تعدادی از نمایندگان مجلس مخالفت خود با لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT را با نمایش پلاکارد‌هایی در صحن مجلس اعلام کردند.


پلاکاردهای مخالفت با CFT در دست بهارستانی‌ها/مقایسه با برجام بیست دقیقه‌ای که صدای رئیس را درآوردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  صحن علنی امروز (یکشنبه ۱۶ مهرماه) بعد از دو ساعت و ۴۰ دقیقه جلسه غیررسمی و غیرعلنی در ساعت ۸ و ۴۰ دقیقه صبح آغاز شد.

از پیش اعلام شده بود که امروز صبح از ساعت ۶ تا ۸ صبح کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جلسه‌ای را با حضور وزرای اطلاعات و امور خارجه در صحن مجلس برای نمایندگان و به منظور بررسی ابعاد CFT و FATF برگزار خواهد کرد.

در این جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی حضور نیافتند و آن‌ها جلسه‌ای را به صورت جداگانه در محل فراکسیون نمایندگان ولایی برگزار کردند و در این جلسه بعد از جمع‌بندی‌های به این نتیجه رسیدند که اگر عدد آن‌ها به حد نصاب برسد و بتوانند با خروج از صحن علنی عدد رسمی جلسه را از حد نصاب بیاندازند، آبستراکسیون کنند و در غیر این صورت در گوشه‌ای از صحن علنی با جمع شدن مخالفت خود را با تصویب این لایحه اعلام کنند.

همچنین بیش از چهل نفر از نمایندگان طی نامه‌ای به هیئت رئیسه درخواست کردند تا رای‌گیری درباره این لایحه به صورت شفاف اعلام شود.

بر این اساس با آغاز صحن علنی و بعد از قرائت آیاتی از قرآن قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس بررسی لایحه CFT را به عنوان اولین دستور کار اعلام کرد.

قاضی  زاده هاشمی بیان کرد که این لایحه در جلسات گذشته مجلس به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شده و امروز هم قرار است که دو مخالف و دو موافق درباره آن صحبت کنند که در ادامه امیرآبادی فراهانی دیگر عضو جلسه مجلس اسامی دهقان نماینده مردم ترقبه و چناران، نقوی حسینی نماینده مردم ورامین را به عنوان مخالف و نعمتی و فیاضی را به عنوان نمایندگان موافق اعلام کرد و گفت: نماینده دولت هم به مدت ۱۵ دقیقه می‌تواند درباره این لایحه صحبت کند.

لاریجانی رئیس مجلس در ابتدای جلسه و پیش از ورود به بررسی لایحه CFT درخواست نمایندگان را درباره علنی و شفاف شدن آرای آن‌ها درباره این لایحه را به رای گذاشت که این درخواست با ۱۱۷ رای موافق، ۱۱۱ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع از مجموع ۲۴۵ رای ماخوذه تصویب نشد.

در حالی اسامی ۴ نفر مخالف و موافق اعلام شد که ۲۱ نفر از نمایندگان به عنوان موافق این لایحه ثبت نام کردند و ۴۹ نفر به عنوان مخالف صبح امروز برای صحبت در صحن علنی ثبت نام کردند که در نهایت اسامی این چهار نفر اعلام شد.

در این شرایط مجلس در حالی با رای‌گیری با ورقه و آشکار درباره این لایحه مخالفت کرد که ۱۷ نفر از وکلای ملت حاضر در صحن هم به این درخواست رای ندادند.

البته در زمانی رای‌گیری انگشت بسیاری از نمایندگان عدد ۴ موافق با این درخواست را نشان می‌داد که بعد از نمایش رای‌گیری بر روی مانیتور تعجب بسیاری از این موضوع را برانگیخت.

دهقان به عنوان اولین مخالف در پشت تریبون قرار گرفت، اما در میانه صحبت‌های این نمایندگان دیگر نمایندگان مخالف این لایحه در مجلس بیکار ننشسته و با در دست پلاکارت‌هایی در دست و رو به عکاسان و خبرنگاران اعتراض خود را با تصویب این لایحه و پیوستن به FATF نشان می‌دادند.

شعار‌های بر روی این پلاکارت‌ها عبارت بود از: "به کنوانسیون استعماری رای نمی‌دهیم، اطلاعات اقتصادی کشور را در جنگ اقتصادی به دشمن نمی‌دهیم" این پلاکارت‌های در دستان پژمان‌فر، سید صادق طباطبایی، موسوی لارگانی، شهریاری، و دهمرده در دست داشتند.

با پایان یافتن صحبت‌های دهقان وی در گعده‌ای از نمایندگان و تشویق آنها از پشت جایگاه ناطقین به پایین آمد و بعد از آن نعمتی نماینده تهران در جایگاه ناطقین برای ارائه موافقت خود قرار گرفت.

در میانه صحبت‌های نعمتی، وی خطاب به دهقان گفت شما که مخالف این لایحه صحبت می‌کنید اکنون هزاران مشکل در حوزه انتخابیه خود دارید که به این لایحه باز می‌گردد که با بیان این سخنان از سوی نعمتی، دهقان عصبانی شده و در مقابل جایگاه هیئت رئیسه فریاد کننان و معترض قرار گرفت تا جایی برخی دیگر از نمایندگان شروع به آرام کردن وی کردند.

کم کم جلسه نظم خود را از دست داد و بسیاری از نمایندگان شروع به حرکت و تجمع در میانه صندلی‌های مجلس کردند.

این بار ساعدی دیگر نماینده معترض پلاکارتی با عنوان تصویب FATF مساوی است با خود تحریمی را در دست گرفته و به نمایندگان و رسانه‌ها نشان می‌داد و در کنار وی دیگر نمایندگان پلاکارت‌های دیگری با مضمون، "نه به شفافیت برای دشمن و تاریخ شاهد باش من به کنوانسیون‌های استعماری رای نمی‌دهم" در دست گرفتند.

با پایان اظهارات نعمتی نقوی حسینی در پشت تریبون قرار گرفت وی در میانه صحبت‌های خود با اشاره به برجام گفت، برجام در بیست دقیقه تصویب شد و هنوز مجلس با بابت این موضوع متهم است که در این میان لاریجانی رئیس مجلس اعلام کرد بیست دقیقه هم نبود بلکه یک جلسه کامل و چهار ساعته به طول کشید، اما نقوی حسینی در پاسخ به وی به مذاکرات رجوع کرد و اعلام کرد بنده از صبح اخطار داشتم.

نقوی حسینی بار دیگر در اعتراض به لاریجانی بیان کرد: چگونه روسای کمیسیون‌ها را دعوت می‌کنید تا به FATF رای دهند، فراکسیون نمایندگان ولایی در جلسه‌ای که لاریجانی دعوت کرد حضور نیافت، اما بار‌ها و بار‌ها دعوت کرد.

در زمانی صحبت نقوی حسینی برخی نمایندگان با فریاد زدن احسنت احسنت سخنان وی را تایید می‌کردند.

اما در این میان نمایندگان درخواست کننده شفافیت آرای امروز وکلای ملت درباره لایحه CFT هم بیکار ننشسته و ذوالنور نماینده مردم قم شروع به جمع آوری امضا کرد تا از لاریجانی بخواهد آرای نمایندگان درخواست کننده به صورت شفاف از پشت تریبون اعلام کند.

با پایان یافتن اظهارات موافقان و مخالفان CFT ، نجفی خوشرودی در پشت تریبون قرار گرفت تا گزارش کمیسیون امنیت ملی را قرائت کند.

در انتهای اظهارات نجفی، ذوالنوری نماینده قم در جایگاه هیئت رئیسه و در پشت نجفی قرار گرفت و بلند فریاد زد این فقط گزارش کمیسیون است که لاریجانی سخن وی را تایید کرد، اما باز هم ذوالنوری سکوت نکرد و فریاد زد هر چه داری می‌گویید دروغ است دروغ!

با پایان یافتن اظهارات نجفی ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای توضیح درباره این لایحه در جایگاه ناطقان قرار گرفت.

وی در قسمتی از سخنان خود با اشاره به اظهارات نقوی حسینی مبنی بر اینکه اگر رئیس جمهور تضمین بدهد که مشکلات کشور با پیوستن FATF حل می‌شود، گفت: نه بنده و نه رئیس جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم با الحاق به FATF مشکلات کشور حل می‌شود، اما می‌توانیم تضمین دهیم که آمریکا با نپیوستن ما به این گروه بهانه برای افزایش مشکلات کشورمان را پیدا خواهد کرد.

سرانجام بعد از گذشت حدود 2 ساعت از بررسی لایحه CFT در ساعت 10 و 50 دقیقه نوبت به رای گیری درباره این لایحه رسید بر این اساس صدای فریادهای "دو دو" و "چهار چهار" در صحن علنی پیچید، حتی در زمان قرائت متن این لایحه توسط قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس هم نمایندگان همچنان فریاد می‌زدند.

ذوالنور نماینده مردم قم با پلاکارتی در دست در مقابل مانیتور بزرگ جلوی هیئت رئیسه مجلس و رو به نمایندگان ایستاد تا مخالفت خود را با تصویب این لایحه اعلام کند، اما در این میان کمال دهقان عضو فراکسیون امید هم با نشان دادن عدد چهار موافقت خود با این لایحه در کنار ذوالنوری ایستاد و در این میان دیگر نمایندگان موافق و مخالف مانند اردشیر نوریان، کواکبیان، حاجی دلیگانی، موسوی لارگانی و ... هم در کنار آنها ایستادند اما با اعلام لاریجانی رئیس مجلس درباره آغاز رای‌گیری وکلای ملت به سمت صندلی‌های خود حرکت کردند.

ابطحی نماینده مردم خمینی شهر و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با عصبانیت در مقابل لاریجانی حضور یافت و کتاب آیین‌نامه را پاره کرد و بر روی زمین ریخت و بعد با همان عصبانیت به جایگاه خود بازگشت.

سرانجام درخواست بسیاری از نمایندگان هم برای علنی شدن رای‌گیری در مجلس جواب نداد و رای گیری درباره لایحه CFT به صورت الکترونیکی و مخفی انجام شد و نمایندگان با 143 رای موافق، 120 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 268 رای ماخوذه و 271 نماینده حاضر در صحن موافقت خود را با لایحهCFT اعلام کردند اما باید گفت که در این میان سه نفر از نمایندگان هم به این لایحه رای ندادند.

برچسب ها: اخبار سیاسی ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
تو مملکت خودمون برای مردمی که تا پای جون پای انقلاب بودن شفاف سازی نمی کنند اونوقت میخوان برای دشمن شفاف سازی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
خواشها بگویید این لایحه چیه ؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
چرانماینده که منتخب مردم است نمیخواهد به مردم بگوید چه رایی داده است مگر رای مثبتش ازروی بیفکری یاندانم کاری یاتقلب ازروی دست کناری است یاخدای نکرده وامداردیگرانند!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
خدایا شر منافقين را به خودشان برگردان الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
با سلام.نماینده ای که رای ممتنع میدهد خودش دارد اعلام میکند که من هیچ چیز از سیاست و مملکت داری نمیفهمم و در این حد نیستم که بتوانم رای بدهم ،پس نباید صندلی مجلس را اشغال کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
برجام با تمام بدی هایی که داشت حسن نیت ایرانی ها و بدذاتی امریکایی ها را به جهان نشون داد بطوری که امریکا رو منزوی کرده و خواهد کرد
انشاللله با CFTهم ایران و ایرانی بار دیگری صلح طلبی خودش رو به دنیا نشون میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
کجا امریکا منزوی شده اینها همش تبلیغات امریکا همونی که بوده هست و ما خیلی فرصتها را به خاطر برجام از دست دادیم وچیزی هم گیرمان نیامد ودر این جهان کسی کاری ندارد که چه فکر میکنید همه دنبال منفعت خودشونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
به همین خیال باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
تمام خاصیت برجام همین بود؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
مجلس اگه واقعا به دنبال شفافیت هست شفافیت آرا رو تصویب کنه نه شفافیت برای دشمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
معلوم شد چه کشانی دغدغه معیشت و نگرانی واقعی در رابطه با بهبود روابط تجاری مملکت دارند و چه کسانی دنبال به بیراهه بردن مملکت هستند.
آخرین اخبار