آیین حلیم پزی در روستای سمسکنده علیای ساری برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مردم ایران به ویژه مازندران آیین‌های در ماه‌های محرم و صفر دارند که یکی از آن‌ها حلیم پزی است.

ورزشکاران روستای سمسکنده علیای ساری در قالب هییت ورزشکاران نذر حلیم دارند و در دهه‌ی دوم محرم حلیم می‌پزند و میان عزاداران سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران وفادارش توزیع می‌کنند.

مسئول هییت ورزشکاران سمسکنده علیا با بیان اینکه ورزشکاران این روستا امسال برای شرکت در این هییت استقبال خوبی کردند گفت : جوانان این روستا که ورزشکار و در رده‌های جهانی و تیم ملی فعالیت می‌کنند عشق ارادت خود را به امام حسین و یاران وفادارش با عضویت در این هییت نشان می‌دهند.

اسدی افزود: هیت ورزشکاران سمسکنده علیا امسال نیز مانند چند سال گذشته ۷ دیگ حلیم به نام حضرت امام حسین (ع) و یاران وفادارش و نیز و شهدای مدافعان حرم پخت و میان عزاداران حسینی توزیع کردند.

دعوت از عزاداران در قالب دسته‌های عزاداری از شهر‌ها و روستا‌های اطراف و برگزاری مراسم سینه زنی و زنجیر زنی و نوحه خوانی و پذیرایی از مهمانان و عزاداران سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) از دیگر برنامه‌ها در کنار مراسم حلیم پزان در این روستا است.

مقدمات پخت حلیم که شامل گندم و گوشت گوسفند و کره است از چند روز پیش آماده و شب با حضور اهالی روستای سمسکنده، مسیولان محلی و مهمانانی از سراسر استان و روستا‌های اطرف پخت و مردم هر کدام با نیتی که دارند دیگ‌های حلیم را هم می‌زنند و از حضرت امام حسین (ع) و یاران و فادارش حاجت می‌خواهند و برای سال بعد نذر می‌کنند و پارچه سبزی به دسته‌ی دیگ حلیم می‌بندند.

حلیم آماده شده صبح روز بعد میان اهالی محل و عزاداران حسینی توزیع می‌شود که امسال میان بیش از ۱۰۰۰ نفر توزیع شد.
علاوه بر هییت ورزشکاران برخی از اهالی این روستا در ماه‌های محرم و صفر مانند همه‌ی ایرانیان به ویژه مازندرانی‌ها در منزل خود نیز حلیم، شله زرد، آش رشته و حلوا پخت می‌کنند و به همراه خرما، نان خشک، شیر و شربت و.. میان عزاداران حسینی پخش و نیز زیر پای دسته‌های عزاداری مهمان نیز گوسفند قربانی می‌کنند.
انتهای پیام/آ

برگزاری آیین حلیم پزی در ساری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.