مدیر کل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس گفت: در طرح تحول سلامت ۶ میلیون پرونده سلامت برای سالمندان تشکیل شد.

تهران بیش از یک و میلیون ۳۰۰ هزار سالمند دارد/ 6 میلیون پرونده سلامت سالمند در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حامد برکاتی مدیر کل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت  در نشست خبری انجمن علمی سالمند‌شناسی و طب سالمندان ایران که امروز در دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، درباره جمعیت سالمندان در سال 2030 میلادی اظهار کرد: اگر جمعیت سالمندان کشور به همین منوال پیش برود تا سال 2030 میلادی 30 درصد از جمعیت ایران را سالمندان به خود اختصاص می‌دهند، در گذشته جمعیت سالمندان در کشور با کودکان زیر 5 سال یکسان بود ولی اکنون جمعیت سالمندان شیبی تند گرفته است.

وی بیان کرد: در وزارت بهداشت سه گروه سنی برای ما بسیار اهمیت دارد که این سه گروه عبارتند از مادر، کودک و سالمند و متاسفانه ما در زمینه خدمات سلامت و رفاه اجتماعی سالمندان چندان فعالیت نکرده‌ایم.

 خدمات طرح تحول سلامت در حوزه سالمندان

مدیر کل سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس درباره خدمات طرح تحول سلامت در حوزه سالمندان، افزود: در طرح تحول سلامت 6 میلیون پرونده سلامت مربوط به سالمندان در کشور تشکیل شده است که از این میان 4 میلیون سالمند یکبار خدمت گرفته‌اند.

برکاتی تاکید کرد: ما دو برنامه اساسی برای سالمندان داریم که یکی شیوه زندگی سالم و دیگری ادغام خدمات برای بسته سلامت سالمندان است.

وی تصریح کرد: عمده بیماری‌ها به جز سکته‌های قلبی و مغز در زنان سالمند رد مقایسه با مردان سالمند بیشتر است،‌42 درصد از سالمندان دچار اضطراب و 30 درصد نگران اتفاق افتادن یک رخداد بد هستند همچنین 18 درصد از سالمندان از زندگی خود رضایت ندارند.

مدیر کل سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس گفت: حدود یک سوم از سالمندان در کشور سلامت جسمانی متوسط  بد دارند،‌64 درصد از سالمندان برای انجام دادن فعالیت‌های متوسط ، دچار محدودیت حرکت هستند، بیش از دو سوم سالمندان مشکلات جدی و عاطفی دارند، ‌زندگی 64 درصد از سالمندان در مقایسه با 5 سال قبل بدتر شده است،‌40 درصد سالمندان در انجام دادن فعالیت‌های معمولی خود اختلال دارند، 45 درصد از سالمندان دچار بی‌خوابی و کم‌خوابی هستند و 60 درصد از آنها از مشکلات دهان و دندان رنج می‌برند.

برکاتی اظهار کرد: 30 درصد سالمندان در کشور از مسکن غیر استاندارد استفاده می‌کنند.

وی یادآوری کرد: نخستین فارغ‌التحصیلان طب سالمندی در سال گذشته وارد بازار کار شدند و لی امسال ما دوره طب سالمندی را در دانشگاه‌ها برگزار نکردیم .

در سال 2050 میلادی جمعیت سالمندان ایران از متوسط آسیا بیشتر می‌شود

در ادامه نشست داریوش بیات نژاد مدیر کل بهزیستی استان تهران درباره آسیب‌های سالمندان اظهار کرد: آسیب‌هایی که در زمینه سالمندان در کشور وجود دارد تنها محصول کار بهزیستی نیست، برای اینکه ما این آسیب‌ها را به حداقل برسانیم باید نهادهای آموزش، ‌سیاست و مذهب همگی به خوبی ایفای نقش کنند.

وی بیان کرد: از حدود 50 سال پیش فعالیت‌های عمرانی برای سالمندان انجام می‌شود، بحث مناسب سازی شهری برای تک تک افراد جامعه لازم است و تنها مختص سالمندان نیست

مدیر کل بهزیستی استان تهران افزود: در سال 2050 میلادی جمعیت سالمندان ایران از متوسط آسیا بیشتر می‌شود به طوری که از هر 3 نفر یک نفر سالمند است، ما در سازمان بهزیستی 25 درصد از جمعیت هدف ( سالمندان) را تحت پوشش قرار می‌دهیم،‌ما در این سازمان به 650 هزار سالمند خدمات می‌دهیم، در کشور ما روز به روز به جمعیت سالمندان افزوده می‌شود.

بیات نژاد تاکید کرد: ما در بازدیدی که از مراکز سالمندان به مناسبت روز جهانی سالمندان داشتیم، یکی از سالمندان که به کشورهای زیادی سفر کرده بود بیان کرد که خدماتی که در ایران به سالمندان می‌دهند قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا نیست البته فقر خدمات در بخش‌هایی از شهر تهران وجود دارد و عدالت در خدمات دهی در شهر تهران وجود ندارد، ‌اولویت ما خدمات دهی به سالمندانی است که در مناطق کم برخوردار و حاشیه‌های شهر زندگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: بیش از یک میلیون و 300 هزار سالمند در شهر تهران زندگی می‌کنند،‌ ما در سازمان بهزیستی سعی می‌کنیم که به توانمندی‌های سالمند و خانواده‌اش توجه ویژه داشته باشیم و بتوانیم بیماری‌های سالمندان را به موقع تشخیص و برای درمان آنها به موقع وارد عمل شویم.

18 دستگاه  در  کشور متولی امور سالمندان هستند

در ادامه نشست حسین شاهوردی مدیر کل امور فرهنگی و رفاهی سازمان تامین اجتماعی درباره اینکه چه تعداد دستگاه در حوزه سالمندان متولی هستند،‌ اظهار کرد: 18 دستگاه در کشور متولی امور سالمندان هستند،‌ ما در سال گذشته موفق شدیم سند ملی شورای سالمندان را تصویب کنیم، در سال 95،‌ 7 میلیون و 500 هزار نفر  بازنشسته در کشور داشتیم که از این میان 31 درصد از آنها را سازمان تامین اجتماعی پوشش می‌داد؛ از این 7 میلیون و 500 نفر ،‌3 میلیون و 400 هزار نفر را بازنشستگان بالای 60 سال به خود اختصاص می‌دادند.

وی بیان کرد: ما در سازمان تامین اجتماعی از سال 95 تا 96 در زمینه سالمندان پژوهشی را انجام دادیم، سازمان تامین اجتماعی 333 کانون کشوری ،‌6 میلیون بازنشسته و 2 میلیون و 700 هزار سالمند دارد . میانگین حقوق بازنشستگان این سازمان یک میلیون و 600 هزار تومان است، یک سوم جمعیت سالمندان در سازمان تامین اجتماعی است.

مدیر کل امور فرهنگی و رفاهی سازمان تامین اجتماعی افزود: ما در سازمان تامین اجتماعی در زمینه‌های یکپارچه‌سازی و مراقبت سالمندان، حفظ مراقبت‌های جسمانی و روانی ، ارتقای سطح فرهنگی سالمندان، توانمند سازی سالمندان، توسعه زیر ساختهای مورد نیاز و امنیت مالی و نظام حمایت از سالمندان فعالیت می‌کنیم.

شاهوردی تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی با همه مشکلاتی که دارد بحث المپیادهای ورزشی را در قالب طرح نسیم سلامت برای سالمندان برگزار می‌کند، هدف از برگزاری این طرح این است ورزش را در دوران سالمندی نهادینه کنیم، ما در 28 ذیحجه هم هر ساله جشن بازنشستگان را به همراه پیاده‌روی بر پا می‌کنیم.

ناشناخته بودن رشته سالمندی در ایران

در ادامه نشست رضا فدایی وطن متخصص سالمند شناسی اظهار کرد: متاسفانه تا مدت‌ةا در ایران کسی نمی‌دانست که رشته سالمندی چیست بنابراین این رشته به خوبی در بین مردم شناخته شده نبود، اکنون 6 دانشگاه در کشور دوره کارشناسی ارشد سالمندی و دو دانشگاه دوره دکترای سالمندی را برگزار می‌کنند.

سالمندان سه برابر سایر مردم به بیمارستان مراجعه می کنند

در ادامه نشست علی دادگری مدیر کل دفتر توانمند سازی و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی درباره میزام مراجعه سالمندان به بیمارستان‌ها اظهار کرد: سالمندان حدود 3 برابر سایر اقشار جامعه به بیمارستانها مراجعه میک‌نند و دو برابر سایر اقشار بستری می‌شوند.

وی بیان کرد: ما چندین سال است که در دانشگاه‌های کشور نیروی پرستار در زمینه سالمندی تربیت می‌کنیم به طوری که سالیانه 70 پرستار کارشناسی ارشد مربوط به حوزه سالمندی فارغ‌التحصیل می‌شوند.

دادگری بیان کرد: بخش مراقبت از سلامت سالمندان اهمیت ویژه‌ای دارد و اکنون بیمه‌های پذیرفته‌اند که این خدمات را تحت پوشش خود قرار بدهند.

وقتی متخصصان طب سالمندان برای رفع مشکلات سالمندان وارد عمل می‌شوند

در ادامه نشست رئیس متخصص طب سالمندان اظهار کرد: سالمندان منبع عظیم دانش و تجربه هستند و بدون شک متخصصان طب سالمندان یکی از گروه‌هایی هستند که می‌توانند در زمینه رفع مشکلات سالمندان گام بردارند.

وی بیان کرد: حدود 7 سال از برگزار شدن رشته طب سالمندی در ایران می‌گذرد که در این 7 سال 11 نفر در این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند.

55 درصد جمعیت کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی است

در ادامه نشست داریوش پناهی زاده معاون طب کار و کمیسیون‌های پزشکی اداره کل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی 55 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش خود قرار داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار