دکتر سید محمد علوی مقدم چهره ماندگار ادبیات فارسی کشور, بنیانگذار خیریه سبزواری ها در گذشت.

چهره ماندگار ادبیات فارسی کشور در گذشتفرزند مرحوم علوی مقدم در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ در خصوص مراسم تشییع پدرش گفت: مراسم تشییع استاد سید محمد علوی مقدم روز شنبه هفتم مهر ساعت ۹:۳۰ صبح از دانشگاه حکیم سبزواری در سبزوار برگزار می‌شود.

وی خصوص مکان دفن این چهره‌ی ماندگار نیز اظهار کرد: هم اکنون رایزنی‌ها با مدیران شهری برای دفن وی در یکی از دو مکان در نظرگرفته شده در محل آرامگاه استاد حمید سبزواری و یا آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری در حال انجام است.

مهیار علوی مقدم بیان کرد: استاد علوی مقدم از ۲۰ روز گذشته به دلیل بیماری عفونت ریوی و رفتن در کما در بیمارستان واسعی سبزوار بستری شدند که متاسفانه صبح امروز به دلیل ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

دکتر سیدمحمد علوی‌مقدم، از استادان برجستهٔ دانشکده‌ی ادبیات فارسی دانشگاه مشهد و دارای درجهٔ دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران بود.

وی در ۲۹آبان سال ۱۳۱۱ شمسی در خانواده سید محمدعلی بن حاج میرزامحمد علوی ششتمدی، در سبزوار دیده به جهان گشود. دکتر علوی مقدم تحصیلات ابتدایی خویش را در سبزوار در نزد معلم فرزانه مرحوم حاج شیخ حسن داورزنی، در دبستان ملی دانش و با رتبه شاگرد دومی در سطح شهرستان به پایان برد.

همزمان با تحصیلات علوم جدید، در حوزه علمیه سبزوار به تحصیل علوم اسلامی مشغول شد و علوم عربی و ادبیات و معارف اسلامی را فرا گرفت. دکتر علوی مقدم پس از پایان دوره تحصیلات علوم قدیم و جدید، در سال ۱۳۳۱ به شغل شریف معلمی روی آورد و اولین سال تدریس خود را در روستای نامن، در ۳۵ کیلومتری غرب سبزوار، آغاز کرد و سپس به سبزوار منتقل شد.

در سال ۱۳۳۶ در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشسرای عالی تربیت معلم تهران قبول شد و در سال ۱۳۳۹ با فارغ‌التحصیل شدن از این دانشسرا، سال‌ها در دبیرستان اسرار به تدریس ادبیات فارسی پرداخت. در سال ۱۳۴۰ش، یکی از پنج نفری بود که در رشته دکتر‌ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران پذیرفته شد.

دکتر علوی‌مقدم پس از کسب درجه دکتری در سال ۱۳۴۹ از دانشگاه تهران، به تحقیق و تدریس پرداخت و برای تدریس ادبیات فارسی، به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه مشهد رفت. در سال ۱۳۸۲ از ایشان به عنوان چهره ماندگار رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام//ف. ن.
 

استاد سید محمد علوی مقدم چهره‌ی ماندگار ادبیات فارسی درگذشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.