کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از کاهش جمعیت ماهی تن و فانوس ماهی‌ها به دلیل صید کشتی‌های چینی در آب‌های جنوبی کشور خبر داد.

امید صدیقی کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با صید کشتی‌های چینی در آب‌های ایران و کاهش جمعیت برخی آبزیان  اظهار کرد: در حال حاضر انجام فعالیت‌های مخربی مانند صید ترال کف در خلیج فارس و دریای عمان علاوه بر اینکه موجب تخریب بستر دریا می‌شود،  جمعیت بسیاری از موجودات کف دریا را به خطر می‌اندازد.

وی افزود: در تمام فصول سال صیادان برای صید موجودات آبزی مانند میگو از تور ترال کف در دریا استفاده می‌کنند که همین موضوع موجب شده که جمعیت این گونه یعنی ترال‌ها در معرض خطر انقراض قرار گیرد.

کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متأسفانه با این موضوع برخورد قاطعی نمی‌شود و در این راستا نیز مدیریت صحیحی صورت نمی‌گیرد و البته باید گفت که مدیریت این مسئله بر عهده سازمان شیلات است و سازمان محیط زیست تنها نظارت را بر عهده دارد.

صدیقی تصریح کرد: بیش از 100 کشتی چینی تنها برای صید ماهی‌های میکرو فیله یا فانوس ماهی‌ها به آب‌های جنوب کشور وارد شدند، اما از طریق تورکشی به روش ترال کف تخلف می‌کنند.


بیشتر بخوانید: ماجرای صید صیادان چینی در خلیج فارس چیست؟


کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: کشتی‌های چینی ماهی‌های تجاری را در بستر ساحل صید می‌کنند و با این کار به شدت به منطقه و زیستگاه‌های آن آسیب وارد کرده‌اند و موجب کاهش جمعیت ماهی‌های تجاری شده‌اند.


بیشتر بخوانید: جمعیت گونه‌های آبزی به دلیل ندانم کاری انسان‌ها رو به انقراض است/ وجود 1600 گونه ماهی در خلیج فارس


وی افزود: صیادان محلی برای صید ماهی به علت وجود کشتی‌های چینی در آب‌های جنوبی کشور با مشکل مواجه شده‌اند، چراکه دیگر هیچ ماهی‌ای برای صید باقی نمانده است و علاوه بر اینکه به جمعیت این ماهی‌ها خسارت وارد شده، امکان تجدید نسل این ماهی‌ها بسیار مشکل شده و همچنین معیشت جوامع محلی و صیادان نیز به خطر افتاده است.

صدیقی گفت: محیط دریای خلیج فارس با عمق زیر 100 متر و متوسط 35 متر، یک منطقه کم عمق است، اما دریای عمان به دلیل اتصال خود با اقیانوس هند و داشتن یک محیط اقیانوسی بسیار عمیق است و در برخی از مناطق نیز عمق این دریا تا 3000 متر فراتر می‌رود که ماهی‌های فراوانی در این محیط زیست می‌کنند که می‌توان آن‌ها را صید کرد.

وی با بیان اینکه در طی چند سال اخیر بیش از حد مجاز صید ماهی تن صورت گرفته است، افزود: در کشور نیز متاسفانه بیش از ظرفیت کارخانجات تولید تن ماهی ایجاد شده است، به همین دلیل برای تأمین ماهی این کارخانه‌ها، ماهی تن به شدت صید می‌شود که همین موضوع باعث کاهش جمعیت این ماهی‌ها شده است.

کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به دلیل صید بیش از حد ماهی‌های تن در دریای عمان و خلیج فارس و کاهش جمعیت آن‌ها به واردات این ماهی از کشورهای منطقه برای تولید تن مجبور شده‌ایم و همچنین برخی از کارخانجات به دلیل کاهش جمعیت ماهی تن به استفاده از گونه‌های دیگر مجبور شده اند که این کار غیرمجاز است.

صدیقی در پایان تصریح کرد: برخی از ماهی‌ها مانند فانوس ماهی در میان آبی زیست می‌کنند که ماهی‌های ریز در آنجا هستند و به صورت گله‌ای در یک جا جمع می‌شوند که سازمان شیلات به کشتی‌های چینی برای صید این ماهی‌ها مجوز داده است، اما این کشتی‌ها شاید به دلیل نبود استاندارد ادوات ماهیگیری یا به هر دلیلی به صید گونه‌های دیگر نیز در این منطقه اقدام کرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، شیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار