سازمان‌های آتش‌نشانی با هدف اصلی نجات جان و اموال انسان‌ها تشکیل شده‌اند بنابراین یک آتش‌نشان قادر است در بحرانی‌ترین شرایط محیطی و زیان آورترین شرایط کاری به یاری حادثه دیدگان بشتابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  در مواقع سخت و دشوار افرادی هستند که از داخل به خارج می دوند و در این مواقع کسانی هم هستند که از خارج به داخل می دوند.

کسانی که از خارج به داخل می دوند

با توجه به آمارهای حریق و حوادث، تعداد مصدومین و فوت شدگان مأموران آتش‌نشان در طی سالیان اخیر نگران‌کننده است چرا که آتش نشانان در محیط‌های پر خطر از جمله انفجارات به امدادرسانی می‌پردازند، لذا آسیب‌پذیری آنان در حد بالایی است.

علاوه بر این، عوارض و خطرات شغلی در حرفه آتش‌نشانی با بروز و تشدید انواع بیماری‌های جسمی و روانی جلوه می‌کند، به این ترتیب آتش نشانان در هر مأموریت به‌ طور معمول در معرض چندین عوارض از جمله عوارض ناشی از استرس رانندگی و ترافیک، عوارض ناشی از صدمات فیزیکی و همچنین عوارضی نظیر استرس پس از حادثه، عوارض ناشی از کار کردن در محیط‌های آلوده و مرطوب قرار می‌گیرند.

آتشپاد حسن جعفری  مدیرعامل سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری مشهد در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: درگذشته تجهیزات و ایستگاه های آتش نشانی تنها یک سوم نیازهای شهر مشهد را پاسخ گو بود، اما با افزایش ایستگاه ها و تجهیزات اکنون 80 درصد نیازهای شهر تامین شده و برای برطرف کردن 20 درصد دیگر برنامه ریزی هایی انجام شده است.

وی می افزاید: در همین راستا امسال 50 میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات و ماشین آلات آتش نشانی در نظر گرفته شده و دو ایستگاه جدید آتش نشانی در حال احداث و ساخت ده ایستگاه جدید نیز در دستور کار قرار دارد و تا کنون 3 ایستگاه تامین شده است. 

کسانی که از خارج به داخل می دوند

مدیرعامل سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به خرید دو دستگاه بالابر جدید برای اطفاء حریق ساختمان های مرتفع اظهار می کند: طی 10 سال اخیر ده بالابر به تجهیزات سازمان آتش نشانی افزوده شده است و اکنون نیز یک دستگاه بالابر به ارتفاع 55 متر و بالابری دیگر که جزو بزرگترین بالابرهای کشور است به ارتفاع 72 متر خریداری شده و ظرف 45-60 روز آینده وارد گمرک و طی سه ماه آینده وارد ناوگان عملیاتی آتش نشانی مشهد می شود.

جعفری با بیان اینکه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در حال حاضر دارای 49 ایستگاه و 280 دستگاه خودرو آتش نشانی است، می گوید: همچنین 1269 نفر نیروی انسانی در بخش های عملیاتی، اطفاء، امداد و نجات و ستاد سازمان آتش نشانی فعال هستند.

وی با اشاره به برقراری 432 هزار و 355 تماس از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه از سوی شهروندان با شماره 125 مرکز فرماندهی عملیات سازمان آتش نشانی می افزاید: از این تعداد 244 هزار تماس مزاحمی، 218 هزار تماس مشاوره ای و تنها 12178 تماس اعزام تیم عملیاتی داشته ایم.

کسانی که از خارج به داخل می دوند

مدیرعامل سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری مشهد می گوید: در طول شش ماه گذشته 9517 عملیات توسط این سازمان انجام شده که نسبت به مشابه سال گذشته 6.5 درصد افزایش داشته است از این تعداد عملیات 3766 عملیات حریق و 5751 عملیات نجات بوده است.

وی اضافه کرد: در روز به صورت میانگین 50 عملیات توسط ایستگاه های آتش نشانی انجام می شود که 20 مورد اطفاء حریق و 30 مورد دیگر حادثه است.

صدور اخطاریه به مکان های پرخطر در مشهد/مدارس مشهد ایمنی ندارند

آتشپاد دوم غلامحسین حاجی زاده معاون آموزش وپیشگیری سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری مشهد هم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به ایمنی مدارس مشهد گفت:آموزش‌ و پرورش با توجه به کمبود اعتبارات تاکنون نتوانسته مدارس را ایمن‌سازی کند همچنین نتوانسته‌ایم مدرسه‌ای را شناسایی کنیم که صد درصد ایمن‌سازی شده باشد.

 وی با اشاره به بازارهای نا ایمن شهر گفت: بازارهای فرش، قماش و سرای بلور مشهد اخطار دریافت کرده اند و مجتمع زیست خاور مشهد نیز طی دو مرحله ایمن سازی می شود.

کسانی که از خارج به داخل می دوند

معاون آموزش وپیشگیری سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به شناسایی مجتمع زیست خاور مشهد به عنوان یک مکان نا ایمن و نصب بنر در مقابل این مجتمع توسط آتش نشانی افزود: پس از ارائه اخطاریه به مسئولان مجتمع در خصوص ایمن نبودن مجتمع زیست خاور، هفته گذشته جلسه ای با حضور معاونت خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد و مدیر عامل سازمان آتش نشانی با مسئولان زیست خاور برگزار شد.

وی به سه بازار نا ایمن دیگر مشهد که از سازمان آتش نشانی اخطاریه دریافت کرده اند اشاره کرد و افزود: سرای بلور مشهد و بازارهای فرش و قماش مشهد از جمله بازارهای ناایمنی هستند که توسط سازمان آتش نشانی از آنها بازدید شده است و اخطاریه دریافت کرده اند و درمقابل آنها با بنر به شهروندان اخطار داده شده است که اکنون بازاریان و مسئولان این مراکز تجاری برای ایمن شدن این بازارها پای کار آمده اند.

وی به نا ایمن بودن بازار قدیمی فرش مشهد اشاره کرد و افزود: بازار فرش وضعیت ایمنی مناسبی ندارد و بارها این موضوع را به شهرداری منطقه، میراث فرهنگی و بازاریان اعلام کرده ایم اما هنوز نتیجه ای نگرفته ایم.

در این راه آتش نشانان مصدومین و شهدای زیادی را تاکنون به خود دیده اند. شهیدان سید رضا رجائی ،  مصطفی مختارزاده،  محمدرضا روشن قیاس،  غلامرضا حمیده پور آتش نشانان فداکار مشهدی که  فاجعه انفجار قطار نیشابورجان خود را در این راه ازدست داده اند

کسانی که از خارج به داخل می دوند

آری اینان مردانی بی ادعا هستند که بدون هیچگونه چشم داشتی و بدون در نظر گرفتن خانواده خود دل به آتش میزنند و ذهن و فکرشان نجات، جان و مال مردم ازحریق و حوادث میباشد ، نام این بزرگ مردان "آتش نشان" است، آنان که امدادگرانی آموزش دیده‌ هستند، وظیفه‌ اصلی آنها حفظ اموال و جان مردم و نجات دادن افراد آسیب دیده از حوادث آتش سوزی است.

انتهای پیام//م.خ

گزارشگر :مصطفی خان چوپانی

برچسب ها: آتش نشانی ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.