به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همزمان با سقوط نرخ ارز قیمت بسیاری از اقلام و کالاهای اساسی در بازار کاهش پیدا کرده اما در این بین نرخ بلیت هواپیما برخلاف جریان حرکت کرده و تغییر چندانی نیافته است .بسیاری از مدیران آژانسهای هواپیمایی اعلام کردهاند که نرخ بلیت پروازهای خارجی به هیچ عنوان کاهش نیافته و تنها نرخ بلیت پروازهای داخلی 1 تا 5 درصد کاهش داشته است.
یکی از مدیران آژانسهای مسافرتی در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی ؛ با بیان اینکه نرخ بلیت پروازهای خارجی به ویژه در مسیرهای خاص در چند ماه گذشته افزایش 70 درصدی داشته است گفت:هم زمان با کاهش نرخ ارز هیچ تغییری در نرخ پروازهای خارجی صورت نگرفته و این امر به دلیل نگرفتن ارز نیما توسط بسیاری از شرکتهای هواپیمایی است.
وی ادامه داد: مسیرهای داخلی نیز هم زمان با کاهش نرخ ارز تغییر نیافته و تنها برخی از مسیرهای پر ترافیک مانند مشهد و تبریز در اوایل هفته کاهش یک تا 5 درصدی داشته است.
این مدیر آژانس گفت: در آخر هفتهها قیمت بلیت پروازهای داخلی واقعی میشود و همان کاهش 5 درصدی نیز برداشته میشود.
بر اساس این گزارش رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری بر خلاف صحبتهای مدیران آژانسها معتقد است قیمت بلیت هواپیماها به طور طبیعی کاهش یافته و پایین آمدن نرخ ارز نیز در این کاهش تأثیرگذار بوده است.
جعفرزاده در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی ؛ با بیان اینکه به شکل طبیعی قیمت بلیت هواپیماها نسبت به شهریور ماه و مهر ماه ارزان تر شده است گفت: به دلیل آن که آبان ماه جزو پیک ایام سال محسوب نمیشود و ترافیک مسافرتی در این ایام وجود ندارد قیمت بلیت هواپیماها به ویژه در مسیرهای داخلی ارزانتر شده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از مراکز معتبر فروش بلیت هواپیما با کاهش قیمت بلیت مواجه شدهاند افزود: کاهش قیمت دلار نیز در این امر تأثیرگذار بوده اما بیشتر افزایش قیمت بلیت هواپیماها به دلیل زمان پیک سفر است.
سخنگوی سازمان هواپیمایی تأکید کرد: من نمیتوانم زمان ثابت ماندن قیمت بلیت هواپیماها را اعلام کنم اما به هر حال قیمت بلیت هواپیما ارزانتر شده است.
جعفرزاده با اشاره به اینکه شرکتهای هواپیمایی در زمان افزایش نرخ ارز که اوج دوران پیک سفرها بود توافق کردند تا نرخ بلیتها را در حد متعادل نگه دارند افزود: بسیاری از شرکتهای هواپیمایی نرخ بلیت اربعین را ثابت نگه داشتند بااین حال افزایش چشمگیری در پروازها ایجاد نشد.
سخنگوی سازمان هواپیمایی درباره شیوه نظارت بر آژانسهای مسافراتی گفت: سازمانها هواپیمایی از دو روش بر آژانسهای مسافرتی نظارت میکند که اولین روش آن از طریق بازرسی توسط دفاتر نظارت این سازمان است. در صورتی که گزارش گرانی از سوی مردم اعلام شود به صورت ویژه مورد پیگیری قرار می گیرد.
وی درباره روش دوم نظارت نیز گفت: شرکتهای هواپیمایی باید خود بر نحوه توزیع بلیتها نظارت کنند و ملاک سازمان هواپیمایی کلاس نرخی شرکتهای هواپیمایی است که بر روی پرتال اعلام میشود.
جعفرزاده افزود: هیچ یک از شرکتهای هواپیمایی نباید خارج از چارچوب قیمتی ارائه شده، بلیتی را با نرخی بالاتر بفروشند. همین موضوع از سوی بازرسان پیگیری میشود.
به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره تأثیر کاهش نرخ ارز بر بلیت هواپیماها گفته است فعلا نمیتوانیم درباره اثرگذاری نرخ ارز از بلیتها پیش بینی داشته باشیم چرا که این بازار هنوز به ثبات نرسیده است.
در برخی از گزارشها اعلام شده است که قیمت بلیت هواپیما در برخی از مسیرها به زیر 200 هزار تومان رسیده که این اخبار به هیچ عنوان درست نیست و قیمتها نه تنها کاهش نیافته بلکه همچنان بسیاری از آژانسهای مسافرتی با همان نرخهای ماه گذشته اقدام به فروش می کنند.
بر اساس این گزارش کاظمزاده رئیس کمیته حمل و نقل مجلس اعلام کرده است که باید شرکتهای هواپیمایی قیمتهای بلیت هواپیما را تا هفته آینده کاهش دهند زیرا که هم اکنون نرخ ارز کاهش یافته در نتیجه این شرکتها دلیلی برای گران فروختن بلیتها ندارند.
امید است شرکتهای هواپیمایی تا چند روز آینده قیمت بلیت هواپیما را کاهش دهند زیرا که آمارها نشان میدهد میزان مسافرت در بخش هوایی بسیار کاهش یافته و این امر زمینهساز زیاندهی بسیاری از شرکتهای هواپیمایی است بنابراین دولت باید با تخصیص هر چه سریعتر ارز نیما بهانه آن ها را برای گران فروشی بر طرف کند.
بسیاری از آژانسهای مسافرتی قیمت بلیت هواپیما را به همان افزایش 60 درصدی رخ داده در ماههای گذشته به فروش میرسانند و فعلا به گفته خودشان قصدی برای کاهش قیمت بلیت هواپیماها ندارند.در این بین دولت باید هر چه سریعتر راهکاری برای متقاضیان خرید بلیت هواپیما ارائه دهد.
انتهای پیام /
اونی که مربوط به روزمره مردم هست حساس باش اقای نویسنده
بالا رفتن قیمت بلیط بطور حتمی در بلند مدت ضرر و ورشکستگی را برای شرکتهای هواپیمائی به همراه خواهد داشت و ملت گنجایش بالا رفتن نرخ بلیط های هواپیمائی در ابتدا با سختی و بعد از مدتی استقبال خواهند نمود و این موضوع بطور جدی برای شرکتهای هواپیمائی زیانبار خواهد بود.