صنعت باغبانی یکی از مهمترین زیر شاخه های کشاورزی است که از لحاظ اقتصادی از جنبه های متعددی حائز اهمیت بسیار است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ صنعت باغبانی یکی از مهمترین زیر شاخه های کشاورزی است که از لحاظ اقتصادی از جنبه های متعددی حائز اهمیت بسیار است. توان تولید در باغبانی موجب رشد فزاینده تقاضای سرمایه گذاری برای احداث و توسعه باغات میوه و ایجاد صنایع وابسته به آن شده است.

محققان تبریزی بعد از 15 سال ها مطالعه و تلاش موفق به اصلاح ارقام زردآلو و بادام شدند.

در این میان کاربرد یافته های تحقیقاتی در انتخاب رقم مناسب و سازگار با شرایط اقلیمی و رعایت نکات فنی در احداث باغات میوه و تأمین نهال مناسب ، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

معرفی ارقام اصلاح شده میوه ها

 

دستیابی به نهال گواهی شده که تضمین کننده اصالت رقم و سلامت آن است پشتوانه محکمی برای ترغیب احداث کنندگان باغ و نهال کاران برای سرمایه گذاری در این بخش و تداوم فعالیت تولید کننده نهال و باغداران است.

معرفی 11 رقم محصول جدید بادام و زردآلو در آذربایجان شرقی

صادق زاده رئیس ایستگاه باغبانی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ گفت: فعالیت این ایستگاه در رابطه با معرفی ارقام امیدبخش و برتر زردآلو و بادام است و بعد از حدود 20 سال فعالیت و تلاش 11 رقم بادام معرفی شده است.

 

معرفی ارقام اصلاح شده میوه ها

 

محمد ابراهیم صادق زاده می‌افزاید: همچنین شش رقم زردآلو و شش رقم بادام در شرف معرفی هستند که در آینده نزدیک آن‌ها نیز معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه خشک‌سالی‌های اخیر و کمبود آب باعث محدود شدن توسعه باغات شده است اظهار می‌کند: با استفاده از این ارقام می‌توان در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

 

دستیابی به ارقام پرمحصول در کشاورزی مدرن

رهنمون عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی   درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ گفت : یکی از دستاوردهایی که به تازگی در این ایستگاه تحقیقاتی، محققان بعد از 15 سال مطالعه و تلاش به آن دست یافتند تولید زردآلو از طریق کاربرد پایه‌های پاکوتاه کننده است.

حمید رهنمون، با اشاره به اینکه هزینه‌های باغبانی در استان ما زیاد است می‌افزاید: دستیابی به ارقام پرمحصول و متحمل به بیماری زردآلو با کاهش ارتفاع درختان زردآلو باعث می‌شود هزینه‌های تولید تا حد زیادی کاهش یابد و علاوه بر اینکه کیفیت محصول بهتر می‌شود برداشت نیز آسان‌تر است.

معرفی ارقام اصلاح شده میوه ها

وی با بیان اینکه کشور ما سومین تولیدکننده زردآلو در جهان است و آذربایجان شرقی نیز به تنهایی با بیش از 8 هزار هکتار سطح زردآلو کاری در حقیقت اولین استان تولیدکننده کشور است ادامه می‌دهد: ما باید این جایگاه را حفظ کرده و ارتقا بدهیم.

رهنمون بیان می‌کند: ارقام پرمحصول که در این ایستگاه شناسایی شده‌اند.

به تدریج از طریق کانون‌های ترویجی در اختیار جامعه باغبانی کشور قرار می‌گیرد و به بهره‌برداران منتقل می‌شود.

 

معرفی ارقام اصلاح شده میوه ها

وی گفت: همچنین با روش های به زراعی کاهش فواصل کاشت، می‌شود منابع آب و خاکمان را مدیریت کرد و از این طریق حتی بهره‌وری و یا کارایی مصرف آب را بالا برد.

تراکم کاشت با استفاده از درختان پاکوتاه حدود 800 تا هزار اصله در هر هکتار است

رهنمون عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز گفت: چون تراکم کاشت با استفاده از درختان پاکوتاه حدود 800 تا هزار اصله در هر هکتار است، در صورت استفاده از پایه‌های پا کوتاه می‌شود حداکثر 300 تا 330 اصله را در هر هکتار کاشت و به ارزش افزوده سه برابری دست یافت.

رهنمون بااشاره به اینکه این روش به دلیل ارزش افزوده بالا با استقبال بهره برداران قرار می‌گیرد گفت: در حال حاضر این روش مراحل معرفی خود را طی می‌کند و در آینده خیلی نزدیک از طریق کانون‌های رسمی موسسه تحقیقات باغبانی معرفی شود و به صورت تجاری در اختیار نهال کاران قرار می‌گیرد.

معرفی ارقام اصلاح شده میوه ها

 

دژمپور عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ از شناسایی ارقام بادامی خبر می‌دهد که دیر گل بوده و مقاوم به سرمای دیرس بهاره هستند.

جلیل دژمپور، می‌افزاید: این ارقام بادام که بعد از مدت‌ها مطالعه و بررسی شناسایی شده‌اند پرمحصول بوده و به هنگام سرمازدگی به صورت نرمال و یا بیشتر محصول دارند.

وی بیان می‌کند: ارقام آراز، اسکندر، تورنو، رقم ایتالیایی از جمله رقم‌های جدیدی هستند که از طریق به نژادی اصلاح شده‌اند و در سطح ملی ثبت شدند.

معرفی ارقام اصلاح شده میوه ها

 

دژمپور ادامه گفت: این ارقام بعد از معرفی در اختیار تولیدکننده‌ها قرار می‌گیرند تا باغداران با استفاده از آن‌ها ازسر مای دیررس که هر دو سال یک‌بار اتفاق می‌افتد در امان باشند.

گفتنی است: شرایط آب و هوایی، ویژگی‌های خاک و موقعیت جغرافیایی منطقه، استان را به منطقه‌ای مناسب و مستعد برای کشاورزی تبدیل کرده است. در این سرزمین زیبا، محصولات مختلف باغی، زراعی، سبزی و صیفی و حبوبات به دست می‌آید که ضمن تأمین مصرف داخلی به خارج از منطقه و کشور هم صادر می‌شود. این استان با وجود خاک متنوع و حاصل خیز، منابع طبیعی وسیع در زمینه فعالیت‌های بخش کشاورزی یکی از مراکز عمده کشاورزی کشور به حساب می‌آید. موقعیت مکانی و ویژگی‌های ژئومورفولوژیکی آن، امکان ایجاد یک قطب قوی در زمینه کشاورزی، منابع طبیعی و دام را فراهم آورده است. از طرفی جلگه‌های حاصلخیز در استان تنوع آب و هوایی، حوضه‌های دریاچه ارومیه، رود بزرگ ارس، قزل اوزن و ... سبب پیدایش مراکز تجمع فعالیت‌های متعدد کشاورزی شده که امکان پرورش و کشت محصولات مختلف کشاورزی در آن فراهم است.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار