جلسه بررسی رفع ایراد‌های بودجه‌ای شورای نگهبان با حاشیه‌های در خانه ملت همراه بود.


بررسی ایرادهای بودجه‌ای شورای نگهبان به سرعت باد! / قاضی‌پور: آقای لاریجانی تهدید نکنید، بچه نیستیمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صحن علنی امروز (یکشنبه ۱۹ اسفند ماه) در حالی آغاز شد که بررسی و اصلاح ایرادهای شورای نگهبان نسبت به لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور در دستور کار وکلای ملت قرار داشت، بر این اساس این جلسه ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه صبح آغاز و بعد از نطق ۵ دقیقه‌ای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی وارد بررسی گزارش کمیسیون تلفیق بودجه درباره ایرادهای شورا شد.

!گزارش‌هایی بدون شماره و امضا*

اما بعد از دقایقی غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار خطاب به لاریجانی طی تذکری اعلام کرد: گزارش شورای نگهبان باید مطابق ماده ۱۹۸ آیین نامه داخلی پارلمان از قبل تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار می‌گرفت تا آنها بتوانند بر اساس ماده ۱۹۹ آیین نامه پیشنهادات خود را با حضور در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه مطرح کنند.

وی تصریح کرد: همچنین گزارش‌های رسمی قابل قبول است و این گزارشی که امروز صبح کمیسیون تلفیق بودجه بر روی میز نمایندگان قرار داده بدون شماره و امضاست.

اما لاریجانی ضیق وقت و پیش رفتن سریع کار را دلیل این موضوع اعلام کرد و همچنان دستور داد تا دیگر تبصره‌ها هم مورد بررسی در صحن قرار بگیرند. سرعت بررسی و رأی گیری رئیس مجلس درباره اصلاحات لایحه بودجه سال ۹۸ به حدی بود که بار دیگر صدای یکی دیگر از نمایندگان درآمد.

*سرعت برای تبعیت نمایندگان

صباغیان نماینده مردم بافق و مهریز طی تذکری ضمن گلایه از اینکه چرا گزارش تلفیق بودجه امروز صبح تازه بر روی میز نمایندگان قرار داده شده، گفت: حتی این گزارش در کازیو نمایندگان هم قرار داده نشده بود و باید این گزارش زودتر به دست ما می‌رسید تا بتوانیم نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کنیم.

وی با کنایه به رئیس مجلس اظهار کرد: البته نظر شما خیر است، اما با این سرعتی که شما پیش می‌روید ما مجبوریم نظر کمیسیون تلفیق بودجه را درباره ایرادهای شورای نگهبان تبعیت کنیم.

لاریجانی بار دیگر در پاسخ به تذکر این نماینده هم اعلام کرد برای آن که کار بررسی بودجه با سرعت پیش برود ما باید این موضوع را بررسی می‌کردیم.

بار دیگر جلسه به کار رسیدگی به بررسی بودجه ادامه داد و با همان سرعت قبلی شروع به بررسی و تصویب مواد ارائه شده در صحن شد.

*کنایه یک نماینده به پایان عمر رئیس!

بار دیگر حجت‌الاسلام سلیمی نماینده محلات یکی دیگر از نمایندگانی بود که نسبت به این موضوع اعتراض کرد و خطاب به لاریجانی در صحن علنی بیان کرد که بنده دو اخطار دارم، اولین اخطارم با استناد به اصل ۸۴ قانون اساسی است که می‌گوید هر نماینده‌ای در برابر تمام ملت مسئول است و باید درباره تمام مسائل داخلی و خارجی اظهارنظر کند.

وی بیان کرد: مطابق ماده ۱۹۱ آیین نامه داخلی مجلس نمایندگان باید پیشنهادات خود را در کمیسیون تلفیق بودجه ارائه می‌کردند، لذا ما باید ما می‌توانستیم روز گذشته در جلسه کمیسیون تلفیق حضور یابیم، اما برگزار این نشست به موقع اطلاع رسانی نشد و حق قانونی ما مغفول مانده است.

لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این نماینده گفت: اگر می‌خواهید می‌توانید بمانید و نظرات خود را بدهید و بعدا بودجه بررسی شود.

این نماینده با خنده و کنایه به لاریجانی گفت: شما آخر عمری دوست دارید شب و روز در اینجا بمانید، زیرا سال آخری است که در مجلس حضور دارید که لاریجانی هم در پاسخ به وی اظهار کرد: شما هم آخرین عمری هستید و سال آخری است که می‌توانید در مجلس باشید. (موضوع کنایه به مصوبه هفته گذشته مجلس درباره ممنوعیت حضور نمایندگانی که سه دور متوالی در مجلس حضور داشته‌اند در انتخابات بعدی پارلمان است).

سلیمی در ادامه همچنین با اشاره به عدم ارائه گزارش کتبی جداول بودجه شرکت‌های دولتی هم بیان کرد: با وجود آنکه لایحه بودجه به شورای نگهبان رفته و بازگشته، اما هنوز جداول چاپ نشده و در اختیار ما قرار نگرفته است، لذا چگونه می‌توانید درباره آن اظهار نظر کنید.

وی همچنین اظهار کرد: شما هم که با سرعت باد و تند گرفته‌اید و بودجه را بررسی می‌کنید حداقل در ظاهر به صورت شکلی جداول را به ما می‌دادید.

*آقای لاریجانی! تهدید نکنید

لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکرات این نماینده تأکید کرد: جداول چاپ شده و در اختیار نمایندگان قرار گرفته و چیز دیگری هم وجود ندارد.

رئیس مجلس در پاسخ به کنایه سلیمی درباره سرعت بررسی ایرادات بودجه در صحن هم گفت: ما در آخر سال قرار گرفته‌ایم، لذا همان زمان تبصره‌های بودجه در مجلس تصویب می‌شد ما آن را به شورای نگهبان فرستادیم که اگر می‌خواستیم مرّ قانون را رعایت کنیم باید صبر می‌کردیم تا کل لایحه بودجه تمام شود و سپس آن را به شورا ارسال می‌کردیم و آن‌ها هم ۲۰ روز فرصت داشتند تا نظر خود را بدهند، اما به دلیل کمبود زمان من در همان جلسه آخر تصویب بودجه به کمیسیون تلفیق بودجه اعلام کردم که صبح شنبه جلسه‌ای بگذارند.

وی ادامه داد: به محض آنکه پنجشنبه شب شورای نگهبان گزارش ایرادات بودجه را ارسال کرد آن را بلافاصله به اداره قوانین مجلس دادم تا به کمیسیون تلفیق داده و در اختیار نمایندگان بگذارند و به تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه هم گفتم شنبه صبح جلسه بگذارد.

اما روند اعتراضات و تذکر نمایندگان با توضیحات رئیس مجلس هم پایان نیافت و بار دیگر نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه طی تذکری در پاسخ به این صحبت لاریجانی که گفت: اگر می‌خواهید پیشنهاداتی بدهید پس در مجلس بمانید، اظهار کرد: تهدید نکنید اگر طول هم بکشد ما در مجلس می‌مانیم، بچه که نیستیم قهر کنیم.

وی تأکید کرد: از حقوق مستضعفان و نیازمندان می‌برند و به ما می‌دهند تا ما از حقوق آن‌ها صیانت کنیم نه آنکه به مرخصی‌های عید برسیم و سیاحت کنیم.

نماینده مردم ارومیه بیان کرد: امروز ۱۹ اسفند ماه است و هنوز دستمزد کارگران تعیین نشده و حداقل یک بند هم برای این موضوع دولت نیاورده است.

*اصرارهای رئیس برای اقناع وکلا

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه نماینده‌ای بود که این بار  صدای اعتراضش نسب به تذکرات در صحن پیچید و خطاب به لاریجانی گفت: همه می‌گویند شورای نگهبان براساس قانون بیست روز زمان برای بررسی لایحه بودجه داشته است اما این شورا به موازات پارلمان کار بررسی بودجه را آغاز کرد و باید از آنها تشکر کرد که به صورت فشرده این کار را انجام داده است لذا خلاف قانون اقدامی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: می‌گویید اگر شورای نگهبان نسبت به بودجه ایراد بگیرد باید تا آخر هفته بمانیم، نمایندگان وظیفه نمایندگی داشته و کار دیگری ندارند همانطور که هفته پیش به طور سه نوبت ما در مجلس لایحه بودجه را بررسی کردیم و حتی برخی هم می‌گویند ما فرصت ارائه پیشنهادات خود را به کمیسیون تلفیق بودجه نداشتیم.

لاریجانی در پاسخ به وی اظهار کرد: ما که اعلام کردیم صبح شنبه تلفیق بودجه جلسه دارد اما باز هم برخی نمایندگان همچون کاتب با صدای بلند اعتراض کرد که شما نگفتید که لاریجانی این بار با صدای بلندتر و تحکم بیشتر بیان کرد که من روز آخر بررسی بودجه در مجلس این موضوع را اعلام کردم.

با پایان یافتن بررسی ایرادات شورای نگهبان نسبت به بودجه در صحن مجلس، لاریجانی این بار برای محکم کاری و جلوگیری از هرگونه انتقاد در جلسات آینده خطاب به نمایندگان گفت؛ ما باید آماده باشیم تا اگر باز هم شورای نگهبان ایراداتی را به بودجه گرفت و برای مجلس ارسال کرد، دوباره این روند باید طی شود و این ایرادات به کمسیون تلفیق بودجه فرستاده می‌شود، لذا نمایندگان در جریان این مهم باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Romania
ناشناس
۰۷:۴۲ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
تمام مشکلات امروزی در کشور چه اقتصادی و چه سیاسی دلیل اصلیش وجود مجلس ناکارآمد و غیر مردمی است.بیشتر نماینده دولت هستن تا مردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
همه ما ازخدایم وبسو یش با ز میگر دیم پس حق النا س نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
سلام. نماینده !!!! . سواره از پیاده چه خبر دارد.
Iran (Islamic Republic of)
Hamid
۱۹:۵۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
سلام
شورای نگهبان صلاحیت جوانان بیشتری را تایید کند تا ما در انتخاب بتوانیم به کسی رای بدهیم انشاءالله هر نماینده یک بار بیشتر نتواند به مجلس برود. ولی انصافا این نمایندگان به مشاغل دولتی. خصولتی ها وارد نشوند حالا که وضع مالی خوبی دارید اگر دلتان به رحم امد هر کدام از این نمایندگان دست چند نفر بیکار و نیازمند بگیرید. و مدیر شرکت هم نشوید. انشاءالله خدا از شما قبول کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
چه دولت و نماینده هایی داریم بخدا!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
اوضاع نابسامان اقتصادی درست کنید
Iran (Islamic Republic of)
ر
۱۶:۲۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
پیشاپیش عید بر مردم شهرستان رامهرمز مبارک.
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۲:۵۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
ماشاالله
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۲:۵۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
ماشاالله آخر سال شده وقت هم کم است اینها واقعا برای مردم وکشور خدمت میکنن یا بدون کارشناسی و بررسی جزئیات تصویب میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
مجلس قوی .اینا عادت کردند به ۱۰. ۲۰ دقیقه ای لوایح تصویب کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
مردم چه وکلایی انتخاب کردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
به کجا سفر میکنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
اگر این حضرات ب فکر مردم وب فکر مملکت بودند اوضاع اقتصادی و معیشت مردم ب این روز فلاکت وار نمی افتاد این جماعت مرفه وبی درد اگر از اقتصاد مقاومتی اقا هم پیروی میکردن وب فکر منافع وباند بازی خودشان نبودن الان ب چه کنم نمی افتادن مردم خودشان ک مشکلی ندارن مردم هم کیلوی چند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
درود بر آقای قاضی پور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
بیچاره ملت که هیچ فریاد رسی ندارند،مسعولین که جیباشون پر و دلهاشون شاد
آخرین اخبار