اکوکاردیوگرافی یکی از روش‌های سونوگرافی کاملا بی‌خطر و غیرتهاجمی است که به بررسی ساختار‌های قلبی اعم از وضعیت درچه‌های قلب و قدرت انقباضی قلب می‌پردازد.

تکنولوزی در راستای خدمت به عرصه پزشکیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ اکوکاردیوگرافی یا اکو، یک آزمایش بدون درد است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر فعال و متحرک قلب استفاده می‌شود. با این روش میتوان اندازه و شکل قلب افراد را به دست اورد. اکو هم‌چنین می‌تواند مکان‌هایی از عضلات قلب را دقیقا مشخص کند که به علت جریان خون ضعیف یا آسیب‌های ناشی از حمله قلبی، دچار مشکل هستند. در این روش با اتصال پروب‌ها به قفسه سینه و عبور امواج فراصوت از قفسه سینه تصاویر متحرک از قلب حاصل می‌شود.


این روش تا چندین سال گذشته، به صورت دوبعدی انجام می‌شده و کمتر از ۱۰ سال است که اکوی سه بعدی وارد عرصه‌های پزشکی شده است. اکوکاردیوگرافی در واقع یکی از روش‌های سونوگرافی کاملا بی‌خطر و غیرتهاجمی است که به بررسی ساختار‌های قلبی اعم از وضعیت درچه‌های قلب و قدرت انقباضی قلب می‌پردازد.

اکوکاردیوگرافی‌ها در فرم‌های سه بعدی پیشرفته‌ترین انواع اکو به شمار می‌روند که از طریق آن‌ها می‌توان با دقت بسیار فراوانی اختلالات خاص را به ویژه در بیمارانی که دریچه‌ی قلب آن‌ها مصنوعی است یا کاندیدی برای انواع عمل‌ها با روش‌های تهاجمی می‌شوند، ارزیابی کرد.

در حال حاضر از تکنولوژی اکو کاردیو گرافی سه بعدی در سراسر کشور استفاده می‌شود و از آن‌جا که این تکنولوژی بسیار جدید به شمار می‌رود، ملاقات با متخصصان داخلی و به‌ویژه پزشکان خارج از کشورسبب تبادل اطلاعات و بهره‌مندی از تجربیات آن‌ها


دکتر هورک پورزند، متخصص قلب وعروق می‌گوید: با استفاده از دستگاه کاردیو گرافی سه بعدی همکاران ما می‌توانند تشخیص دقیق‌تر و درمان‌های بهتری داشته باشند.



دکتر دکتر سیلواکاوالوا از مرکز جراحی قلب وپیوند قلب برنو جمهوری چک در توضیح کارکرد دستگاه اکو کاردیو گرافی می‌گوید:دستگاه اکوکاردیو گرافی عمل تصویر برداری از قلب را انجام می‌دهد، این در حالی است که قلب حرکت داشته و می‌توان عملکرد قلب را به خوبی مشاهده کرد. با این روش بیماری‌های ساختاری و عملکردی قلب خیلی راحت‌تر وبهتر شناخته می‌شود.

دکتر جوزف نکاد از مرکز جراحی قلب وپیوند قلب برنو جمهوری چک کار با دستگاه الکترو کاردیوگرافی سه بعدی به جمع کثیری از جراحان قلب کمک می‌کند تا تصویر برداری درست تری از قلب انجام بدهند. اگر پزشکان احتیاج به ایجاد تغییراتی هستند بتوانند با کمترین عوارض انجام بدهند، عوارض جانبی را کاهش دهند و این روش راه هدایتی برای متخصصین قلب ماست. در این روش ما میتوانیم قلب را در حالت فعال مشاهده کرده و عملکرد قلب را بررسی کنند.

 

انتهای پیام //م.ص

 

گزارشگر:مرجان صدیقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.