یک پایگاه خبری اخترشناسی، به مناسبت سالروز شروع فعالیت ناسا منتخبی از تصاویر فضایی روزهای اخیر را منتشر کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یک "فضاپیمای سایوز" که حامل ۳ خدمه "اکسپدیشن ۵۶ "(Expedition ۵۶) بود روز پنجشنبه(۴ اکتبر) از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشت. "درو فیوستل"(Drew Feustel) فضانورد ناسا و "ریکی آرنولد"(Ricky Arnold) فضانورد روس و "اولگ آرتمیف"(Oleg Artemyev)، پس از سپری کردن ۱۹۷ روز در فضا، به قزاقستان بازگشتند.

ابرهای هیدروژنی

صبح ایستگاه فضایی بین‌المللی/سالروز شروع فعالیت ناسا

در تصویری که آژانس فضایی اروپا اخیرا منتشر کرده، ابرهای مملو از هیدروژن اتمی در میان تعداد زیادی از کهکشان‌های دور می‌درخشند.

پژوهشگران توسط "تلسکوپ‌های وی ال تی"(VLT) در شمال شیلی موفق به مشاهده شدند.

تلسکوپ‌های وی ال تی چهار تا از بزرگترین تلسکوپ‌های نوری جهان هستند که در رصدخانه پارانال در شیلی بصورت آرایه‌ای قرار گرفته اند.

این چهار تلسکوپ مشابه در سال‌های ۱۹۹۸-۲۰۰۱ آغاز به کار کردند، و هر یک از آیینه‌های مقعری با قطر هشت متر و ۲۰ سانتیمتر تشکیل شده‌اند. مالکیت این تلسکوپ‌ها با سازمان رصدخانه جنوبی اروپا(ESO) است.

با استفاده از یک طیف‌سنج فوق حساس به نام "MUSE"، تلسکوپ‌های وی.ال.تی موفق به ثبت تصویر از این ابرهای ضخیم در آسمان شدند.

صبح ایستگاه فضایی بین‌المللی

صبح ایستگاه فضایی بین‌المللی/سالروز شروع فعالیت ناسا

"ریکی آرنولد" (Ricky Arnold) فضانورد ناسا اول اکتبر تصویری از ایستگاه فضایی بین‌المللی با جمله "صبح بخیر از ایستگاه فضایی بین‌المللی" منتشر کرد. در این تصویر پرتوهای تابش نور طلوع آفتاب قابل مشاهده است.

شصتمین سالروز شروع فعالیت ناسا

صبح ایستگاه فضایی بین‌المللی/سالروز شروع فعالیت ناسا

اول اکتبر شصتمین سالروز شروع فعالیت رسمی ناسا بود. اداره کل ملی هوانوردی و فضا(ناسا) یک سازمان مستقل در شاخه اجرایی حکومت فدرال ایالات متحده آمریکا است که مسئولیت برنامه‌ریزی در حوزه‌های برنامه فضایی کشوری و تحقیقات مکانیک پرواز و هوافضا را برعهده دارد.


بیشتربخوانید:پیشنهاد وسوسه‌انگیز ناسا: ۷۰ روز استراحت کنید و ۱۵ هزار دلار بگیرید! 


در زمان جنگ سرد و پس از پرتاب ماهوارهٔ اسپوتنیک-۱ توسط اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به فضا، آمریکا به فکر ایجاد سازمان فضایی ملی خود افتاد و ناسا در ۲۹ ژوئیهٔ ۱۹۵۸ با امضای رئیس‌جمهور وقت دوایت آیزنهاور جای کمیتهٔ رایزنی ملی هوانوردی آمریکا (ناکا) را گرفت و بنیانگذاری‌شد. توماس کیت گلنان به عنوان نخستین مدیر ناسا و هیو لاتیمر درایدن به عنوان معاون او برگزیده‌ شد و فعالیت رسمی ناسا از ۱ اکتبر ۱۹۵۸ آغاز شد. نخستین ماهوارهٔ فضایی ناسا نیز اکسپلورر ۱ بود.

خوشه ستاره‌ای باز

صبح ایستگاه فضایی بین‌المللی/سالروز شروع فعالیت ناسا

در تصویری که ۱۵ سپتامبر "کریس چور"(Chris Schur) عکاس نجومی منتشر کرده، دنبال دار "۲۱P/Giacobini-Zinner" در حال گذر از خوشه ستاره‌ای باز به نام "مسیه ۳۵ "(Messier ۳۵) است.

مسیه ۳۵ یا ان‌.جی‌.سی ۲۱۶۸ یک خوشه ستاره‌ای باز در صورت فلکی "دوپیکر" است که فاصله آن از زمین دو هزار و هشتصد سال نوری و قدر ظاهری آن ۵.۵ است. زمانی که این تصویر گرفته شد، این خوشه ستاره‌ای ۳۷ میلیون مایل دور از زمین بود.

تلسکوپ فضایی هابل در ماموریتی تحت عنوان "بوفالو"(BUFFALO) موفق به ثبت تصویر یک خوشه کهکشانی به نام "آبل ۳۷۰ "(Abell ۳۷۰) که پنج میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد، شده است. در تصویر مذکور بسیاری از کهکشان‌های دیگر که بسیار دورتر از نام "آبل ۳۷۰ " قرار دارند نیز قابل مشاهده هستند.

صبح ایستگاه فضایی بین‌المللی/سالروز شروع فعالیت ناسا

هابل برای ثبت این تصویر شگفت‌انگیز، از خوشه‌های کهکشانی به عنوان "تلسکوپ‌های طبیعی" که کهکشان‌ها و ابرنواخترها را تقویت می‌کنند، استفاده کرد. از آنجا که این کهکشان‌ها خیلی دور و کم نور هستند، ثبت تصویر و مشاهده آنها بدون تقویت کننده بسیار مشکل بود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

صبح ایستگاه فضایی بین‌المللی/سالروز شروع فعالیت ناسا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.