با وجود برخی بهانه جویی‌های گاه و بیگاه کی روش وقتی در مورد خواسته‌های او بیشتر کنکاش می‌کنیم، موفقیت فوتبال ایران در جام ملت‌ها را نزدیک‌تر می‌بینیم.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان  در سال های تیم ملی فوتبال ایران با حضور کارلوس کی روش روز های خوبی را از لحاظ نتیجه در کارنامه خود ثبت کرده است اما نه نتایجی که تکرار نشدنی باشد چرا که پتانسیل فوتبال ما بالاست و بهتر از اینها می توان نتیجه گرفت و خود کی روش هم بارها عنوان کرده است که در صورت مهیا شدن تدارک وسیع، ایران توانایی بالایی در فوتبال دارد. با این وجود بهانه های گاه و بیگاه کارلوس و قهر و آشتی ها در تیم ملی فوتبال بیشتر از نتایج تیم ملی نمود داشته است و برخی مدعی اند کی روش فقط دنبال بهانه جویی است. عده ای او را یک مربی کارنامه پسند می بینند و معتقدند کی روش یک مربی نتیجه گراست و پیشرفت ما برایش مهم نیست.

 وقتی بیشتر در متمم های چهارگانه قرارداد جدید کی روش دقیق می شویم، هیچکدامشان ربطی به شخص ندارد و این شرایط در راستای موفقیت فوتبال ایران لحاظ شده است، از همه مهمتر اینکه منتقدان اصلا به این موضوع توجه ندارند که آیا تدارک مناسب تیم ملی خواسته ای شخصی است؟ یا اگر کی روش درخواست هایی مبنی بر تدارک وسیع تر،پول بیشتر و اردو های متمرکز با تمام بازیکنان دارد این شرط شخصی است؟

واقعیتی که پشت لجاجت با تیم ملی پنهان است/ آیا رویای کی روش موفقیت ایران نیست؟

تنها بحث شخصی کی روش در قرارداد با ایران  مبلغ قراردادش است که بنا بر دلایلی همیشه به تعویق افتاده  و جای کی روش حتی اگر یک مربی وطنی هم بود بالاخره باید پول خود را می گرفت و این ایراد نیست اما اگر بعد از این همه حاشیه در آسیا موفق شویم و جام ملتها را فتح کنیم  اگر افتخارش برای کی روش باشد و در کارنامه او  ثبت شود به نام ایران و فوتبال ایران نیست  و ما سود نخواهیم بُرد؟

تیم ملی فوتبال ایران باید از 5 ژانویه(15 دی) در مسابقات جام ملتهای آسیا شرکت کند. ملی پوشان فوتبال ایران 17، 22 و 26 دی باید در گروه چهارم هفدمین دوره این رقابت ها در امارات به ترتیب به مصاف یمن، میانمار و عراق بروند. با توجه به درخشش تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2018 روسیه و در تقابل با تیم هایی مانند مراکش، اسپانیا و پرتغال انتظارها از شاگردان کارلوس کی روش برای قهرمانی در جام ملتهای آسیا و شکستن طلسم 43 ساله ناکامی به شکل قابل توجهی افزایش یافته است و مردم کشورمان امیدوار هستند برترین تیم قاره کهن با قدرنمایی در امارات جام قهرمانی بزرگ ترین آوردگاه فوتبالی آسیا را بالای سر ببرد.

فدراسیون فوتبال پس از جام جهانی 2018 برای تمدید قرارداد کی روش و نشستن او روی نیمکت تیم ملی در جام ملتهای آسیا مذاکرات طولانی با این مربی انجام داد. مشکلات مالی و بودجه محدودی که در اختیار مهدی تاج و همکارانش قرار داشت،  موانع زیادی را برای تمدید  قرارداد کی روش ایجاد کرد و این سرمربی پرتغالی که به دلیل بسته شدن حساب هایش، موفق به دریافت حدود 700 هزار دلار از مبلغ قرارداد خود با فدراسیون فوتبال نشده برای امضاء قراردادی جدید با فدراسیون درخواست ارائه تضمین های لازم را داشت.

در نهایت پس از حدود 3 ماه مذاکره کی روش رضایت داد قرارداد خود را برای جام ملتهای آسیا به صورت مشروط با فدراسیون فوتبال تمدید کند. مذاکراتی که از زمان برگزاری اردوی تیم ملی پیش از جام جهانی در استانبول آغاز شده اما هیچگاه به مرحله توافق کلی و قطعی نرسیده بود. حتی این مربی در مرحله اول اردوی آماده سازی تیم ملی برای جام ملتهای آسیا بدون قرارداد در تمرینات تیمش شرکت کرد و در بازی تدارکاتی با ازبکستان روی نیمکت نشست. شروطی که کی روش برای امضاء قراردادش با فدراسیون هم در نظر گرفته به این شرح است.

واقعیتی که پشت لجاجت با تیم ملی پنهان است/ آیا رویای کی روش موفقیت ایران نیست؟

1- حمایت همه جانبه از تیم ملی و اولویت قراردادن پشتیبانی از این تیم نسبت به باشگاه ها

2- دیدارهای دوستانه و اردوهای آماده سازی تیم ملی فوتبال در زمان مقرر برگزار و برحسب رقیبانی که تیم ملی باید به مصاف آنها برود امکانات خوبی هم فراهم شود.

3- فدراسیون باید حقوق مربیان تیم ملی و پاداش آنها با بازیکنان تیم ملی را به موقع پرداخت کند و در نهایت این امر تنها یک هفته از تاریخ مقرر به تاخیر بیفتد.

4- فدراسیون تعهد دهد مشکل بازیکنان سرباز تیم ملی حل شود

کارلوس کی روش، مربی حرفه ای است که در سطح جهان هم یک چهره مطرح محسوب می شود. هرچند فوتبال کشورمان هم به تبعیت از جامعه ایرانی از لحاظ اقتصادی روزهای خوشی را سپری نمی کند اما نمی توان از مربی ای مانند کی روش انتظار داشت حاضر باشد به صورت رایگان در این فوتبال کار کند و طبیعی است او هم مانند هر فرد دیگری به اندازه کاری که انجام می دهد و البته جایگاهی که در سطح دنیا دارد به دنبال دریافت دستمزد باشد. به همین دلیل او در مذاکراتی که با مهدی تاج داشته شرط کرده است حقوق و پاداش خودش و دستیارانش و البته پاداش بازیکنان تیم ملی به موقع پرداخت شود و تنها هفت روز در زمان پرداخت این مبالغ تاخیر بیفتد. در مذاکراتی که به تازگی بین تاج با جیانی اینفانتینو صورت گرفته توافق های مثبتی برای مراوده مالی بین فدراسیون فوتبال ایران با فیفا و واریز پاداش حضور تیم ملی در جام جهانی به حساب بین المللی فدراسیون انجام شده است تا بخش بزرگی از دغدغه کی روش برای دریافت حقوقش و همچنین تامین بودجه مورد نیاز تیم ملی برای برگزاری اردوهای تدارکاتی از بین برود. ضمن اینکه قول وزارت ورزش و جوانان هم مبنی بر تامین 2 میلیون و 500 هزار دلار از بودجه 5 میلیارد و 800 میلیونی مدنظر فدراسیون نشین ها برای حمایت از برنامه های آماده سازی تیم ملی تا حد بسیار زیادی خیال تاج و کی روش را راحت می کند.

واقعیتی که پشت لجاجت با تیم ملی پنهان است/ آیا رویای کی روش موفقیت ایران نیست؟

دومین شرط کی روش برای تمدید قرارداد، برگزاری دیدارهای دوستانه تیم ملی در زمان مقرر و تامین امکانات متناسب با این بازی ها است. سرمربی پرتغالی به هیچ وجه نمی خواهد اتفاقی که پیش از جام جهانی 2018 برای تیمش رخ داد و تیم ملی ایران به جز دیدار با تونس، ترکیه و الجزایر نتوانست با حریفان قدرتمندی بازی تدارکاتی برگزار کند تکرار شود. یادمان نمی رود در حساس ترین روزهای آماده سازی یوزها برای حضور در جام جهانی بازی تدارکاتی با یونان لغو شد و حتی کوزوو که در فوتبال جهان هیچ محلی از اعراب ندارد هم نپذیرفت به مصاف شاگردان کی روش برود. از فاجعه برگزاری بازی با منتخب سیرالئون هم که بگذریم، باید شرایطی فراهم شود تا تیم ملی پیش از جام ملتهای آسیا دیدارهای تدارکاتی مناسبی برگزار کند. این امر تاکنون با برگزاری بازی با ازبکستان و قطعی بودن دیدار با بولیوی تا حدی عملی شده است اما همچنان نیاز است تا فدراسیون فوتبال برای تحقق رویای بالا رفتن کاپ قهرمانی جام ملتهای آسیا از سوی ملی پوشان کشورمان بازی های جدی تری برای تیم ملی تدارک ببیند.

از طرفی کی روش برای نتیجه گیری در جام ملتهای آسیا روی توانایی تمام بازیکنان مورد اعتمادش حساب باز کرده است.  سعید عزت‌اللهی، سردار آزمون، سید مجید حسینی، علیرضا جهانبخش، علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و علی قلی‌زاده در پازل تاکتیکی این مربی برای حضور در رقابت های امارات نقش ویژه ای دارند و به همین دلیل از فدراسیون فوتبال درخواست کرد برای رفع مشکل خدمت سربازی آنها با نهادهای مسئول وارد مذاکره شود که این امر هم با معاف شدن ملی پوشان سه رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال از سربازی تا سن 30 سالگی حل شد.

اگر برخی نقدهای غیرمنصفانه نسبت را به کی روش کنار بگذاریم متوجه می شویم سخت گیری های این مربی برای رسیدن تیم ملی به هدف بزرگی مانند قهرمانی در جام ملتهای آسیا آن هم در حاشیه خلیج فارس بی دلیل نیست. کی روش سال ها در کنار یکی از بزرگ ترین مربیان جهان یعنی «سر الکس فرگوسن» که بیش از سرمربیگری در تیم منچستریونایتد حدود 27 سال در اولدترافورد رهبری کرده، حضور داشته  و خوب می داند اگر تمام فاکتورهای تاثیرگذار در موفقیت تیمش را به درستی کنترل نکند، رهبر و مدیر خوبی نیست. به همین دلیل تمام مسائل تمرينی، تيمی و موضوعاتی که منافع تيم ملی در گرو آن است مانند برنامه آماده سازی، تمرینات، مسابقات و حتی البسه تيم تحت نظارت این مربی باید کیفیت بالایی داشته باشد.

واقعیتی که پشت لجاجت با تیم ملی پنهان است/ آیا رویای کی روش موفقیت ایران نیست؟

او همواره سعی دارد برای تیمش در عرصه فوتبال آسیا و حتی جهان احترام سازی کند و زمانیکه خللی در این روند پیش می آید به عنوان سرمربی بهترین تیم سال های اخیر فوتبال آسیا به این امر معترض می شود. به همین دلیل مسئولان فدراسیون فوتبال باید همپای کی روش به ریز ترین مسائل مربوط به تیم ملی توجه و نگاه خاصی داشته باشند.

کی روش چالش کسب موفقيت در جام ملتها را بسیار بزرگتر، متفاوت تر و منحصربه فرد تر از چالش حضور تیم ملی در جام جهانی و حتی بزرگ ترین چالش 50 سال اخیر فوتبال ایران می داند. او به این نکته واقف است که در صورت ناکامی در این رقابت ها دست آوردهای دوران هشت ساله فعالیتش در تیم ملی به بوته فراموشی سپرده می شود و به همین دلیل تاکید دارد عوامل مخرب در راه آماده سازی شاگردانش از تیم ملی دور شوند. کی روش در امارات با حریفانی مانند کره جنوبی، استرالیا، ژاپن، عربستان، چین، قطر و کشور میزبان مواجه است که با در اختیار داشتن منابع عظیم مالی می خواهند در جام ملتها به جام برسند و به همین دلیل سعی می کند فشارهایی که از بیرون زمین روی تیم ملی وجود دارد و کمبودهای موجود را  با تفکر کنترل کند.

تنها 95 روز تا آغاز جام ملتهای آسیا زمان باقی مانده است و در حال حاضر تمام مسئولان فوتبال و ورزش کشورمان با دور کردن حواشی و تنش ها ازتیم ملی کی روش و شاگردانش را از لحاظ ذهنی به آرامش برسانند تا با تکیه بر توانایی فنی آنها مردم کشورمان بار دیگر شاهد حضور فرزندان خود روی بام فوتبال قاره کهن باشند.


بیشتر بخوانید:

تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا "آدیداس" می‌پوشد 

گفتگوی کی روش از کوه یخ و شنا در کاسپین تا فتح قله دماوند و جام ملت‌های امارات

زمان بازگشت کی روش به ایران مشخص شد


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار