به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از شکست سعید ملایی در المپیک 2016 ریو و خداحافظی احساسی از دنیای قهرمانی هیچ‌کس باور نمی‌کرد او در 2 سال آینده مدال طلا، برنز جهان و نقره بازی‌های آسیایی را کسب کند و در صدر رنکینگ فدراسیون جهانی قرار بگیرد. ملایی در حال حاضر تبدیل به امید جودو ایران شده و در هر میدانی حضور پیدا می‌کند همه از او توقع کسب مدال دارند.

ملایی با حضور در باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن توضیح درباره موفقیت در بازی های آسیایی از اهداف و برنامه‌های خود تا المپیک 2020 صحبت کرد.

سعید ملایی هستم 26 ساله از تهران ولی اصالتا قزوینی هستم. هفت سال است ورزش حرفه ای می کنم اگر چه نزدیک به ده سالی می شود در جودو فعالیت می کنم از حضور در این ورزش بسیار خوشحالم.

شایدم لیاقتم در بازی های آسیایی نقره بود نه طلا!

در دوره های پیش که در بازی های آسیایی شرکت می کردم موفق به کسب مدال نمی شدم اما در این دوره توانستم نتایج خوبی را کسب کنم. بعد از اتفاقات عجیبی که در فینال جاکارتا برایم رخ داد و به شکل ناباورانه ای طلا را از دست دادم، باعث شد تا حسرت این مدال در دل من باقی بماند. پس از بازگشت از بازی های آسیایی تمریناتم را شروع کردم تا بدنم را در فرم آیده آل حفظ کنم، از لحاظ بار روانی هم پس از آن اتفاقات تا حد زیادی توانستم خودم را جمع و جور کنم. نمی دانم شاید لیاقتم مدال نقره بود نه طلا! در هر حال با برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی خودم و کادر فنی تیم ملی توانستم ضمن پیگیری تمرینات با آمادگی کامل در مسابقات جهانی به مصاف حریفانم بروم. با توجه به مدال برنزی که سال گذشته در رقابت های جهانی کسب کرده بودم این خود باوری به من دست داده بود که پتانسیل رسیدن به جمع چهار نفر برتر دنیا را دارم و با اینکه پیش از آغاز مسابقات قول کسب مدال را داده بودم اما رنگ مدال مشخص نبود. خوشبختانه در روز مسابقه با برنامه ریزی که انجام داده بودم توانستم تمام تاکتیک هایم را به اجرا بگذارم. خدا را شکر از لحاظ قرعه هم به دلیل اینکه در سید یک دنیا قرار داشتم،توانستم پله به پله جودو کاران کشورهای مختلف را از پیش رو بردارم و فینالیست شوم. حریفم در مرحله نهایی جودوکاری از کشور ژاپن بود که یک بار پیش از این در مسابقات قهرمانی آسیا مغلوب او شده بودم اما به لطف خدا و انگیزه ای که در درون من نهفته شده بود ، تمام فکرم به این معطوف بود تا هم او را ببرم و هم نامم در ورزش جودو جاودانه شود و خیلی خوشحالم که لطف خداوند شامل حال من شد با کسب این مدال طلا توانستم جزیی از تاریخ جودو جهان نام بگیرم.

ملایی:

می خواهم طعم مدال المپیک را بچشم

خیلی خوشحالم که توانستم جزیی از این نفرات باشم هر چند که با این مدال وظیفه ام از قبل سنگین تر شده است ولی با این حال تمام تلاشم را انجام می دهم تا روزی که هستم نه تنها بهترین عملکرد را ارائه دهم بلکه حتی طعم مدال المپیک را هم بچشم.

خوشحالم سعادت به من رو کرد مانند یک سرباز پرچم سه رنگ کشورم را به اهتزاز در آورم

مدال جهان آن هم در رشته ای مانند جودو بسیار سنگین است و از این اتفاق فرخنده و مبارک خیلی خوشحالم چرا که بعد از این مدال تصمیم گرفتم در سالن مسابقات و جاهای دیگر نظیر خیابان و حتی رستوران نیز با مدال رفت و آمد کنم تا به این شکل بتوانم در شرایطی که از لحاظ اقتصادی و حادثه تروریستی اهواز مردم در شرایط نابسمانی قرار داشتند برای لحظه ای هم که شده دل مردم جامعه ام را به وجد بیارم. در هر صورت راضی ام که این سعادت نصیب من شد تا مانند یک سرباز پرچم سه رنگ کشورم را به اهتزاز در آورم.

ملایی:

خیلی ها می گفتند دوره سعید ملایی تمام شده اما توانستم با مدال جهانی جواب محکمی به آنان بدهم

بعد از المپیک ریو و اتفاقاتی که در نخستین حضورم در المپیک رخ داد نتوانستم مدالی بگیرم، کادر مدیریتی فدراسیون و مربیان تیم ملی دچار تغییر و تحول شدند. البته با این حال تمام برنامه ریزی من این بود که این ناکامی را جبران کنم، حتی طوری بود که خیلی ها عنوان کردند دوره سعید ملایی تمام شده اما به لطف خداوند و با برنامه ریزی مناسب خودم و مدیریت جدید فدراسیون توانستم یکی پس از دیگری پله های ترقی را سپری کنم در تمام مسابقات معتبر صاحب مدال شوم. تمام این اتفاقات دست به دست هم داد تا با روحیه ای مضاعف در رقابت های جهانی سال 2017 شرکت کنم بعد از 11 سال کشورم را صاحب مدال خوشرنگ برنز کنم. خیلی خوشحالم که این مدالم سبب شد تا سایر جودو کاران هم به خود باوری برسند، دست پر از مسابقات به کشور باز گردند. برایم افتخار آمیز است که دومین مدالم از مسابقات جهانی را تصاحب کردم هر چند که نباید فراموش کرد ارزش مدال طلا از برنز بالاتر است و شیرینی این مدال برایم لذت بخش بود.

سعی می کنم در سختی و راحتی از حضرت عبدالعظیم حسنی مدد بگیرم

سر لوحه زندگی ام خداوند است. ولی واقعأ چه زمانی که در سختی و چه در راحتی باشم سعی می کنم از حضرت عبدالعظیم حسنی مدد بگیرم تا در کارهایم موفق تر شوم. هنگامی که راهی شهرری می شوم به هیچ چیزی فکر نمی کنم و تمام تمرکزم را روی این موضوع می گذارم که خودم را از لحاظ انگیزشی تخلیه کنم. پیشنهاد می کنم سایر جوانان هم به این کار روی بیاورند چرا که محال است دیر یا زود به خواسته هایشان اجاب نشود.

ملایی:

در این راه پر پیچ خم موفقیت خیلی ها بودند من را یاری کردند

با توجه به تجربیات سالیان گذشته می توانم بگویم تمام کسانی که در زندگی ورزشی شان با فراز و نشیب های متوالی مواجه شده اند ، توانسته اند به موفقیت های بزرگی در ورزش دست یابند. با توجه به سختی های فراوانی که در این سال ها تحمل کرده ام ، تلاش می کنم به قله و هدفی که برای خودم ترسیم کرده ام دست یابم. من در این چند سال اخیر واقعأ زحمت زیادی کشیده ام هر چند که در این راه پر پیچ و خم تنها نبودم کسانی هم بودند من را یاری کنند و خیلی شادمانم توانستم با کسب مدال های رنگارنگ جواب محبت های آنان را به این طریق بدهم. در این چند سال اخیر فارغ از هر گونه حواشی تمام فکر ذهنم پیگیری تمرینات بود تا بتوانم با برطرف کردن نقاط ضعف در مسابقاتی که حضور می یابم پرچم کشورم را به اهتزاز در بیاورم ، دل مردم را شاد کنم.

جودو رشته ای نیست که زود بتوان در آن نتیجه گرفت

روزی سه وعده تمرین داریم، البته هنگامی که در دوره های بدنسازی و قدرتی باشیم تمریناتمان طولانی تر هم می شود. جودو رشته ای نیست که زود بازدهی دهد و به زمان بیشتری نیاز است ، چرا که در مسابقات مختلف باید نزدیک به شش تا هفت رقابت را انجام داد و همین اتفاق موجب می شود تا هم خودمان را با شرایط وفق دهبم و هم عملکردمان بهتر شود.

ملایی:

توانایی و پتانسیل آن را دارم روزی به مدال المپیک برسم

پس از اینکه موفق به مدال گرفتن از مسابقات جهانی شدم این حس به من دست داد که با ممارست و تلاش فراوان این پتانسیل در من وجود دارد که می تواتم در جمع بزرگان دنیا برای خودم نامی دست پا کنم و خوشبختانه با سختی و باورهایی که در ذهن من به وجود آمد به این خواسته رسیدم و الان طوری است که در صدر رنکینگ جهانی حضور دارم. المپیک ریو خاطره تلخی برایم بود اما هر چه بود به پایان رسید پس از آن هدف گذاری کردم تا بتوانم روزی مدال المپیک را برای کشورم تصاحب کنم. اکنون پس از کسب مدال طلا وظیفه ام سنگین تر شده ولی با این حال این اتفاق را برای خودم بزرگ نمی کنم تا کسب مدال المپیک برایم غیر باور شود. این توانایی در من هست که روزی در المپیک به مدال برسم و این امر زمانی محقق می شود که برنامه ریزی مدون و حساب شده صورت بگیرد و در آن صورت است که می توان به این اتفاق مهم رسید. دوست دارم روزی فرا برسد که در المپیک من و سایر جودو کاران بتوانیم مدال المپیک بگیریم، البته دلم می خواهد اول از همه دوستانم این اتفاق را رقم بزنند تا بعد از آنها من هم با انگیزه ای فراوان چنین حماسه ای را رقم بزنم.

تلاش می کنم جایزه پایان سال فدراسیون جهانی را برای کشورم تصاحب کنم

برای اولین بار در تاریخ جودو کشورمان است که من توانسته ام به این اتفاق مهم دست یابم صدرنشین رنکینگ جهانی شوم و اکنون هم نزدیک به سه ماهی می شود که این جایگاه را حفظ کرده ام. باید بگویم مدال گرفتن و امتیاز جمع کردن ها از مسابقات مختلف منجر به این شد تا به رنک یک دنیا صعود کنم هر چند که این مسئله وظیفه من را سنگین تر می کند اما باعث می شود انگیزه سایر ورزکاران بیشترشود. امیدوارم بتوانم در جایگاهی که هستم بمانم. با توجه به جایزه فدراسیون جهانی در پایان سال به برترین های هر وزن سعی می کنم این جایزه را تصاحب کنم.

ملایی:

دوستدارم مردم به من لقب مرد طلایی  بدهند

البته مدال برنز هم شیرینی خاص خودش را دارد البته بایدبگویم آن سال هایی هم که مدال برنز می گرفتم تجربه ام چندان زیاد نبود. به طور مثال کم تجربگی یکی از عواملی بود که موجب می شد در نیمه نهایی مسابقاتم را به رقبایم واگذار کنم به مدال برنز قناعت کنم. با وجودی که مدال های نقره و برنزم بسیار بالاست اما خدا راشکر می کنم ، سرانجام توانستم با گذشت زمان ضمن برطرف کردن نقاط ضعف این طلسم را هم بشکنم گردن آویز مدال طلا شوم. در گذشته اصحاب رسانه لقب مرد برنزی را به من داده بودند اما الان خیلی دوستدارم لقبم به مرد طلایی تغییر کند.

خوشم نمیامد مدالم را به کسی تقدیم کنم بلکه آن را برای خاک کشورم کنار گذاشتم

من سرباز و پسر این کشور هستم و همیشه برای مسابقاتی که اعزام می شوم با خودم می گویم چندان خوشم نمیامد مدالم را به کسی تقدیم کنم بلکه آن را برای خاک کشورم کنار گذاشتم. زیرا مردم ما مردم عزیزی هستند و در کنار آن سختی هم تحمل می کنند. تمام افکارم در این مسئله نهفته شده تا در هر رقابتی که مدال می گیرم آن را تقدیم هموطنانم کنم تا خوشحالی را به آنها منتقل کنم.

ملایی:

دوستدارم روزی به دیدار رهبری بروم، از ایشان انگشتری به یادگار بگیرم

در آن مراسمی که رهبر انقلاب تدارک دیده بود تا با ورزشکاران دیداری صمیمانه داشته باشد متاسفانه به دلیل حضور در رقابت های جهانی نتوانستم به دیدار ایشان بروم. حیف شد که این اتفاق رخ نداد و از بروز این موضوع خیلی ناراحتم. حتی چند سال پیش که در مسابقات جوانان جهان برای کسب مدال برنز مقابل جودوکاری از رژیم غاصب صهیونیستی روبرو نشدم پس از آن بود مسئولان یک مراسمی را برگزار کردند تا بتوانیم در کنار رهبر باشیم و با وجودی که در آن مراسم شرکت داشتم اما این سعادت نصیبم نشد تا با ایشان دیدار کنم هر چند که خیلی از دوستان که آنجا بودند توانستند از آقا یک انگشتر به یادگار بگیرند و حسرت این اتفاق هم به دلم ماند که نشد از ایشان انگشتر بگیرم. زیرا در آن زمان ها خیلی کوچک تر بودم و بر عکس من خیلی از دوستان پیش دستی کردند توانستند از ایشان انگشتری بگیرند. دوستدارم یک روز هم این سعادت به من رو کند که بتوانم رهبر معظم انقلاب اسلامی( مد ظله العالی) را از نزدیک ملاقات کنم. تمام سعی ام را می کنم تا با بدست آوردن مدال المپیک هم با ایشان دیدار کنم و هم انگشتری به یادگار از ایشان دریافت کنم.

می خواستم با تقدیم مدالم به مردم اهواز آنان را شاد کنم

از طریق رسانه متوجه شدم که حادثه تروریستی در اهواز رخ داده است و خیلی از بابت این اتفاق ناراحت شدم و مطمئن بودم هموطنانم در پی این موضوع بسیار اندوهگین هستند و در آن زمان این فکر به ذهنم رسید تا بتوانم عزیزانم را در شهر اهواز که در آن حادثه هم عزیزان شان را از دست داده بودند و هم از لحاظ روحی روانی در حال روزی نبودند خوشحال کنم و این شد، تمام تمرکزم را روی این مسئله گذاشتم تا بتوانم در مسابقات جهانی باکو مدال بگیرم و آن را تقدیم شهدای اهواز کنم تا به این طریق آنان را برای لحظه ای کوتاه هم که شده شادمان کنم.

ملایی:


بیشتر بخوانید:

سیاحی: به دنبال کسب اولین مدال جودو در المپیک ۲۰۲۰ توکیو هستیم

اهتزاز پرچم ایران در جودوی جهان بعد از 15 سال/ ملایی: مدال طلایم را به مردم اهواز تقدیم می‌کنم

سعید ملایی پس از پانزده سال ایران را صاحب مدال طلای جودو جهان کرد

آغاز رنسانس جودو با طلایی به رنگ ۱۵ سال حسرت


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Romania
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
سعید ملایی پناهنده اسراییل شد :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
آفرین قهرمان . ان شاء ... موفق باشی .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۴۵ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
دمت گرم بزرگ مرد طلایی ایران
آخرین اخبار