فوق تخصص آنژیو پلاستی دانشگاه علوم پزشکی بابل از اجرای درمان سکته حاد قلبی با روش کار گذاری بالون و استنت داخل عروقی در این شهرستان خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، جعفری پور فوق تخصص آنژیو پلاستی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: با اشاره به اینکه مهمترین اصل برای درمان وکنترل بیماری قلبی عروقی پیشگیری از آن است، گفت: درمان بیماری عروقی قلب شامل روش‌های غیر دارویی، روش‌های دارویی و روش‌های مداخله‌ای مانند آنژیوپلاستی با بالون و تعبیه استنت داخل عروقی است  .

وی افزود: در حال حاضر درمان سکته حاد قلبی با روش کار گذاری بالون و استنت داخل عروقی در مرکز آیت الله روحانی بابل بطور شبانه روزی  در حال انجام است .

فوق تخصص آنژیو پلاستی دانشگاه علوم پزشکی بابل بر لزوم مراجعه بدون فوت وقت بیماران به مراکز درمانی بلافاصله پس از بروز علایم سکته قلبی دانست و افزود: متاسفانه در این زمینه ما شاهد تاخیر‌های زیاد در مراجعه بیماران هستیم که عوارض غیر قابل جبرانی را در پی خواهد داشت و به همین دلیل با عوامل هشدار دهنده این بیماری آشنا شده و در مواقع پیش آمده سریعا به مراکز درمانی مراجعه و یا با اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل کنند.

جعفری پور افزود:عوامل قابل کنترل بیماری‌های قلبی شامل دیابت، فشار خون بالا، چاقی، چربی خون بالا، عدم تحرک کافی، استرس و مهم‌تر از همه مصرف دخانیات و رژیم غذایی نامناسب می‌باشد و عوامل خطر غیر قابل کترل شامل سن، جنس و سابقه خانوادگی بیمار قلبی است.

وی گفت: میزان بیماری‌های قلبی عروقی در بین آقایان شیوع بیشتری دارد و سابقه خانوادگی یکی از عوامل اصلی بروز این بیماری است.

فوق تخصص آنژیو پلاستی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: میزان بیماری‌های قلبی عروقی با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد و بیشترین شیوع آن بعد از سن ۶۰ سالگی است، ولی متاسفانه امروزه سن بروز آن کاهش یافته و شاهد موارد زیاد سکته‌های قلبی در سنین زیر ۴۰ سال هستیم.

جعفری پور گفت: درد یا ناراحتی در قفسه سینه، درد در بازوها، شانه چپ، آرنج، فک و یا پشت، احساس خستگی، تنگی نفس، تپش قلب و گاهی سرگیجه و ضعف، حالت تهوع و عرق سرد و رنگ پریدگی از مهم‌ترین علایم بیماری‌های قلبی به شمار می‌رود.

وی افزود: این تغییرات پیشگیرانه شامل تغذیه سالم، افزایش فعالیت بدنی، قطع عادات زیان آور همچون استعمال دخانیات شامل سیگار و قلیان و کاهش مصرف الکل، کنترل قند خون و فشار خون است.

فوق تخصص آنژیو پلاستی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه فعالیت متوسط در اغلب روز‌های هفته (حداقل ۵روز) یا تمام ایام هفته، به سلامت قلب کمک کرده و می‌تواند چاقی، فشارخون بالا، دیابت و احتمال بیماری‌های قلبی و سکته‌ی قلبی را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه علایم اختصاص به بیماری‌های قلبی ممکن است در بیماری‌هایی دیگر از جمله اضطراب، حملات پانیک (وحشت)، افسردگی و بیماری‌های روان تنی هم دیده شود افزود:در صورتی که بیماری قلبی سیر مزمن داشته باشد، درد آن اغلب موقع فعالیت شروع می‌شود و شدت پیدا می‌کند و در موقع استراحت برطرف می‌شود یا کاهش پیدا می‌کند.

جعفری پور با بیان اینکه تشخیص بیماری قلبی و عروقی مهم‌ترین اصل توجه به علایم بالینی است، افزود: روش‌های تشخیصی شامل نوار قلب، کوکاردیوگرافی، تست ورزش، اسکن قلب و در نهایت روش‌های انژیوگرافیک است و باید بدانیم که در خیلی از موارد با وجود بیماری عروق قلب ممکن است نوار قلب و حتی اکوکاردیوگرافی نرمال باشند و بیماری را نشان ندهند.

جعفری پور فوق تخصص آنژیو پلاستی دانشگاه علوم پزشکی بابل بابیان اینکه بیماری‌های عروق قلبی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود، گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۲۰ عامل اصلی مرگ و میر در جهان بیماری‌های قلبی و عروقی خواهند بود و در حال حاضر بخش قابل توجهی موارد مرگ و میر در کشورمان مربوط به این بیماری است.

وی افزود: بیماری‌های قلبی‌عروقی سیر تدریجی داشته و در مراحل اولیه اغلب علامتی ندارند و عواملی همچون کلسترول بالا و فشارخون بالا ممکن است از سنین پایین آغاز شده و برای چندین دهه تشخیص داده نشوند، بنابراین بهترین راهکار، بررسی، تشخیص و کنترل زودرس عوامل خطر و پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌ و عروقی است.

جعفری پور گفت: این درد عمقی است و معمولاً با درد‌های عصبی عضلانی و اسکلتی که زیر دست و به طور سطحی حس می‌شوند کاملاً متفاوت است. اما درد حمله حاد قلبی یک درد بسیار شدید و ناتوان کننده است که می‌تواند در حالت استراحت یا فعالیت ایجاد شده و مدت آن طولانی‌تر بوده و با استراحت نیز برطرف نمی‌شود و می‌تواند باعث اختلال شدید در علایم حیاتی و ایست کامل قلبی ومرگ بیمار شود.

انتهای پیام /ر

تاکید بر راهکار‌های مناسب برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار