غلامی گفت: پیشرفت های چشمگیری در حوزه نمونه های دانش بنیان داشتیم و دیپلماسی علمی را به طور جدی مدنظر داریم.

دیپلماسی علمی؛ برنامه و راهبردی جدی در وزارت علومبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ منصور غلامی وزیر علوم  در نشستی با رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک، معاونان و مدیران گروه‌های علمی این پژوهشگاه ضمن آرزوی توفیق روزافزون برای پژوهشگران اظهار کرد: در بازدید از بخش‌های مختلف پژوهشگاه ژنتیک و نمایشگاه تولیدات و محصولات علمی و شرکت‌های نمونه دانش بنیان مرکز رشد این پژوهشگاه، پیشرفت‌های چشمگیری مشاهده شد و همه دیدیم که فعالیت‌های پژوهشگاه ژنتیک علاوه بر هدفمند بودن و رفع نیاز‌های جامعه، در بسیاری از موارد اشتغال زا هم بوده است.

وی افزود: عملکرد پژوهشگاه زیست فناوری در عرصه بین المللی قابل تحسین است و وزارت علوم هم دیپلماسی علمی را به عنوان برنامه و راهبردی جدی مدنظر دارد و با پیشرفت علمی و تلاش‌های پژوهشگران، محققان، استادان، دانشمندان و نخبگان جوان، جایگاه و رشد علمی کشور در حال ارتقا است.

غلامی گفت: امروزه دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی کشور برای مردم و کشور عزیز اسلامی مان مایه امیدواری، امید به آینده و بالندگی هستند.

شناسایی بیش از ۳۰۰ نوع بیماری ژنتیکی پیش از تولد نوزادان

در این نشست، رئیس پژوهشگاه زیست فناوری و مهندسی ژنتیک با ارائه گزارشی از عملکرد و توانمندی‌های این پژوهشگاه ژنتیک گفت: تلاش و کوشش علمی پژوهشگران در شاخه‌های مختلف پزشکی، گیاهی و صنعت و محیط زیست در زمینه حل مشکلات مردم و کشور است.

مطلبی افزود: به عنوان مثال در کلینیک و آزمایشگاه ژنتیک پزشکی، ما قادر به شناسایی بیش از ۳۰۰ نوع بیماری ژنتیکی پیش از تولد نوزادان هستیم و این می‌تواند بسیاری از مشکلات آینده خانواده‌ها و درگیری پس از تولد را از بین ببرد و این حرکت در جهت پیشگیری پیش از ابتلا است و در سایر بخش‌ها نیز جهت حرکت و تولید محصولات و فناوری‌ها نیز در همین مسیر است.

وی گفت: فعالیت گروه‌های علمی پژوهشگاه نیز در راستای ماموریت‌های ملی و نیاز‌های علمی کشور است و در راستای فعالیت‌های علمی بین المللی نیز پژوهشگاه جایگاه ویژه‌ای را داراست که این مهم به اذعان رتبه بندی‌های معتبری که سالیانه منتشر می‌شود قابل بیان، استناد و مشاهده است.

مطلبی افزود: علاوه بر جایگاه منحصر به فرد پژوهشگاه به عنوان نقطه تماس (Focal Point) مراکز بین المللی نظیر (ICGEB)، (TWAS) و faba این پژوهشگاه با بسیاری از دانشگاه‌های معتبر کشور‌های همسایه، خاورمیانه، اروپا، آفریقا و قاره آمریکا تفاهم نامه مشترک علمی دارد و برهمین اساس از طرف وزارت علوم به عنوان قطب و نقطه اتصال ارتباط علمی با کشور آفریقای جنوبی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار