تشریح برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران توسط معاون برنامه ریزی شهرداری

حجت الله میرزایی برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران را تشریح و به اهداف و محورهای اصلی این برنامه اشاره کرد.

تشریح برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران توسط معاون برنامه ریزی شهرداریبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الله میرزایی در نشست خبری ظهر امروز (یک شنبه) برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران را تشریح کرد و گفت: سند لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ محصول فعالیتی یک ساله است. این برنامه از ویژگی های مهمی برخوردار است و فرایند تدوین آن از مهر ۹۶ آغاز شده است.

وی عنوان کرد: حدود ۴۰ کار مطالعاتی در این ۹ ماه گذشته انجام شده است که  ۱۵ تای آنها منتشر شدند و بقیه ی آن ها در مراحل چاپ است. در این ۹ ماه کارشناسان و مدیران شهرداری و مشاوران شورای شهر تهران با ما همکاری کردند که در طی یک فرایند طولانی و مسئله شناسی در هر حوزه، احکام قانونی مورد نیاز تدوین شده است.

میرزایی با اشاره به محورهای اصلی این برنامه افزود: نتیجه این فرایند طولانی و کار مشارکتی لایحه ای است که از سه بخش تشکیل شده است.

معاون برنامه ریزی شهرداری تهران در ادامه مطرح کرد: ۱۰ فصل تخصصی و یک فصل عمومی پیش بینی شده است که در هر ۱۰ فصل آن سه بخش مذکور وجود خواهد داشت.

محورهای اصلی برنامه سوم توسعه شهر تهران

میرزایی تصریح کرد: برنامه یک برنامه هسته ای است که جامعیت دارد و بر حوزه های اصلی راهبردی که توسط شورای شهر انجام می شود متمرکز است.

وی با اشاره به محورهای اصلی این برنامه بیان کرد: این برنامه شامل محورهای اصلی چون کاهش آلودگی های زیست محیطی، بهبود نظام حمل و نقل همگانی و کاهش ترافیک، کاهش آسیب اجتماعی بهبود سلامت شهری، صیانت از باغ ها و نوسازی بافت های فرسوده، بازسازی مالیه شهری و بهبود حکمروایی شهری است که شورای شهر آنها را تصویب و به ما ابلاغ کرده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری اظهار کرد: شهرداری همه رفتارها، تصمیمات و تراکنش ها و عملیات مالی و بازرگانی خود را باید تا پایان برنامه سوم تحویل دهد تا به صورت شفاف در معرض دید شهروندان و کارشناسان قرار گیرد.

میرزایی افزود: حدود نیمی از ۹۱ حکم که در برنامه لحاظ شده اختصاص یه اصلاح ساختار سیستم شهرداری دارد؛ به بیان دیگر برنامه سوم هم برنامه اصلاحات ساختاری و هم برنامه شهری است.

وی عنوان کرد: برنامه با پایبندی به همه اصول متعارف برنامه ریزی چون آینده نگری، مشارکت پذیری، رویکرد سیستمی، انعطاف پذیری و هماهنگی های افقی و عمومی تدوین شده است و ما سند برنامه را در معرض دید کارشناسان قرار می دهیم و فراخوان نیز خواهیم زد.

میرزایی در پاسخ به این سوال در ۵ سال آینده برای ایمن سازی شهر چه برنامه ریزی شده است، گفت: در حوزه امنیت شهری چند موضوع به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین ۱۰ حکم به حوزه ایمنی و امنیت اختصاص دارد.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری اضافه کرد: در این برنامه مقاوم سازی ساختمان ها با شروع از ساختمان های دولتی، تجهیز سازمان آتش نشانی و سازمان مدیریت و پشتیبانی شهر تهران برای مقابله با حوادثی چون زلزله، آتش سوزی و سیلاب پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: همچنین برای ایمنی شهر تهران، بودجه پیشنهادی مطرح شده است و آنچه به تصویب شورای شهر برسد ملاک عمل است.

میرزایی با اشاره به اینکه بخشی از آلاینده ها با مدیریت شهرداری قابل کاهش است، گفت: بخشی از آلودگی های زیست محیطی با مدیریت شهرداری قابل کاهش است و حدود ۷۰ درصد آلاینده ها به وسایل نقلیه متحرک در شهر اختصاص دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: موارد متعددی مثل تعیین محدود های خاص ممنوعیت ترافیکی، الزامی کردن به معاینه فنی برتر دو بار در سال و همچنین نوسازی ناوگان های فرسوده اتوبوسرانی در کاهش این آلاینده ها موثر است. البته بخش مهمی از آلودگی ها به کنترل ترافیک مرتبط است.

معاون برنامه ریزی توسعه شهری در خصوص کنترل هزینه ها بیان کرد: برای صرفه جویی در هزینه ها، در کمیته مالی و اقتصادی دو فعالیت اصلی را برای مدیریت مالی پیشنهاد دادند. همچنین یک بحث مهم هزینه ها، شفافیت است که باید با ساماندهی به طور متمرکز و سازماندهی شده انجام شود.

وی تشریح کرد: حدود ۲۴ مورد برای کاهش هزینه ها مطرح شده است؛ مانند واگذاری تصدی های غیر ضروری، آزاد سازی نیروی انسانی و بخش مهم دیگر مربوط به شرکای مالی است.

شهرداری ناچار است منابع درآمدی خود را پایدار کند

میرزایی با بیان اینکه این ظرفیت ساخت و ساز به طور جدی کاهش پیدا کرده است، گفت: یکی از ماموریت های برنامه سوم، این است که بر اساس منابع پایدار تدارک ببینید و شهرداری تهران ناچار است درآمدهای پایدار را درنظر بگیرد.

معاون برنامه ریزی توسعه شهری اضافه کرد: درآمدهای با اسم ساخت و ساز نه تنها مطلوب و مخرب است بلکه ادامه به آن مخرب و غیر ممکن است؛ به دلیل اینکه ظرفیت ساخت و ساز به طور جدی کاهش پیدا کرده است.

بودجه شهرداری تهران به سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد

میرزایی در خصوص مجموع اعتبارات کل بودجه شهرداری گفت: در طول پنج سال اجرای برنامه سوم حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که بر این اساس، سالانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی ادامه داد: با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در لایحه برنامه سوم توسعه شهری، بودجه شهرداری تهران سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که ۴۰ درصد باید در حوزه های عمرانی و ۶۰ درصد برای اعتبارات هزینه در نظر گرفته شود.

میرزایی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه چرا مواد برنامه سوم از 200 به 91 ماده رسیده است، بیان کرد: در تاریخ 27، 30 و 31 شهریور جلساتی را در ستاد عالی با حضور شهردار و رئیس شورای شهر تشکیل دادیم. در گفت‌وگویی چندجانبه تمام احکام خوانده شد. بخشی از احکام بیشتر محتوای سیاسی داشت؛ برخی از احکام نیز وظیفه ذاتی شهرداری است و نیازی نیست که در برنامه وجود داشته باشد‌‌ و تعداد زیاد احکام به معنای بهتر بودن برنامه نیست، بلکه احکام باید متمرکز باشد.

اعمال محدودیت برای خودروهایی که وارد تهران می شوند

میرزایی در ادامه این نشست با اشاره به ترافیکی که از منطقه‌های پیرامون تهران برای پایتخت ایجاد می شود، اظهار کرد: ما معتقدیم که راه نجات تهران، راه‌آهن ریلی و حومه‌ای در اطراف این شهر و اعمال محدودیت برای خودروهایی است که وارد تهران می‌شوند؛ بخشی از این موضوعات در برنامه پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار