رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت : پیش بینی می‌شود امسال میزان برداشت محصول سویا در مناطق شمالی استان به 45هزار تن برسد.

خلیل نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل امروز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،اظهار کرد: میزان تولید گندم استان امسال نزدیک به 600 هزار تن بود که از این میزان 448 هزار تن خرید گندم به صورت تضمینی صورت گرفت و 35 هزار تن گندم بذری توسط گندم‌کاران استان تولید شد.

وی افزود: خرید کلزا در سال‌جاری نیز نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است که در تراز ملی جزو محصولات استراتژیک محسوب می‌شود و قطعا ً رسیدن به خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی از اهداف اساسی اقتصاد مقاومتی به شمار می‌آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: 18 هزار هکتار از مزارع حاصلخیز استان در مناطق شمالی به زیر کشت سویا رفته است که پیش‌بینی می‌شود 45 هزار تن از این محصول در روزهای آتی برداشت شود .

نیکشاد گفت: بحران آب و چالش‌های مربوط به تغییرات اقلیمی، تنش‌های حرارتی و میزان شوری آب  از مهمترین مسائلی است که با آن روبه‌رو هستیم و چالش مربوط به عوامل قهری و طبیعی نیز از دیگر مشکلات هر ساله است تا جایی که سالانه حجم قابل توجهی از انواع  محصولات سردرختی و زراعی استان در اثر این عوامل پیش‌بینی نشده از بین می‌رود.

وی در ادامه افزود: تغییر و اصلاح الگوی کشت یکی از اهداف اصلی است که در استان دنبال می‌شود؛ بر این اساس در سال‌جاری 6 هزار هکتار از انواع حبوبات در پاییز کشت  شد و 18 هزار هکتار از اراضی شمالی استان در کشت دوم به زیر کشت سویا رفت که تماما ً در راستای تحقق اهداف اصلاح الگوی کشت بوده است.

انتهای پیام/ع

تولید دانه های روغنی در استان اردبیل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.