نتایج مطالعـه مرکز «گریـن پیـس» نشان می‌دهد شرکت‌های کوکاکـولا، پپسی کـولا، و نستـله بزرگترین تولید کنندگان زباله در جهـان هستند.

۳ شرکت چند ملیتی، بزرگترین تولیدکنندگان زبالـه‌های پلاستیکی جهانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری رویتـرز، نتایج مطالعـه مرکز «گریـن پیـس» نشان می‌دهد شرکت‌های کوکاکـولا، پپسی کـولا، و نستـله بزرگترین تولید کنندگان زباله در جهـان هستند.

این گزارش می‌افزاید سازمـان غیـر دولتی «گـرین پیـس» با مشارکت «جنـبش رهایـی از پلاستیـک» در روز پانزدهم سپتامـبر یعنی روز بین المللی پاکسـازی سواحل دریا و رودخانه ها، در ۴۲ کشور جهـان بیش از ۲۳۹ عملیـات پاکسازی و پاکسازی محلی انجام داده است.

این سازمان حـدود ۱۸۷ هـزار نوع زباله پلاستیکی را تفکیک و دسته بنـدی کرده است تا مشخـص نماید بزرگترین تولیـدکنندگان زبـاله و آلودگی، چه شرکت‌هایی هستند.

شایع‌تـرین نوع پلاستیک جمع آوری شده از جنس پـلی استایـرن بود که در لیوان‌های یکبار مصـرف، کارد و چنگـال، سینی‌های غذا یا مـاست استفاده می‌شده است و بلافاصله به دنبال آن پلی ترفـتالات اتیـلن (PET) برای بطری‌های پلاستیکی و انواع ظروف یکبـار مصرف استفاده می‌شود.

سخنگوی شرکت کوکاکـولا که رتبه نخست تولید زباله پلاستیکی را به خود اختصاص داده است، می‌گوید: «ما در طرح حذف زباله از اقیـانوس‌ها مشارکت می‌کنیم. ما مایـل هستیم سهم خود را برای رسیدن به این چـالش مهم به دست آوریم.»

این گـروه تا سال ۲۰۳۰ میلادی متعهد به جمـع آوری و بازیافت یک بطری یا قوطـی به ازاء فروش هر بطری یا قوطـی است. تا سال ۲۰۲۵ میـلادی، هر سه شرکت کوکـاکولا، پپسی کـولا، و نسـتله متعهد شده اند نسبت به تغییر و تحول در روش بسته بندی خود اقدام کنند.

شرکت کـوکاکولا قول داده است تا بسته بندی محصـولات‌اش قابل بازیافت باشد و شرکت نستـله وعده داده است تا بسته بندی محصولات اش علاوه بر قابل بـازیافت بودن، قابلیت استفـاده مجدد نیز داشته باشد.

این در حالی است که شرکت پپسی کـولا، گوی سبقت را از دیگر شرکت‌ها ربـوده و متعهد شده است تا بسته بـندی محصولات اش علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده، کامـپوزیت یا به عبارت دیگر در محیط زیست، تخریب پـذیر باشد. این سه گروه تولیدی در زمینه استفاده از ظـروف بازیافت شده برای بسته بندی محصولات شان با یکدیگر همکاری می‌کنند.

شرکت نسـتله که رتبه نخست در صنایع کشاورزی-غذایی و آب بطری شده در جهان را در اختیار دارد، اعلام کرده است که تلاش خواهد کرد ظـروف پلاستیکی غیر قابل بازیافت را از خط تولیـد خود حذف نماید. این شرکت سوئیـسی همچنین گفته است که در حال انجام تحقیق به منظور یافتن راه حـل‌های مختلف در تسهیل بـازیافت و حـذف زبـاله‌های پلاستیکی است.

انتهای پیام/

کوکاکـولا، پپسی کـولا، و نستـله بزرگترین تولید کنندگان زباله در جهـان

برچسب ها: محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار