند.

مقامات دولتی آمریکا در ماه ژوئن به واشنگتن فری بیکن اعلام کردند که قصد اعطای معافیت تحریمی به کشورهای واردکننده نفت ایران را ندارند، با این حال دوشنبه گذشته آمریکا از این وعده عقب نشینی کرد و مقامات دولت ترامپ افشا کردند در حال حاضر فعالانه در حال بررسی اعطای معافیت تحریمی به برخی کشورها در مقابل تحریم‌های نفتی جدید هستند.

بنا به گزارش فری بیکن این موضع جدید دولت ترامپ انتقاداتی را از سوی حامیان سیاست حداکثر فشار بر روی ایران به دنبال داشت و در حالی مطرح شد که اظهارات متضادی در مورد تمایل دولت آمریکا برای اعطای معافیت از جمله حفظ دسترسی ایران به بازارهای مالی دنیا اعلام شده است.

یک مقام آمریکایی تائید کرد دولت ترامپ درگیر فرایند اعطای معافیت تحریمی انتخابی به برخی کشورهای واردکننده نفت ایران است. این مقام دولتی افزود کشورش در حال بررسی فرایند داخلی در نظر گرفتن معافیت‌های تحریمی برای برخی کشورها است.

وی در عین حال گفت: آمریکا با متحدانش در سراسر دنیا به بحث درباره سیاست خود در قبال ایران و نیز از سرگیری مجدد تحریم‌ها علیه تهران ادامه می‌دهد. 

بنابر این گزارش، موضع فعلی دولت آمریکا به طرز چشمگیری با موضع چهار ماه پیش، که در آن ترامپ اعمال فشار حداکثری علیه ایران را وعده داده بود، متفاوت است. یکی از مقامات کنگره آمریکا اعلام کرد طی هفته‌های اخیر مقامات دولتی صحبت کردن درباره اعمال فشار حداکثری بر ایران را کنار گذاشته و از اعمال فشار کافی صحبت می کنند.

روز گذشته نیز دولت آمریکا در اقدامی نادر به شرکت‌های بریتیش پترولیوم و سریکا انرژی مجوز ادامه همکاری در اداره میدان گازی رام در دریای شمال، که 50 درصد سهام آن متعلق به ایران است، را داد.

همچنین برخی تحلیلگران کومرتس‌بانک آلمان اعلام کردند دولت آمریکا ازمواضع تند خود برای به صفر رساندن صادرات نفتی ایران فاصله گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، تحریم ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار