مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: عملیات مرمت مسجد عتیق یا جمعه مسجد اردبیل پس از شش سال از سر گرفته شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، نادر فلاحی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل صبح امروز در خصوص آخرین وضعیت این بنای تاریخی تصریح کرد: جمعه مسجد از آثار شاخص و تاریخی استان اردبیل است که در سال های اخیر اقدام ملموسی در خصوص مرمت آن به غیر از مرمت اضطراری و سطحی انجام نشده بود.

وی با اشاره به اجرای چند پروژه مرمتی و صیانتی در این بنای تاریخی افزود: به دلیل اهمیت این بنای تاریخی و به منظور پاسخ به مطالبه عموم مردم دریافت اعتبار برای مرمت این بنا پیگیری و عملیات مرمت از سرگرفته شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تاکید کرد: در ماه های اخیر محوطه کارگاهی پاکسازی شده و عملیات شیب بندی و قیرگونی پشت بام به اتمام رسیده  و تکمیل غلام گردها و اجرای گوشه ها از دیگر اقدامات مرمتی است.

فلاحی اضافه کرد: از جمله اقداماتی که اداره کل به جد پیگیر آن است، پاکسازی نخاله های ساختمانی در محوطه است که اقداماتی در این خصوص انجام شده است.

وی تاکید کرد: به منظور ساماندهی برای زمین مجاور محوطه  تهاتر با بانک ملی در دست اقدام است تا بتوان فضایی برای بانک فراهم ساخت و بانک ملی مقابل بقعه شیخ صفی نیز آزاد سازی شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با تاکید به اینکه این اقدام موجب می شود دپو نخاله های ساختمانی در محوطه جمعه مسجد متوقف شود، ادامه داد: همچنین پوشش گنبد بنا به جد در دستور کار است.

فلاحی متذکر شد: طرح اجرای گنبد با سه ماده چوب، آجر و شیشه به سازمان میراث فرهنگی کشور پیشنهاد شده و به محض تایید شورای فنی تهران در سال جاری پوشش گنبد اجرا می شود.

وی افزود: این اقدام آسیب بصری جمعه مسجد را کاهش داده و در عین حال عملیات مرمت سایر بخش ها نیز اجرا می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تاکید کرد: در عین حال تبدیل جمعه مسجد و روستای تاریخی کنزق به پایگاه ملی پژوهشی نیز در دست پیگیری است.

به گفته فلاحی با توجه به اینکه سهمیه سالانه کل استان ها در ایجاد پایگاه ملی پژوهشی هفت مورد است و امسال منطقه باستانی شهریری به عنوان پایگاه معرفی شد، ایجاد پایگاه در کنزق و جمعه مسجد نیز دنبال می شود.

انتهای پیام/ح

عملیات مرمت آثار تاریخی در اردبیل

برچسب ها: مرمت ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.