حضور کشتی و صیادان چینی در خلیج فارس و صید غیر مجاز آنها در آب های ایران با واکنش بسیاری از مسئولان روبرو شده است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،چند ماهی است که  حضور کشتی های صیادی چینی در آب های ایران، در فضای مجازی حسابی جنجال به راه انداخته است ، علی رغم آنکه سازمان شیلات این موضوع را تکذیب می کند اما بسیاری از مسئولان براین باورند که این کشتی ها با تغییر پرچم مشغول فعالیت هستند.
 
این روزها در کنار سایر مشکلات اقتصادی و معیشتی، قلع و قمع خلیج فارس توسط صیادان خارجی نگرانی هایی برای مردم بوجود آورده است .با وجود آنکه بارها  موضوع صید غیر مجاز ترال کف در آب های شمالی و جنوبی از سوی صیادان چینی توسط مسئولان شیلات تکذیب شده است، اما هر روز بر تعداد معترضان این موضوع افزوده می شود و گویا داستان درگیری صیادان جنوبی با صیادان شناورهای چینی  تمامی ندارد.
 
با وجود آنکه معاونان سازمان امور بنادر و دریانوردی  براین باروند که سازمان شیلات برای حضور و فعالیت کشتی های چینی در آب های ایران مجوز صادر کرده است اما شاپور کاکولکی معاون صید و بنادر ماهگیری سازمان شیلات در نشست خبری چند روز اخیر در جمع خبرنگاران  مجموع کل صید 91 فروند شناور فعال فانوس ماهیان را 27 هزار تن اعلام کرد و گفت: 17 هزار تن از این میزان صید فانوس ماهیان، 8 هزارتن یال اسبی حرام گوشت و مابقی سایر ماهیان تجاری است .
 
به گفته وی این شناورها کاملا در دریای عمان روبروی جاسک هستند و تنها در عمق 200 متر بعد از نوار ساحلی اجازه صید دارند.
 
کاکولکی با اشاره به اینکه در خلیج فارس شناورهای فانوس ماهی حضور ندارد، بیان کرد: نمی دانم با چه اغماضی این اظهارات مطرح می شود و تنها به نظر می رسد که این جریانات مربوط به اتاق فکر آن طرف آب است.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه 2 هزار نفر بر روی 91 فروند شناور کار می کنند، تصریح کرد: در شرایط کنونی 300 نفر نیروی خارجی مشغول بکارند که براساس برنامه ریزی های  صورت گرفته  بعد از گذشت مدت زمان 4 تا 5 سال از آموزش، نیروهای ایرانی جایگزین آنها خواهند شد.
 

حضور کشتی های چینی در آب های ایران صحت ندارد/یغما رفتن خلیج فارس از سوی دشمنان مطرح می شود

 
حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،با تکذیب اخبار  منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر فعالیت کشتی های چینی در آب های خلیج فارس ، اظهار کرد: اگرچه در ماه های اخیر اخباری مبنی بر به یغما رفتن خلیج فارس دست به دست می چرخد، اما با قطعیت می توان گفت که هیچ شناور خارجی در خلیج فارس و آب های مشترک ایران حضور ندارد .
 
وی با اشاره به اینکه از دانش سایر کشورها تنها در حوزه صید استفاده می شود، افزود: انتظار می رود که نیروهای ایرانی به تدریج جایگزین نیروهای خارجی شوند .حضور کشتی های چینی در آب های ایران صحت ندارد، این اخبار توسط مخالفان  جمهوری اسلامی ایران با اهداف مغرضانه مطرح می شود.
 
صالحی با اشاره به اینکه شناورهای حاضر در آبهای خلیج فارس متعلق به ایران است، تصریح کرد: مخالفان با مطرح کردن این اخبار در نظر دارند که مردم را مایوس کنند ضمن آنکه طبف نظر اتحادیه صیادی مطرح کردن چنین موضوعاتی ضربه مهلکی به جامعه صیادی وارد می کند.
 

کشتی های چینی با تغییر پرچم در آب های ایران جولان می دهند

 
ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر،پرورش و صادرات آبزیان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،درباره آخرین وضعیت حضور شناورهای خارجی در آب های خلیج فارس اظهار کرد: سازمان شیلات منکر حضور کشتی های چینی در آب  های خلیج فارس است. این موضوع کاملا درست است چرا که کشتی های از رده خارج  شده چینی به اسم شرکت ایرانی و با پرچم کشور خود ما در این آبها درحال فعالیت هستند.
 
وی افزود: اگرچه قرار بود کشتی های چینی  از اعماق خلیج فارس تنها فانوس ماهیان را صید کنند اما به دلیل به صرفه نبودن صید این ماهیان، شناورها در آب های ساحل و نزدیک ساحل کار می کنند که این امر با انتقاد صیادان ایرانی روبرو شده است.
 
قاسمی با اشاره به وضعیت مساعد ذخایر فانوس ماهیان گفت: با توجه به ذخایر مناسب فانوس ماهیان در آب های خلیج فارس،هیچ یک از صیادان مخالف برداشت این ذخایر (تا جایی که به منابع صدمه ای وارد نشود)نیستند.
 
وی از قدیمی بودن تکنولوژی شناورهای چینی خبر داد و گفت: برای این شناورها امکان صید فانوس ماهیان از اعماق بالای ۲۵۰ متر وجود ندارد. این کشتی های چینی تنها با تغییر پرچم و تحت مالکیت ایرانی به دنبال صید یال اسبی و دیگر ماهیان صنعتی هستند.

مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان در پایان تصریح کرد:  اظهارات سازمان شیلات مبنی بر آنکه کشتی ها با پرچم چین در آبهای خلیج فارس وجود ندارد،کاملا صحت دارد چرا که این‌شناورهای چینی با پرچم ایران در آب های ایران حضور دارند و به جای فعالیت اصلی خود درصید فانوس ماهیان به دنبال فعالیت های دیگری هستند.
 

حضور کشتی های چینی در ایران قانونی است

 
یعقوب دوجی مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های صیادی ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با تکذیب حضور شناورهای خارجی در آب های خلیج فارس، اظهار کرد: بارها اعلام کرده ایم که فعالیت کشتی های چینی همانند هواپیما و خودروی خارجی موجود در کشور کاملا قانونی است چرا که این کشتی ها دارای مجوز و پرچم ایران هستند.
 
به گفته وی هر کشتی که با مجوز سازمان شیلات و پرچم ایران در آب های کشور حضور دارد،فعالیت آن مشکلی ندارد.
 
دوجی ادامه داد: کشتی های چینی دارای پرچم ایران برای صید ماهیان غیر ماکول در آب های خلیج فارس حضور دارند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کشتی های ایرانی متعددی در آب های خلیج فارس حضور دارند،بیان کرد: این در حالی است که در فضای مجازی برای  فعالیت کشتی های چینی در آب های خلیج فارس حاشیه های زیادی ایجاد شده است.

دوجی در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات صیادان‌ مبنی بر فعالیت کشتی های چینی با پرچم ایرانی که مشغول صید ماهیان تجاری هستند را تایید می کنید،تصریح کرد: کشتی های چینی با سیستم مانیتورینگ به طور کامل تحت نظارت و کنترل هستند و از آن جا که صید ماهیان تجاری در اعماق ، فصل خاص و تور سایز خود انجام می شود،بنابراین این موضوع صحت ندارد.
 
گزارش از آزاده محبی
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
میگه بعد از 4 سال صیادی چینی ها به ایرانی هاآموزش میدن تا در عمق 200 متری چطور صیادی کنند. مرد مومن مگه بعد از 4 سال چیزی واسه ما میمونه که بریم سید کنیم.
اگر هم مساله حرام گوشت بودن ماهی هاست که چینی ها موش و گربه هم میخورن پس بهشون بگید تا بیان موش وگربه ها را شکار کنند تاهم شهرهامون تمیز بشه و هم دوهزار گیرمون بیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
نباید مسئولان مربوطه مجوز به غیر ایرانی بده برای صید ماهی آب زیان از هر نوعی در خلیج فارس و دریای عمان در هر عمقی مال صیاد ایرانی ست چه دویست متر چه هزار متر باید مجوزشان را لغو کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۰ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
هر چی ماهی هست این چینی ها دارن میگیرن و میبرن الان توی جاسک هیچ ماهی تو بازار یافت نمیشه تمام صیادها صیادیشون گذاشتن کنار میگن چینیها با تمام تجهیزات دارن دریا جارو میکنن بعد ما با یه قایق کوچک چی میتونیم صید کنیم ...خیلیها که نونشون از این راه به دست میاوردن الان بیکار شدن این همه بیکاری کم هست که این صیادان این مردان دریا هم بیکار شدند باید دلسوزان ایران کاری کنن و فکری بحال این وضع بکنن...
Iran (Islamic Republic of)
Saeed
۲۱:۵۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
صیادان چینی دریانیست اومدم دریایی خودمون ماهی میگرن واقعا جای تاسف آوره فقط میتونم اینوبگم متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
مجوز دارن یعنی چی اونی که مجوز اشتباه دادده کیه اصلا چرا مجوز داده مگر صیادان خودمون چی هستند
Canada
اشنا
۲۰:۲۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
با سلام
بیشتر از یه ماه این موضوع دست به دست میشه و تایید یا تکذیب. واقعا خجالت اوره .
یعنی هیچکس نیست جواب بده و ببینه موضوع واقعا چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
چرا هیچ نظارتی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
اینم باید برسی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
واقعا تاسف باره
Iran (Islamic Republic of)
یزدان نورانی
۱۵:۵۵ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
اول اینکه ما نمی توانیم در عمق دویست متری ماهی بگیریم بعدهم عزیزان چینی مثل ما ایرانی ها که نیستند خیلی خیلی خوش خوراک اند ازتمام جانداران موجود در روی کره خاکی این عزیزان خورشت یا غذاهای جور وا جور تهیه میکنندبطور مثال از حشراتی مثل سوسک چیبس درست میکنند
و اما بعد باید بررسی کرد اینها با مجوز ویا اجازه چه کسی یا کسانی در خلیج فارس حضور دارند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۱۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
اصلا ما عمق ۲۰۰متری نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
فقط تا دویست متر! تا هزار متر آزاد این تورها فقط از روی اب تا دویست متر زیر آب ماهی میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
بنده ساکن هرمزگان و بومی منطقه هستم . چند تن از دوستان بنده صیاد هستند وهروقت میرن دریا ماجراهای کشتی های چینی و صید اونا رو در خلیج فارس ودریای عمان تعریف می کنن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
چرا کسی پیگیری نمی کند که چینی ها به جان اقتصاد ومردم افتادن؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۲:۱۶ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
من خودم صیادم و ساکن جزیره قشم هر روزه دارم این کشتی ها رو میبینم. اینا دریا رو دارن جارو می کنن اقایون یه فکری به حال این صیادان بکنین وگرنه 2 سال دیگه اینا باید چیکار کنن
Iran (Islamic Republic of)
مصطفي
۱۱:۵۳ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
جند روز پيش هم يكي از صيادان چيني را كه سكته مغزي كرده بود به بيمارستان گنجي برازجان استان بوشهرآورده بودند و از سفارت آمدند و به شيراز بردند اين در صورتي هست كه استان بوشهر فقط با خليج فارس مرز دارد
United States of America
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
حتماً رسیدگی شود
اگر چنین چیزی هست باید با جدیت برخورد شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
بگذارید صیادان ایرانی بروند ماهیگیری انجام بدهند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۰۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
آقا تو بازار جنوب ماهی یافت نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
یعنی صیادان ایرانی بلد نیست صید انجام بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
حقیقتا مقصر ما هم هستیم منظورم سرمایه داران مهندسان وفعالان بخش شیلات بخصوص لنج داران چرا ما مثل چینی ها دقدقه این را نداریم که اقتصاد را فتح کنیم وسایل مان را بروز کنیم خوب وقتی ما کم کاری کنیم دولت دست به کار می شود بیگانه ها دست به کار می شوند ما فقط در خستگی وکم کاری پیش تازیم حالا وقت هست فردا هم هست این اشتباه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
از صیدشون فیلم بگیرین برا مردم بزارین یا یه مستند ساز بره فیلم بگیره بینم چی صید میکنن تا ابهامات برطرف شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
کارشناسان حوزه اکو سیستم دریایی باید بررسی و اگر آسیب زا است به دولت اعلام تا
دلسوزان مانع این آسیب شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
هر گونه آسیب جدی به محیط زیست مثل آن است که بشر با دست خویش قبری برای خویش می کند
Iran (Islamic Republic of)
mostafa
۰۸:۳۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
حضور کشتی های صیادی چینی با مجوز ایران هم اشکال داره بومی های هرمزگان درامدشون از راه صیادی هست عده ای بیان منبع درامد مردم رو با مجوز قطع کنن اشتباهه با این بیکاری وگرونی مردم امیدشون به دریاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
واقعا متاسفم لطفا به فکر مردم باشید.
Germany
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
اگر میخواهید بفهمید ماجرا درست است یا خیر از صیادان ایرانی بپرسید.......
آخرین اخبار