حریرچی گفت: اگر مشکلات مالی، بانکی و انتقال ارز با تصویب CFT رفع شود، پذیرفتن این مصوبه از نظر وزارت بهداشت مثمر ثمر است.

تصویب CFT به شرط رفع مشکلات بانکی با دنیا/ پرداخت مطالبات شرکت‌های دارویی تا یک ماه آینده/ کاهش میزان پرداختی از جیب مردم به ۳۵ درصدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی‌ سخنگوی‌ وزارت بهداشت امروز در نشست هفتگی که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: دفاتر خدمات سلامت از تجربیاتی موفق است که بیشتر در حوزه بهداشت محیط و بهداشت فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: حدود 2 سال است که دفاتر خدمات سلامت در معاونت بهداشت آغاز به کار کرده است. در این بین مراکز سلامت محیط با نظارت بر 2 میلیون واحد صنفی‌ فعال هستند، این امر با نیروهای دولتی امکان‌پذیر نیست و وزارت بهداشت با اختیارات قانونی 40 دفتر در تهران و 40 دفتر در شهرستان،  17 هزار بار کار ممیزی‌ انجام داده است.

حریرچی‌ اضافه کرد: یکی از اهداف ما استفاده از کارشناسان خارج از بخش دولتی در حوزه سلامت محیط است و این کار می‌تواند نظارت و اعتباربخشی‌ را توسعه بدهد، تا کنون از 3 هزار واحد صنفی رفع نقص شده‌ است.

سخنگوی‌ وزارت بهداشت در خصوص تأثیر مصوبات سیاسی گفت: اگر چنین مصوباتی، باعث مشکلات ارزی و کاهش ارتباط ما با دنیا باشد، این موضوعات به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر حوزه سلامت تأثیر گذار خواهد بود.

تحریم، ارتباط مالی شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را با مشکل مواجه کرد

وی ادامه داد: دشمنان در خصوص تحریم نبودن دارو، تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی دروغ می‌گویند و یکی از مشکلات ایجاد شده در تحریم دشمنان ایجاد مشکل در ارتباط مالی شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی با کشورمان است.

حریرچی‌ تأکید کرد: در سال‌های 91 و 92 انتقال ارز و پول به صورت تجارت چمدانی انجام می‌شد، از این رو دریافت خدمات و محصولات طولانی باعث افزایش هزینه‌های سرباری‌ می‌شد که 10 تا 13 درصد از آن ها صرف انتقال ارز بین ایران و شرکت‌های ارائه کننده محصولات می‌شد.

سخنگوی‌ وزارت بهداشت ادامه داد: در زمان تحریم بانک و انتقال ارز برای ایران، ما برای خرید محصولات و تجهیزات پزشکی باید کل هزینه‌ها را پرداخت می‌کردیم، از این رو موضوع نقدینگی‌ مشکلاتی متعددی برای کشور به بار می آورد.

وی ادامه داد: در صورتی که روابط مالی و بانکی با دیگر کشورها برقرار باشد بسیاری از مسائل برای ایران رفع می‌شود، خوشبختانه باید بگویم که وزارت بهداشت در خصوص موضوعاتی مانند کاهش مدت پرداخت مردم و دولت در هزینه‌های سلامت و تورم پیش‌بینی‌های لازم انجام گرفته است.

حریرچی‌ گفت: مشکلات مالی و تورم‌ ، درآمد مردم را کاهش داده و قدرت خرید کم شده است، از این رو بهره‌مندی کمتری از حوزه سلامت خواهند داشت، زیرا به دلیل کاهش درآمد مردم، هزینه‌ها به خوراک و دیگر مسائل اساسی اختصاص خواهد یافت.

وی با اشاره به تلاش وزارت بهداشت برای وارد شدن کمترین آسیب به مردم، افزود: ما می‌دانیم که دشمنان ایران در جهت بروز مشکلات برنامه‌ریزی کرده اند، از این رو وزارت بهداشت با این مسائل مقابله می‌کند. در شرایط بحرانی صنعت داخلی باید کمکی بیشتر به سیستم کند و خوشبختانه وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوطه در زمینه کاهش تأخیر در دریافت منابع اقداماتی گسترده‌ انجام داده اند.

حریرچی‌ اضافه کرد: با نقد شدن اوراق و پرداخت آن تا حدود یک ماه دیگر، منابع مالی به شرکت‌های دارویی‌ پرداخت شده و مطالبات آنها به انتها  خواهد رسید و در مجموع وضعیت پرداخت بسیار بهتر خواهد شد.

حمایت دولت از تولید کننده های داخلی

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دولت از تولیدکننده‌ داخلی بیشتر حمایت می‌کند، افزود: شرکتی که قبلاً سود در قبال فروش داشت نباید‌ تولید را به بهانه کم شدن سود متوقف کند، در چنین شرایطی ما نیز از اهرم واردات استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت انحصار داخلی را انتخاب نمی‌کند مگر آنکه تولید به حدی برسد که همه نیاز مردم برطرف شده باشد.

کاهش یافتن روند کمبود اقلام دارویی

حریرچی‌ گفت: باوجود پیش بینی افزایش روند کمبود اقلام دارویی برای شهریور و مهر، خوشبختانه اقدامات خوب وزارتخانه این روند را کاهش داد.

وی ادامه داد: در سال‌های 90، 91 و 92 پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا کرده بود و همین مسئله باعث بهره‌وری کمتر از خدمات بهداشتی درمانی بود،  خوشبختانه بعد از طرح تحول، میزان پرداختی از جیب مردم به 35 درصد کاهش پیدا کرده است و این یکی از مهمترین‌ دستاوردهای‌ وزارت بهداشت و دولت محسوب می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: شخص رئیس جمهور به موضوع کاهش پرداختی از جیب مردم و تورم سلامت حساس است و به صورت جدی این مسائل را پیگیری می‌کند.

وی افزود: با تدابیر اندیشیده‌ شده ارز مناسب جهت رفع مشکلات اختصاص پیدا کرده است و از نظر ما مشکلات به هیچ وجه شدید نیست، در حوزه تولید داخل، میزان ارز اختصاص یافته برابر با میزان سال گذشته است، اما برخی افراد و جریانات مسائل کوچک را بزرگ‌نمایی می‌کنند.

افزایش نداشتن تأخیرها‌ی پرداختی نسبت به شرایط مشابه 3 سال

حریرچی‌ ادامه داد: در حال حاضر برخی مشکلات مزمن‌  سیستم مانند تأخیر پرداخت بیمه‌ها وجود دارد که من در اینجا باید بگویم تأخیرها‌ نسبت به شرایط مشابه در سال‌های 94 و 95 و حتی 96 افزایش نداشته و حتی در برخی از پرداخت مطالبات نیز از رشد خوبی برخوردار است. به طور کلی وزارت بهداشت یک روز تأخیر را قبول ندارد و من امیدوارم‌ چنین شرایطی دیگر پیش نیاید.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص پیشنهاد وزارت بهداشت به سازمان برنامه و بودجه گفت: در حال حاضر دستگاه‌ها پیشنهادهای‌ خود را به سازمان برنامه و بودجه ارائه می‌دهند و سازمان با توجه به شرایط از لحاظ درآمد و ظرفیت‌های ارزی کشور مسائل مختلف را بررسی کرده و در صورت تصویب به صحن دولت ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت با توجه به شرایط موجود کشور و دیگر مسائل، تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است و امیدوارم در 15 آذر لایحه‌ تقدیم مجلس شود.

حریرچی‌ تأکید کرد: در بودجه سال آینده وزارت بهداشت به هیچ وجه بسته‌های فعلی طرح تحول را کوچک نکرده و در برخی از بسته‌ها تنها اصلاحات لازم و ضروری در جهت‌ حمایت از بیماران، بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی انجام گرفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: در جاهایی‌ که مازاد هزینه ها بر مبنای استانداردها‌ و راهنماهای‌ بالینی انجام نمی‌گرفت، به دلیل ایجاد تقاضای القایی‌ تغییراتی انجام گرفت تا درآمد جدید حاصله‌ صرف خدمات جدید‌تری برای مردم شود.

راه اندازی 250 کلینیک ویژه

حریرچی‌ ادامه داد: 80 درصد از هزینه‌های مردم مربوط به خدمات سرپایی است و خوشبختانه تا به امروز 250 کلینیک‌ ویژه راه‌اندازی شده و تا پایان سال سایر کلینیک‌ها آغاز به کار می‌کنند، خوشبختانه خدمات سرپایی تخصصی با تعرفه دولتی و با ظرفیت‌ پزشکان دولتی و خصوصی گسترشی قابل توجه پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان‌های جدید افتتاح و پرونده الکترونیک‌ سلامت، نظام ارجاع، پرداخت الکترونیکی‌ و دیگر مسائل با تدبیر و سرعت مناسب در حال گسترش است ادامه داد: با توجه به تعهد دولت در خصوص ارز 4 هزار و 200 تومانی مشکلی در این زمینه نداریم.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص تعرفه های سال آینده گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و پیش‌بینی‌های انجام شده، سازمان نظام پزشکی و اکثر انجمن‌های پزشکی معتقدند امسال احتمال تغییر در دستمزد‌ها ممکن نیست و تنها مسئله مهم، افزایش پشتیبانی و ضمنی‌ مانند مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به دلیل گرانی موادغذایی‌ است، زیرا برخی از شرکت‌ها به دلیل گران‌ شدن گوشت و گوجه‌ فرنگی حاضر هستند با پرداخت جریمه قرارداد خود را فسخ کنند.

وی با اشاره به اینکه افزایش هزینه‌های تأسیسات و حمل و نقل و دیگر مسائل در هتلینگ‌ تأثیر دارد، افزود: با توافقات انجام شده و با توجه به ملاحظات افزایش تعرفه‌ها، باید تابع دستمزد‌ همه اقشار جامعه باشد و این کار از ایجاد انتظارت تورمی‌ جلوگیری می‌کند.

حریرچی‌ در خصوص پیش‌بینی‌های وزارت بهداشت برای شرایط سخت گفت: ستاد تدابیر ویژ‌ه‌ برای مقابله با تحریم‌ها و شرایط جدید تشکیل داده است، همچنین جلساتی متعدد با حضور وزیر، معاونان‌ مربوطه و مسئولان کار آزموده‌ در حوزه‌های ارز، دارو و تجهیزات پزشکی انجام می‌شود و برخی نیروهای جدید و با تجربه در این جلسات نیز شرکت می‌کنند. خوشبختانه گمرک و دیگر سازمان‌های مربوطه همکاری خوبی با وزارت بهداشت دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: سیاست وزارت بهداشت کاهش آسیب و به صفر رساندن آن است و یکی از مسائل مهم ما نرسیدن آسیب به مردم و ارائه کنندگان‌ خدمات حوزه بهداشت و درمان است. همه فعالیت‌های این وزارت‌خانه، خانه‌های بهداشت، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای حفظ سلامت مردم است و هر کاری که با سلامت مردم در تناقض‌ باشد در اولویت‌ انتهایی‌ قرار گرفته و یا از لیست اولویت‌ خارج می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: متوسط قد یکی از شاخص های بررسی تغذیه و بهداشت است. براساس پژوهش‌های بین‌المللی صورت گرفته، بلندی قد جوانان 18 ساله‌ای که 100 سال پیش بدنیا آمده‌اند، در مردان 157 سانتی متر و این رقم در زنان  148 سانتی‌متر بوده است، در این بین قد مردان و زنان ایرانی در آن زمان در رتبه 181 و 159 دنیا بود.

وی اضافه کرد: متوسط قد مردان و زنان ایرانی در انتهای قرن بیستم به ترتیب 173 و 6 دهم و 159 و 8 دهم رسیده است که بدین ترتیب رتبه قد ایرانیان در بین 192 کشور به ترتیب 67 و 88 است.

نحوه اختصاص ارز و مابه‌التفاوت آن به شرکت‌های دارویی

وی در پاسخ به خبرنگار گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مبنی بر نحوه اختصاص ارز و مابه‌التفاوت آن به شرکت‌های دارویی و سازمان‌های بیمه‌گر گفت: در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد، بر مبنای دیدگاهی که مورد تأئید اقتصاددانان و دولت است، ارز نباید چند نرخی باشد و به جای آنکه یارانه‌های مختلف در قالب ارز چند نرخی پرداخت شود، یارانه باید مستقیم به مصرف کننده یا حامی پرداخت شود، کاری که به نظر من مانع هرگونه رانت و قاچاق می‌شد.

حریرچی اضافه کرد: البته ما در سال های گذشته تجربه ای تلخ در زمینه پرداخت مابه‌التفاوت ارز و یارانه مستقیم به شرکت‌های مصرف کننده داشته ایم، به طوری که سال 91 ،با افزایش 3 برابری قیمت ارز، 1926 میلیارد تومان یارانه مستقیم برای دارو برای پرداخت مابه‌التفاوت ارز به وزارت بهداشت در نظر گرفته شد، اما سال‌های بعد مصرف دارو به دلیل افزایش جمعیت افزایش پیدا کرد و داروهای جدیدتر وارد بازار ایران شد، با این وجود اعتبار یارانه به 1300 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که در برخی از سال‌ها اختصاص همین بودجه نیز با مشکلاتی روبرو شد.

وی ادامه داد: اگر مکانیسم پرداخت یارانه مستقیم و شفاف باشد و بیمه‌ها تأخیر نداشته باشند، پرداخت یارانه به صورت مستقیم به شرکت‌های حامی مانند بیمه موثر است، موضوعی که به نظرمن در شرایط بحرانی می‌تواند تغییراتی مهم انجام داد.

بیشترین شکایت ها از وزرات بهداشت در چه حوزه ای بوده است؟

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص آمار دیوان عدالت اداری گفت: بیشتر شکایت‌ها از وزارت بهداشت مربوط به کارکنان این وزارت خانه و در خصوص نحوه پرداخت ها بوده است، به طور مثال 10 درصد از شکایت‌ها مربوط به پرداخت وجوه مرخصی مناطق محروم، 7 درصد الزام پرداخت حق بیمه و 9 درصد مربوط به الزام پرداخت فوق ‌العاده است. در مجموع در 6 ماهه اول سال 96 تعداد 124 شکایت در خصوص حقوق و مزایای معوقه داشتیم که امسال این میزان به 837 مورد رسیده است.

حریرچی گفت: میزان شکایت مردم از پزشکان و بیمارستان‌ها همچنین تخلفات در حوزه سلامت افزایش نیافته است.

وی ادامه داد: استفاده نادرست از سرم و ویتامین‌های تزریقی باعث بروز مشکلاتی می‌شود، در واقع هر لیتر سرم معادل 4 لیوان آب و هر لیتر سرم نمکی معادل 1 قاشق چایخوری نمک و 4 لیوان آب است، هر سرم قندی نیز 10 حبه قند و 4 لیوان آب دارد.

استفاده غیر ضروری مردم از سرم و ویتامین‌های تزریقی

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: مردم با کوچکترین ضعفی درخواست تزریق سرم می‌کنند و بسیاری از درمانگاه‌ها به دلیل انگیزه مالی این سرم‌ها را به مراجعان تزریق می‌کنند. از نظر پزشکی تجویز سرم باید محدود به بیمارانی باشد که امکان دریافت خوراکی مایعات را نداشته و همچنین درخواست تزریق ویتامین به تنهایی یا با سرم به وسیله بیماران نیز کاری نادرست است که متأسفانه به وسیله برخی از درمانگاه‌ها آن هم به علت انگیزه‌های مالی انجام می‌شود.

حریرچی گفت: بیش از 99 درصد مردم به تزریق ویتامین B12 و ب کمپلکس نیاز ندارند و با تغذیه ای پایین‌تر از حد متوسط نیازی به دریافت این نوع ویتامین‌ها در بدن نیست، این رفتار نادرست 20 تا 200 هزار تومان هزینه برای افراد دربر خواهد داشت.

وی درباره نوبت گیری در بیمارستان‌ها اظهار کرد: یکی از روش‌های نوبت گیری این است که بیماران 6 صبح به مراکز درمانی مراجعه کنند، از این رو پیش بینی کردیم 60 درصد نوبت گیری به صورت تلفنی و اینترنتی و 40 درصد به صورت حضوری است، ساکنان روستا که به اینترنت دسترسی ندارند می‌توانند به صورت حضوری به مراکز درمانی و درمانگاه‌ها مراجعه کنند.

آمادگی های لازم برای پیاده روی اربعین

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص انجام مراسم اربعین ادامه داد: افرادی که در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند باید آمادگی جسمانی خود را تقویت کرده، زیرا این سفر سنگین است و قوای جسمانی خوبی را می‌طلبد.

حریرچی ادامه داد: مصرف کنندگان داروهای خاص باید دارو و دفترچه‌ بیمه خود را به عنوان یکی از لوازم سفر در این ایام به همراه داشته باشند.

وی با اشاره به رایگان بودن کلیه خدمات بهداشتی درمانی در این زمان، افزود: افرادی که در مراسم اربعین شرکت می‌کنند باید حتما از غذای پخته شده استفاده کنند و به هیچ‌وجه از آب های غیر بسته‌بندی مصرف نکنند، همچنین برای مصرف چای یا مایعات از لیوان شخصی یا ظرف‌های یکبار مصرف استفاده کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در مراسم پیاده‌روی اربعین از مصرف سبزی، کاهو، سالاد بپرهیزند و این افراد پیش‌بینی‌های لازم را در خصوص زمان کرده و به دلیل گرمای هوا و تعریق مصرف مایعات خود را افزایش بدهند.

حریرچی در خصوص تزریق واکسن آنفلوانزا اضافه کرد: همه ساله آنفلوانزای خفیف تا متوسط و در موارد نادری شدید در بین افراد بروز پیدا می‌کند که باید قبل از شیوع این عارضه آگاه باشیم، اصولا بیماری آنفلوانزا در اواخر آبان و آذر بیشتر اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت به افراد بالای 65 سال، زنان باردار ، بیماران سرطانی ، پزشکان و پرستاران توصیه کرده که از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند.

تزریق واکسن آنفلوانزا برای شرکت کنندگان در پیاده روی اربعین، ضروری نیست

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: افرادی که در مراسم اربعین شرکت می‌کنند الزامی بر تزریق واکسن آنفلوانزا ندارند.

حریرچی در خصوص سیل اخیر در استان گیلان و مازندران گفت: این حادثه تعدادی مصدومان سطحی داشته که در محل درمان شدند اما تا دیشب تعداد مصدومان اعزامی به مراکز درمانی 99 نفر بوده که 21 نفر مربوط به استان مازندران، 4 نفر گیلان ، 13 نفر در سیستان و بلوچستان و 61 نفر در کرمان بود که از بین 99 مصدوم تعداد 31 نفر بستری و 68 نفر مرخص شده‌اند.

آمار فوت شدگان بر اثر سیل مازندران

وی ادامه داد: تا ساعت 12 دیشب بخش‌های حوادث جوی تعداد 8 نفر فوت کرده که 4 نفر بر اثر سیل، 3 نفر بر اثر رعد و برق و 1 نفر به علت برق گرفتگی ناشی از وقوع سیل در مازندران فوت کرده است که در این میان 3 نفر در مازندران، 1 نفر در گیلان بر اثر سیل تا ساعت 12 دیشب جان خود را از دست داده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: ارتباطاتی خوب با مراکز هشدار سریع مانند سازمان هواشناسی ایجاد شده است و آمبولانس‌های 115 به محل‌های وقوع حادثه اعزام و همگی به حالت آماده‌باش کامل قرار دارند.

حریرچی اضافه کرد: تجهیزات آمبولانس‌ها افزایش یافته و وضعیت استقرار آمبولانس و مراکز درمانی نیز در چنین شرایطی افزایش پیدا کرده است.

وی تأکید کرد: آب آشامیدنی، میزان کلر باقیمانده در آب و حتی ناقل‌های بیماری‌زا در آب کنترل می‌شود و نقاط شکستگی لوله‌کشی آب آشامیدنی و فاضلاب نیز به طور مرتب بررسی می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت ارتباطاتی خوب با جمعیت هلال‌احمر دارد و در خصوص افراد گمشده نیز با سامانه‌های مرتبط در ارتباط هستیم.

حریرچی گفت: بیماری‌های گوارشی و روده‌ای در جریان وقوع سیل ثبت می‌شود و خوشبختانه تا به این لحظه هیچ گزارشی در این زمینه انجام نشده است و وزارت بهداشت زنجیره سرد داروها را کنترل می‌کند.

وی یادآوری کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی بارش‌ها و وزش شدید باد ادامه دارد و به همین دلیل پایگاه‌های اورژانس به حالت آماده باش کامل بوده و از نظر تعداد مصدوم و بیماری‌ها در حال حاضر مشکل شدیدی نداریم و وزارت بهداشت آماده مقابله با بحران‌های شدیدتر نیز است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار