مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: اگر فرایند تغییر شرایط اقلیمی در این استان مدیریت نشود همدان با چالش سیل و رسوب مواجه می شود.

همدان با چالش بروز سیل مواجه می شودبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، اسفندیارخزائی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با اشاره به اینکه میزان بارش سالانه همدان 330 میلیمتر است افزود: 50 درصد بارش ها دراردیبهشت رخ می دهد بنابراین باید آن را مدیریت کرد.

وی ادامه داد: اگر تغییر اقلیم در استان مدیریت نشود به طور حتم سیل و رسوب می تواند مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه شاخص فرسایش در جهان بسیار مورد توجه است، بیان کرد: بهترین و مستندترین محل برای ملاک قرار دادن و استخراج آمارهای مورد نیاز، استفاده از مکان های صحرایی و آزمایشگاهی نظیر حوزه معرف و زوجی گنبد است.

خزائی اظهار داشت: هنگام استفاده از فرایند شبیه سازی باید دقت بسیاری کرد تا شاهد ارائه آمار غلط و ایجاد مشکل نباشیم اما استناد به آمارهای به دست آمده از مکان های صحرایی و آزمایشگاهی بروز خطا در آمار و اطلاعات را کاهش داده است.

وی خاطر نشان کرد: فرسایش طبیعی خاک سالانه 10 تن درهکتار است و اگر بیش از این باشد با فرسایش تشدید شونده مواجه هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: حفاطت خاک بسیار مهمتر از حفط آب است چراکه اولویت قرار گرفتن حفاظ خاک، حفظ آب را نیز به همراه دارد.

خزائی گفت: با توجه به وضعیت زیرساخت های منابع طبیعی و آبخیزداری، اعتبارات اخذ شده و تفاهم نامه منعقد شده با استاندارد این سازمان در وضعیت منسجم و مناسبی قرار دارد.

وی افزود: می طلبد طرح های شاخص و در دست اجرای منابع طبیعی این استان در محل ایستگاه گنبد را به دیگر سازمان ها معرفی شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه این سازمان چهره خشنی ندارد افزود: حتی در رویکرد جدید یگان حفاظت، فرهنگسازی در اولویت نخست قرار دارد.

خزائی اظهار داشت: استان همدان بر روی 2 رویشگاه زاگرس و ایران تورانی قرار گرفته است که تیپ ها و گونه های مختلف و منحصر به فردی دارد.

وی وجود این گونه ها را برای حفاظت از خاک مهم دانست و گفت: جنگل های بلوط زاگرس در شهرستان های نهاوند و تویسرکان یک ذخیرگاه ژنتیکی هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: یک درصد مراتع کشور در همدان قرار دارد در حالیکه سه درصد تولید علوفه و چهار درصد تولید غذای کشور متعلق به این استان است.

خزائی اضافه کرد: عرصه های تحت مدیریت منابع طبیعی همدان 905 هزار هکتار است که 802 هکتار آن مرتع است و همدان به عنوان یک استان مرتعی در کشور شناخته می شود.

وی ادامه داد: همچنین مساحت جنگل های طبیعی، اراضی و ذخیره گاه های جنگلی این استان حدود 42 هزار هکتار ثبت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: پنج هزار هکتار از عرصه های طبیعی همدان بواسطه برداشت بی رویه آب دچار پدیده بیابانی شده که مطالعات علمی برای پیشگیری در 15 هزار هکتار انجام و طرح هایی اجرا شده است.

خزائی تغییرات آب و هوایی، بیابانی شدن و کاهش آب های شیرین را از چالش های مهم کشور دانست و تاکید کرد: در صورت بی توجهی به چالش های یاد شده نمی توان از این مشکلات عبور کرد.

وی ادامه داد: با توجه به هشدار درباره تغییرات اقلیمی و بیابانی شدن مراتع، رویکرد سازمان به سمتی هدایت شد که با کمک سمن ها و با مشارکت مردم پوشش گیاهی در بالا دست افزایش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه آب و هوا برگرفته از وضعیت اقلیمی منتهی الیه کوهستان افزود: اراضی بالا دست وضعیت آب و هوا را برای ما مشخص می کند و در تغییرات آب و هوا و رژیم بارشی تاثیر بسزایی دارند.

این مسئول اظهار داشت: بسیاری از فعالیت های صورت گرفته در عرصه های منابع طبیعی اطلاع رسانی نشده است بنابراین رویکرد اصلی ما شناساندن مراکز معرف زوجی و فعالیت های صورت گرفته در این مراکز به مردم است.

وی اظهار داشت: ایستگاه معرف - زوجی روستای گنبد همدان یکی از مراکز موفق معاونت آبخیزداری در کشور به شمار می رود.

انتهای پیام/ج


همدان با چالش بروز سیل مواجه می شود

برچسب ها: منابع طبیعی ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.