صالحی در پاسخ به سوال نماینده مشهد در مجلس:

۹۲۰ میلیارد تومان گردش مالی حاصل از بازی‌های رایانه‌ای ایرانی است

وزیر فرهنگ گفت: در سال 96 این آمار به 14 درصد رسید و سهم ما 3 درصد افزایش داشت و گردش مالی حاصل از بازی های ایرانی 920 میلیارد تومان در بازار داخلی بود.

۹۲۰ میلیارد تومان گردش مالی حاصل از بازی‌های رایانه‌ای ایرانی استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی امروز (چهارشنبه 18 مهر) در پاسخ به سوال پژمانفر نماینده مشهد و کلات درباره عملکرد ضعیف و شائبه دار بنیاد ملی بازی های رایانه ای، گفت: در حوزه نظارت بازی های رایانه ای در فضای نظارت بر بازی های خارجی، 19 ناشر دارای مجوز داریم که با توجه به استعلامات در فضای بازی های خارجی، فضای بازی های رایانه ای مجوز دارند.

وی ادامه داد: در بازی های رایانه ای قبل از انتشار نیاز به صدور پرونده انتشار است و امکان انتشار بازی رایانه ای با مجوز انجام می شود، در حوزه بازی های ایرانی بررسی محتوایی این بازی ها قبل از انتشار صورت می گیرد و رده بندی سنی نیز اتفاق می افتد.

صالحی با بیان اینکه از 10 هزار و 500 بازی موبایل رایانه ای 245 بازی ممنوع اعلام شد، اظهار کرد: نظارت سالمی از سوی بنیاد بازی های رایانه ای در فضای این بازی ها چه در مورد بازی های رایانه ای و چه موبایلی داخلی و خارجی اتفاق می افتد و همچنین این بنیاد در بحث نظارت، نظام رده بندی سنی را نیز دارد که این موضوع شامل خانواده ها و بازدیدکننده هاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به اینکه بیش از 17 هزار بازی موبایلی وجود دارد، تصریح کرد: در حوزه دیگر نظارت، نظارت بر مراکز فروشگاه ها که 35 هزار فروشگاه و 4500 گیم نت مورد بازرسی و بررسی قرار گرفتند که از این تعداد 440 واحد به عنوان متخلف شناسایی و به مراکز انتظامی معرفی شدند.

صالحی ادامه داد: در حوزه نظارت بر فضای مجازی بر بازی های رایانه ای حدود 7 هزار لینک متخلف به کمیته مصادیق ارجاع شده است.

وی با تاکید بر حوزه حمایتی بنیاد ملی بازی های رایانه ای از تولیدات داخلی گفت: هدف ما این است که بتوانیم جریان بازی سازی ایرانی را ترویج دهیم و از این طریق به اقتصاد و فرهنگ کمک کنیم و این به عنوان دغدغه مهم و اساسی ماست و با همین نگاه مسیر رو به جلویی را در حمایت از بازی های رایانه ای داخلی طی کرده ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:‌ در سال 90 در جشنواره سالانه بازی های رایانه ای 94 بازی داخلی حضور داشتند اما در سال 96 این تعداد به 190 بازی رایانه ای داخلی رسید و این رقم نشاندهنده حرکت رو به جلوی تولیدات داخلی در حوزه بازی های رایانه ای است.

وی در ارایه آمار دیگر از گردش مالی بازی های رایانه ای بیان کرد: در سال 94، 11 درصد بازار داخلی توسط بازی های ایرانی تامین می شد وگردش مالی آن 460 میلیارد تومان بود اما در سال 96 این آمار به 14 درصد رسید و سهم ما 3 درصد افزایش داشت و گردش مالی حاصل از بازی های ایرانی 920 میلیارد تومان در بازار داخلی بود.

صالحی در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه روند بازی های داخلی ایرانی در سال های اخیر هم از لحاظ سهم بازی ها در بازار و هم تقویت و کیفیت روند رو به رشدی است و حمایت های مختلفی در این زمینه انجام شده است. وقتی روند یک درصد و 2 درصد بازی های ایرانی به 14 درصد می رسد این حکایت از تلاش و حمایت ما از بازی سازان دارد.

وی با اشاره به اینکه انستیتوی بازی سازی ما در پنج سال بیش از هزار دانش پژوه تربیت کرده است، گفت: مراکز بازی سازی ما با 10 تیم 23 بازی را طی این مدت تولید کرده اند. مسیر دیگری را که ما در این زمینه تعقیب می کنیم این است که از طریق اتصال بازی های ایرانی در فضای جهانی امکان حضور بازی های ایرانی در فضای جهانی را فراهم کنیم و همچنین گفتگوها و تشکیل تیم بین بازی سازان ایرانی و خارجی را تقویت و فراهم کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بنیاد ملی بازی های رایانه ای دقت لازم را در ارایه مجوز دارد، گفت: شاید تخلفاتی در این حوزه اتفاق بیفتد که طبیعی است ولی ما باید تلاش کنیم نظارتمان را بیشتر کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.