صدیقی گفت: صید ماهی‌ها در خلیج فارس و دریای عمان به علت اهداف تجاری افزایش پیدا کرده و جمعیت برخی ماهی‌ها به دلیل نبود فرصت احیا رو به کاهش است.

امید صدیقی کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با وضعیت آبزیان کشور و نحوه پایش آنها اظهار کرد: در حوزه آبزیان، به طور کلی دو نوع محیط آبی داریم که شامل آب دریاها و آب های شیرین (داخلی)هستند.

وی افزود: آب های شیرین شامل رودخانه ها، دریاچه ها و تالاب ها هستند.

صدیقی گفت: در کشور چهار گروه آبزیان داریم که در محیط های مختلف آبی و در آب های شور دریاها و حتی در عمق هزار متری دریاها زیست می کنند.


بیشتر بخوانید: سه دریاهای مهم کشور نیازمند سرشماری جمعیت آبزیان


وی ادامه داد: آبزیان در آب های شیرین حتی در پایین ترین و بالاترین سطح از مناطق کشور زندگی می کنند که این نشان دهنده وجود طیف وسیعی از آبزیان در کشور است.

کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: آبزیان آب های شیرین به چهار گروه میکرودنیس های آبزی شامل باکتری ها، قارچ ها و سیتوپلانکتون ها می شوند؛ باکتری ها شامل موجودات ریز میکروسکوپی هستند.

وی افزود: سیتوپلانکتون ها و میکرو دنیس ها وظیفه تولید را در آب ها برعهده دارند و قادر به خودپروردگی هستند. بعد از این گروه، گیاهان آبی و همچنین بی مهرگان و مهره داران را داریم.

صدیقی گفت: سیتوپلانکتون ها مورد مصرف موجودات شناور دریاها هستند که همین موجودات طعمه ماهیان دریاها می شوند.

وی ادامه داد: گیاهان آبزی به صورت شناور و ریشه ای در دریاها زندگی می کنند که این گیاهان نقش بسیار مهمی در تولید مواد آلی برای ماهیان ایفا می کنند.

کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: زمانی که تراکم گیاهان آبی در دریا افزایش می یابد، در محیط های آبی به خصوص در دریاچه ها و تالاب ها مشکلاتی ایجاد می کنند. زمانی که این تراکم افزایش می یابد سطح آب تالاب ها از گیاهان فرا گرفته می شود که همین باعث جلوگیری از ورود نور خورشید و کاهش اکسیژن آب می شود که همین موضوع حیات آبزیان در تالاب ها را به خطر می اندازد.

وی افزود: بی مهرگان نیز مانند سایر موجودات دریا بخش وسیعی از گونه های دریایی را شامل می شوند که در کشور ما بی مهرگان از تنوع بسیار خوبی برخوردار هستند که این گونه ها بیشتر در خلیج فارس و دریای خزر زیست می کنند.


بیشتر بخوانید: فقدان اعتبار لازم پایش گونه‌های دریایی را متوقف کرده است


صدیقی گفت: اولین گروه از گونه های بی مهرگان کیسه تنان هستند که مرجان ها و شقایق های دریایی در این دسته قرار گرفته اند که مرجان ها یکی از مهمترین گونه های بی مهرگان محسوب می شوند و بیشتر در خلیج فارس و دریای عمان یافت می شوند.

وی ادامه داد: در خلیج فارس حدود ۴۵ گونه مرجان وجود دارد که بر اساس پایش ها و گزارشات این تعداد به حدود ۶۵ گونه مرجان در خلیج فارس رسیده است. مرجان ها یکی از حساس ترین و آسیب پذیرترین موجودات خلیج فارس به شمار می روند.

کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: مرجان ها به دلیل فعالیت های انسانی، لایروبی، ساخت و سازها در ساحل ها، صید و صیادی و برداشت های غیرمجاز تخریب شده اند و بخش های بسیاری از زیستگاه های مرجانی با همین فعالیت های انسانی رو به نابودی رفته اند.

وی افزود: نرم تنان نیز گروه دیگری از آبزیان هستند که شامل صدف ها، شکم پایان، اسکوئید ها ماهی های مرکّب هستند که بر اساس گزارشات اولیه حدود ۱۱۲ گونه در دنیا و صدها گونه نیز در آب های داخلی شناسایی شده اند.

صدیقی گفت: جمعیت نرم تنان نیز مانند مرجان ها به علت فعالیت های انسانی روبه انقراض رفته اند.

کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: مهمترین گروه از آبزیان سخت پوستان هستند که طیف وسیعی از گونه های آبزی را در دریاها شامل می شود که بسیاری از این سخت پوستان را پاروپایان، میگوها و خرچنگ ها که هم در آب های شیرین و هم در محیط های دریایی زیست می کنند.

وی ادامه داد: در آخر گروه مهره دارانند که ماهی ها شامل آن می شوند که در دنیا بر اساس بررسی های صورت گرفته ۴۰ هزار گونه ماهی در دریا شناسایی شده است که این ماهی ها در آب های شور و شیرین زیست می کنند.

صدیقی تصریح کرد: گونه های ماهی در دریا ها دارای تنوع بسیاری هستند.

وی افزود: در خلیج فارس حدود ۱۶۰۰ گونه ماهی برآورد شده که بر اساس مطالعات حدود ۷۰۰ گونه از این ماهی ها در ایران ثبت شده است.

کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دریای خزر نیز به عنوان  آب های شور محسوب می شوند که در ان حدود ۱۱۳ گونه ماهی شناسایی شده است. اما در داخل آب های دریایی که آب های شیرین محسوب می شوند بر اساس بررسی های صورت گرفته بیش از ۱۸۵ گونه ماهی تایید شده است.

وی ادامه داد: مهمترین عواملی که گونه ماهی های آب های داخلی را تهدید می کند، تخریب زیستگاه ها مانند فعالیت کارخانه های شن و ماسه در کنار رودخانه ها، ورود گونه های مهاجم که متأسفانه در کشور حدود ۳۲ گونه مهاجم داخل وارد شده اند که همین گونه ها باعث نابودی گونه های بومی شده اند؛ چرا که این گونه ها به سرعت در آب های آلوده و اکسیژن کم نیز تکثیرمی شوند .

صدیقی در ادامه بیان کرد: هم اکنون گونه ماهی تیلاپیلا در تالاب انزلی و تالاب های شمال کشور و همچنین تالاب شادگان مشاهد شده است که این گونه بسیار پر مخاطره بوده و باعث اشغال کل تالاب ها شده است.

وی در ادامه افزود: ماهی تیلا پیلا به هیچ عنوان ارزش اقتصادی ندارد و تنها باعث نابودی بسیاری از گونه های دریایی و ماهی های بومی کشور شده که علاوه بر این ها مشکلات زیست محیطی نیز ایجاد کرده است.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ماهی تیلا پیا/این آبزی پرطرفدار بالاخره مفید است یا مضر؟!


صدیقی تصریح کرد: یکی از عوامل تهدید کننده دیگر موضوع آلودگی های دریا است که هم اکنون در دریای خزر ما شاهد ورود فاضلاب به دریا، پساب های کشاورزی، صید بیش از حد و تخریب زیستگاه آبزیان دریایی هستیم که همین موضوعات باعث کاهش جمعیت گونه ای همچون ماهی های بومی در دریای خزر و خلیج فارس شده است.

کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پنج گونه ماهی خاویاری هم اکنون به علت صید بیش از حد، تخریب زیستگاه و آلودگی های ناشی از ورود فاضلاب در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند. که این ۵ گونه در لیست سرخ های گونه های در معرض انقراض هستند.

وی افزود: هم اکنون در خلیج فارس و دریای عمان به علت اهداف تجاری صید ماهی ها افزایش پیدا کرده که برخی از این ماهی ها به دلیل نبود فرصت احیا جمعیت آنها رو به کاهش رفته است همچون جمعیت کوسه ماهی ها که هم اکنون در خلیج فارس و دریای عمان به شدت کاهش یافته که در خلیج فارس صید آن ممنوع اعلام شد .

صدیقی گفت: فعالیت های مخربی که در خلیج فارس صورت میگیرد از جمله صید ترال کف که علاوه بر تخریب بستر و زیستگاه دریا بسیاری از آبزیان دریا و کف زیست ها را نابود کرده است.

وی ادامه داد: به دلیل کم شدن عمق رودخانه ها و تالاب ها در کشور و همچنین افزایش آلودگی ها گونه های بوی دریایی شرایط خوبی را سپری نمی کنند که البته این شرایط برای گونه های مهاجمی همچون ماهی تیلاپیلا میتواند مناسب باشد.

کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: برای احیای گونه های بومی باید معرفی و واردات گونه های مهاجم را کنار گذاشت و از طرفی دیگر باید از ورود آلودگی ها به دریا ها و رودخانه ها جلوگیری کرد و همچنین شرایط را برای پرورش و زیست ماهی ها و آبزیان در دریاها فراهم کرد.

وی افزود: در کنار این اقدامات باید از صید بیش از حد نیز جلوگیری کنیم. در کشور به دلیل وجود انواع آبزیان می توانیم بر روی آنها سرمایه گذاری کنیم که متاسفانه به دلیل نداشتن علم کافی باعث نابودی این گونه ها شده ایم.

صدیقی اظهار کرد: با داشتن علم و فناوری پرورش و تکثیر ماهی ها می توانیم به توسعه اقتصادی در کشور دست پیدا کنیم به نوعی آبزی پروری پایدار را در کشور گسترش دهیم که با این کار محیط زیست و جمعیت گونه های ماهی کشور حفظ میشود.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
عجب!!
آخرین اخبار