باقرزاده گفت: بی‌سوادی پدیده‌ای پیچیده است که نیازمند روش‌های منعطف برای ترمیم آن و توانمندسازی بی‌سوادان هستیم.

تقویت دوره‌های مهارت آموزی برای سوادآموزان/ بهبود بی‌سواد نیازمند مددکاری اجتماعی استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری سازمان نهضت سوادآموزی و موسسه آموزش عالی علمی و کاربردی بهزیستی و تأمین اجتماعی امروز با حضور علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی و نجفی رئیس موسسه آموزش علمی و کاربردی بهزیستی و سازمان تأمین اجتماعی در سازمان نهضت برگزار شد.

در این مراسم باقرزاده با اشاره به اینکه بی‌سوادی پدیده‌ای اجتماعی و پیچیده است، گفت: بی سوادی عامل اغلب مشکلات اقتصادی است و رفع این موضوع به سادگی امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: علاوه بر سوادآموزی موضوع پایداری سواد نیز از جمله عواملی مهم است که تحقق آن به سختی میسر می‌شود، به ویژه آن که در حال حاضر جمعیت سوادآموزان نسبتا بالاست و تحقق این موضوع در بین چنین جمعیتی دشوار است.

ضعف اعتماد به نفس؛ پیامد بی سوادی در افراد

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه افراد بی‌سواد مانند سایر افراد جامعه نیستند، گفت: این افراد شرایط معمولی ندارند تا بتوانند تحت پوشش تحصیلی قرار گیرند، بنابراین راه نیافتن آن ها به نظام آموزشی تفاوت اساسی در زندگی‌ این افراد ایجاد کرده است، در واقع افرادی که طعم شکست تحصیلی را کشیده‌اند و محرومیت آموزشی داشتند، دچار ضعف اعتماد به نفس هستند، بنابراین نیازمند شرایطی منعطف هستیم تا سوادآموزی برای آن ها موثر واقع شود.

باقرزاده با اشاره به اینکه سوادآموزی نیازمند مددکاری اجتماعی است، گفت: باید سعی کرد مسیری متفقاوت با جنس فعالیت‌های متداول آموزشی برای سوادآموزان مهیا کنیم، در واقع مقدمه این کار واجب تر از اجرای آن است.

سوادآموزی نیازمند تلفیق یادگیری با جامعه شناسی

وی تصریح کرد:‌ سوادآموزی به تلفیق دانش یادگیری و جامعه شناسی نیاز دارد و این موضوع نیاز ما را به مشارکت سایر نهادها بیشتر می‌کند، هرچند اکنون بسیاری از سازمان‌ها به تنهایی امکان برآورده کردن نیازهایشان را نداشته و برای تحقق اهدافشان به همکاری سایر نهادها نیاز دارند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به موضوع مهارت آ‌موزی برای سوادآموزان، گفت:‌ این موضوع را به طوری گسترده‌ دنبال خواهیم کرد، شروع کار بسیار اثربخش است و با توجه به انعقاد تفاهم نامه‌ پیش رو، برای سه سال آینده چشم اندازی ویژه در نظر گرفته ایم تا اعتباربخشی کتاب ها و آموزش مربیان را در دستور کار قرار دهیم.

باقرزاده درباره تدوین کتاب‌های مهارت آموزی برای سوادآموزان گفت:‌ با توجه به اینکه کتاب‌های سوادآموزی موجود در کشور مناسب جامعه هدف ما نبود، برنامه ریزی بسیاری برای تدوین کتاب‌ها انجام دادیم تا کتاب‌هایی متناسب با شرایط سوادآموزان در اختیار آنها قرار دهیم.

وی درباره دوره‌های مهارت آموزی برای آموزش دهندگان گفت: یکی از سیاست‌های جدی در سازمان نهضت سوادآموزی توانمندسازی به آموزش دهندگان است. برای این موضوع از سال گذشته دوره‌های غیرحضوری در نظر گرفتیم تا افرادی که نتوانستند نمرات لازم را کسب کنند اجازه فعالیت پیدا نکنند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: بی‌سوادها افرادی آسیب پذیر، آسیب دیده و آسیب رسان هستند. ما دو مولفه اول را در آن ها پذیرفتیم اما به آسیب رسانی آن ها توجه نکرده ایم. باید بدانیم اگر بی‌سوادها توانمند نشوند آسیب جدی خواهند رساند.

تدوین 39 عنوان کتاب برای مهارت آ‌موزی سوادآموزان

در ادامه مراسم نجفی گفت: در این تفاهم نامه سوادآموزی همراه با آموزش مهارت مورد توجه قرار می گیرد و ۳۹ عنوان کتاب و مجموعه آموزشی برای این موضوع در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: در نظر داریم با استفاده از اساتید و متخصصان کار مهارت آموزی به سواداموزان را تکمیل کنیم.

رئیس موسسه آموزش علمی و کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی اظهار کرد: تمام قد آمادگی داریم تا مرحله به مرحله با هماهنگی نهضت سوادآموزی کار را تخصصی تر دنبال کنیم و به آن غنا ببخشیم.

نجفی بیان کرد: ظرفیت موسسه در باب مدل های آموزشی شامل آموزش حضوری، نیمه حضوری و مجازی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار