طرح معافیت پرداخت هزینه آب، برق و گاز مدارس دولتی به استان‌ها ابلاغ شد و از ابتدای امسال الزام اجرایی داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تامین هزینه‌های آب، برق و گاز مدارس چالشی است که همواره مدارس دولتی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و برای جلوگیری از قطع شدن آب، برق و گاز مجبور به اخذ وجه از خانواده‌ها هستند که این موضوع با انتقادات بسیاری از سوی والدین همراه است اما مدیران مدارس هم چاره‌ای جز این کار ندارند تا مدرسه برقرار باشد.

سال گذشته بود که در مجلس قانونی مبنی بر معافیت مدارس دولتی از پرداخت هزینه مصرف آب، برق و گاز طبیعی تصویب شد و این موضوع در قانون بودجه سال 97 باید به مرحله اجرا می‌رسید.

برای اجرای این قانون باید دستورالعملی برای مدارس در نظر گرفته می‌شد تا به عنوان نقشه راه باشد بر همین اساس این دستورالعمل به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور،‌ وزارت آموزش و پرورش، نفت، نیرو و راه و شهرسازی تهیه شد تا پس از طی مراحل قانونی به استان‌ها ابلاغ شد  و بنابر اعلام معاونت پشتیبانی آموزش و پررش این ابلاغ انجام شده است هرچند انتقادات بسیاری بر این موضوع وارد بود و مدیران مدارس از پرداخت هزینه ها ناراحت بودند در حالی که این قانون از اول فروردین امسال الزام اجرایی داشت.

براساس این الگو مدارس چنانچه طبق الگوی مصرف؛  آب، برق و گاز مصرف کنند هزینه ای برای آنها اعمال نخواهد شد و در غیر این صورت هزینه ها مطابق تعرفه های در نظر گرفته باید پرداخت شود و باتوجه به اینکه از اول فروردین این قانون الزام اجرا دارد؛ بنابر گفته معاونت پشتیبانی میزان مصرفی طبق قانون محاسبه خواهد شد.

طرح معافیت مدارس دولتی از پرداخت هزینه آب، برق و گاز ابلاغ شد/ سازوکار اجرای طرح چیست؟

فرصت یک ماهه سازمان نوسازی برای معرفی مدارس

با ابلاغ این دستورالعمل سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز  مدارس موظف است تا طی یک ماه اسامی مدارس دولتی به اضافه شماره شناسایی قبوض مصرفی آب و  برق و گاز و مساحت ساختمان را به وزارتخانه‌های نیرو و نفت اعلام کند تا براساس این اطلاعات مدارس تحت پوشش طرح قرار گیرند.

با توجه به اینکه برای پرداخت هزینه مصرف آب،‌ برق و گاز مدارس سقف 100 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، مدارس باید نسبت به رعایت الگوی مصرف رعایت کنند تا مشمول این طرح باشند.

بر اساس دستورالعمل و سقف تعیین شده برای پرداخت 60 میلیارد تومان برای گاز طبیعی، 30 میلیارد برای هزینه برق و 10 میلیارد تومان برای آب در نظر گرفته می‌شود و با توجه به اینکه کشور دارای اقلیم‌های متفاوتی است بنابراین الگوی مصرف متناسب با اقلیم‌های کشور در نظر گرفته شده‌اند تا از نظر تامین‌ هزینه‌ها و رعایت الگوی مصرف مشکلی وجود نداشته باشد.

طرح معافیت مدارس دولتی از پرداخت هزینه آب، برق و گاز ابلاغ شد/ سازوکار اجرای طرح چیست؟

قانون  برای کدام مدارس دولتی اجرا می شود؟

این الگوی مصرف برای مدارس چند شیفت هم در نظر گرفته شده است و اگر مدرسه‌ای تک شیفت کار کند الگوی مصرف برای این مدارس 40 درصد کاهش خواهد یافت و محاسبات به گونه‌ای بوده که به عنوان مثال الگوی مصرف برق معادل 90 درصد متوسط برق مدارس در دوره‌های مشابه سال‌های قبل است و برای مدارس نوساز این مبلغ معادل 70 درصد ساختمان‌های مشابه در نظر گرفته شده است.

در دستورالعمل ایام کاربری غیر آموزشی مدارس مانند 30 ماه تابستان معافیت از هزینه‌ها آب و برق و گاز لحاظ نمی‌شود.

آموزش و پرورش موظف است تا در فرآیند احداث مدارس جدید نسبت به رعایت مقررات جدید ساختمان و قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی توجه داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۱۸ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
پولش رویک جورهایی روی قبض برق وآب بایک تبصره ازمامی گیرند