یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری درباره دست‌های نامرئی موثر بر قیمت نرخ ارز را از نظر می‌گذرانید.

این دست‌های نامرئی دیدنی است!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛روزنامه کیهان در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری نوشت:

۱- این ضرب‌المثل در گذشته‌ای نه چندان دور زبان به زبان می‌چرخید و کاربرد خاص خود را داشت، می‌گفتند؛« بعضی‌ها آنقدر بی‌دست و پا هستند که اگر سوار شتر هم بشوند، بازهم سگ پاچه آنها را می‌گیرد»!

دیروز نرخ دلار از مرز ۱۶ هزار تومان گذشت و موج دیگری از گرانی افسار‌گسیخته را به مردم تحمیل کرد.

نرخ ارز را چه کسانی تعیین می‌کنند؟! این افزایش پر‌شتاب بر چه اساسی صورت می‌پذیرد؟! چرا بی‌آنکه در عرصه اقتصادی کشور اتفاق خاصی افتاده باشد، قیمت دلار افزایش می‌یابد؟! اگر افزایش جهشی نرخ ارز طبیعی است چرا هیچیک از مسئولان درباره آن توضیح قابل قبولی نمی‌دهند و اگر طبیعی نیست.-که نیست- این پدیده پلشت و فاجعه‌بار، کار کیست؟! و کدام دست نامرئی در میان است که دستگاه‌های عریض و طویل نظارتی و اطلاعاتی کشورمان قادر به شناسایی آن نیستند؟! و اگر این دست‌های ویرانگر را می‌شناسند چه ملاحظاتی در میان است که با آن برخورد نمی‌کنند؟! و ملت را در چنگ حرامیان رها کرده‌اند؟! کدام سنگ‌ها را بسته‌اند که سگ‌ها با خیال راحت و بدون واهمه از کمترین مانع به جان مردم افتاده‌اند؟!

۲- شواهد و اسناد برگرفته از قول و عمل دشمن، کمترین تردیدی باقی نمی‌گذارد که افزایش نرخ ارز یکی از تاکتیک‌های جنگ اقتصادی حریف علیه ایران اسلامی است. این تاکتیک به تنهایی کار‌آمدی چندانی ندارد ولی هنگامی که با بی‌توجهی ناشی از انفعال و یا - در خوشبینانه‌ترین حالت- با انفعال ناشی از بی‌عرضگی برخی از دست‌اندر‌کاران و مسئولان خودی روبرو می‌شود به حربه‌ای خطرناک برای ما و در همان‌حال، اهرمی ارزان و کم‌هزینه برای دشمن تبدیل می‌شود که متاسفانه شده است! توضیح آنکه بر اساس آنچه تا‌کنون و مخصوصا طی دو سه سال اخیر شاهد بوده‌ایم، با افزایش نرخ ارز، قیمت تمامی کالا و خدمات عمومی از لوازم خانگی و مسکن و اجاره بها و عدس و نخود و لوبیا و گوجه فرنگی و سبزی‌خوردن و کرایه حمل و نقل و انواع میوه‌جات گرفته تا تخمه آفتاب‌گردان و... به صورت جهشی افزایش یافته و افسار پاره می‌کند! از این روی دشمن بی‌آنکه هزینه چندانی متحمل شده باشد و فقط با مدیریت نفوذی‌هایی که در این سوی و آن‌سوی مراکز تصمیم‌ساز و سیاست‌پرداز به کار گرفته است، جنگ اقتصادی علیه کشورمان را که تنگی معیشت مردم اصلی‌ترین نقطه هدف‌گذاری شده آن است، پیش می‌برد.

اکنون سؤال این است که کدام عقل سلیم می‌تواند در وجود این چرخه و خطر بزرگی که در پی داشته و دارد کمترین تردیدی داشته باشد؟! و پرسش بعدی آن است که چرا برخی از مسئولان دست‌اندر‌کار، دست روی دست گذاشته و مقابله چندانی نمی‌کنند تا آنجا که به نظر می‌رسد این عرصه سرنوشت‌ساز را به مشتی از حرامیان سود‌جو و غارتگر واگذار کرده‌اند؟!

۳- روز شنبه ۱۰ شهریور ماه آقای همتی رئیس‌کل بانک‌مرکزی که در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی سخن می‌گفت، در پاسخ تلویحی به این سؤال که چرا بازار ارز را به حال خود رها کرده و برای کنترل آن اقدامی نمی‌کنید؟ توضیح داد که ۹۷ درصد معاملات ارزی در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) صورت می‌پذیرد که تحت کنترل بانک مرکزی است و فقط ۳ درصد باقی‌مانده در صرافی‌ها و بازار آزاد انجام می‌شود.

آقای غلامرضا پناهی، معاون بانک مرکزی نیز - چند هفته قبل که نرخ دلار به ۱۴ هزار تومان رسیده بود- در این خصوص گفته بود؛ «الان با ارز ۱۳ و ۱۴ هزار تومان که برخی رسانه‌ها مطرح می‌کنند، آیا واردات توجیه دارد؟ این ارز ۱۳ و ۱۴ هزار تومانی کمتر از ۳ در‌صد بازار است، چرا ما همه تحلیل‌ها را بر مبنای این نرخ ارز می‌گذاریم»؟!

آقای همتی ۲ ماه و چند روز است که در جایگاه ریاست کل بانک مرکزی قرار گرفته‌اند و بدیهی است که روی سخن در این یادداشت فقط با ایشان نیست، چرا که افزایش پر شتاب نرخ دلار به گونه‌ای که امروز شاهد آن هستیم، از مهرماه سال گذشته آغاز شده و قیمت دلار که در آن هنگام ۳ هزار و هشتصد تومان بود، امروزه از مرز ۱۶ هزار تومان هم فراتر رفته است. به بیان دیگر این حرکت پلشت و فاجعه‌آمیز اگرچه از دوران قبل از ریاست جناب همتی بر بانک مرکزی آغاز شده ولی در دوران ایشان نیز نه فقط متوقف نشده بلکه با همان شتاب ادامه یافته است.و اما، ظاهرا منظور آقایان همتی و پناهی این بوده و هست که بازار ۳ درصدی ارز کم‌اهمیت‌تر از آن است که نوسانات نرخ ارز به آن نسبت داده شود! و این بازار در عرصه واردات و صادرات نقشی ندارد!

۴- در این باره گفتنی است که افزایش قیمت‌ها با نگاه به نرخ ارز در همین بازار آزاد ۳ درصدی صورت می‌پذیرد و دست‌های بیرون آمده از آستین دشمن و یا کلان سودجویان حرامخوار که آنها نیز خواسته یا نا‌خواسته -و در بسیاری از موارد، آگاهانه- در خدمت دشمن هستند، با دستکاری نرخ ارز در همین بازار، امواج سهمگین گرانی را پدید می‌آورند و معیشت مردم مظلوم را به تنگی و سختی دچار می‌کنند.

آقایان اگر به آنچه در این عرصه می‌گذرد نگاهی گذرا داشته باشند به وضوح می‌بینند که تقریبا هیچکس از نرخ ۸ هزار و چند صد تومانی دلار در سامانه نیما خبر ندارد و یا چنانچه با خبر باشد به آن توجهی ندارد، چرا که همه جا سخن از افزایش نرخ دلار به ۱۶ هزار و چند صد تومان است و افزایش سرسام‌آور قیمت کالا و خدمات در مقایسه با همین نرخِ بازار آزاد صورت می‌پذیرد. به بیان دیگر، فاجعه در همین بخش به قول آقایان ۳ در‌صدی شکل می‌گیرد و با سرعتی باور نکردنی به تمامی بازارها سرایت می‌کند و فضای کسب و کار و معیشت مردم را به سختی و تنگی می‌کشاند.

مقابله با این پدیده فاجعه‌آمیز و خسارت‌آفرین نه فقط دشوار نیست بلکه دست‌هایی که از آستین حرامیان به این عرصه دراز شده‌اند به آسانی قابل شناسایی و قطع کردن است. آیا تاسف‌آور نیست که سرنوشت اقتصاد و معیشت مردم، در دست‌های آلوده یک مشت حرامی حرامخوار باشد که بعضا از آن سوی آب‌ها به این‌سو دراز شده‌اند؟!

۵- خدای مهربان بر درجات شهید چمران بیفزاید، آن شهید بزرگوار می‌فرمود؛ «می‌گویند تقوا از تخصص لازم‌تر است، آنرا می‌پذیرم، اما می‌گویم؛ آنکس که تخصص ندارد و کاری را می‌پذیرد، بی‌تقواست». از رئیس‌جمهور محترم انتظار نیست که یک کارشناس برجسته اقتصادی باشد ولی این انتظار منطقی و قانونی وجود دارد که اقتصاد‌دانان برجسته و متعهد را به کار گیرد و از نگاه و تخصص آنان برای مقابله با مشکلات استفاده کند. این فقره اما در دولت کمتر دیده می‌شود که خود حدیث مفصل دیگری است و فرصت جداگانه‌ای می‌طلبد.

منبع:کیهان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
امیدوارم مشکلات معیشتی مرددم بر طرف شه
Germany
ناشناس
۰۱:۳۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
عدس و نخود و لوبیا و گوجه فرنگی و سبزی‌خوردن
این مواد چون درکره ماه تولید میشود. هزینه دار هستند:
1. هرینه انتقال وحمل ونقل از ماه تا کره زمین
2. هزینه آب و خاک و گلخانه در کره ماه واسکان در ماه
3. هزینه دستمزد فضانوردانی که هرروز درحال کشت و کارهستند
---------
عوامل گرانی تولید این اجناس رو لطفا توضیح دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
من ۵۱ سال دارم بیکارم بچه دانشجویی قسم به علمدار کربلا ندارم از نفس افتادم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
این وضعیت مظهرضعف شدیدتدبیری ومدیریتی برخی مسئولان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
پس چرا تمام گرانی ها !!به دلار برمی گرده؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
بابا کا ری بکنید تو را خدا مردم مردن از سختی گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
مردم نمیمیرن.یک عده که جمع کردن توبانکها واسه سود.یک عده هم که نیازمندان هم که دولت داره سبدکالا و کارت خرید کالا میده.اونایی هم که وضعیتشون ازلحاظ مالی خوب نیست و کمیته ای نیستن برن زودتر ثبت نام کنن.ناامید نشید.دشمن میخواد مردم رو ناامیدکنه باتحریک اخلالگران و انداختن آنها به جون اقتصاد.
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۲۰:۵۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
نماینده مجلس می گه مسایل و مشکلات بانکی و ارزی و اقتصادی بصورت عمدی توسط بانکها و حمایت دولت صورت می پذیرد
صاحب نظران و متخخصصان می گویند که کنترل شرایط کاملا ممکن است البته اگر دولت اراده کند و بخواهد
اقتصاد دان ها و اساتید کشور نیز معتقد هستند این روند گرانی ها علت داخلی دارد و نه خارجی
فکر می کنم باید یه فکر چاره اساسی بکنیم
Iran (Islamic Republic of)
یاحسین جان
۲۰:۴۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
جلوی افزایش نرخ ارز رو بگیرید.این به عهده کیست؟خبرنگاران جوان لطفاپیگیری کنید.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۲۰:۳۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
ارز نیما رو مردم عادی(غیر خواص) تا حالا ندیدن‌.
Iran (Islamic Republic of)
ساحل
۲۰:۳۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
و اگر این دست‌های ویرانگر را می‌شناسند چه ملاحظاتی در میان است که با آن برخورد نمی‌کنند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
من بازنشسته هستم زندگیم را بر توکل به خدا می گذرانم اما مسئولین شما را به آبروی خدا وبه جان شریف رسول (ص) خدا واهل بیت ایشان قسم می دهم به داد جوانان وفقرائ برسید والله خدا نظار گر و مرگ در راه است هر نفسی که بر می اوریم قدمی است به سوی مرگ
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۳:۲۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
چرا بازار ۳درصدی ره با تزریق ارز به قیمت نیما نمی رسانید؟
Iran (Islamic Republic of)
حاج حیدری
۱۹:۵۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
آفرین گل گفتی آقای شریعتمداری *اللهم عجل لولیک الفرج *
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
راه حل این وضعیت یه فتوای حساب شده از مراجع تقلیده که نقشه های پلید خائنین داخلی رو با تکیه به قدرت مردم خنثی کنند
Iran (Islamic Republic of)
بدیخت بیچاره
۱۹:۴۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
درود به شما اقای شریعت مداری حرف دل مردم درد دل مردم را گفتی واقعا این دست های پنهان از کجا امده است و در چه استین بیرون میاد که اینگونه روزگار مردم را سیاه کرده ومملکت را رو به نابودی سوق می دهد بدون شک
دست خیانتکارانی در کار است که خون و جون مردم را هدف گرفته اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
درود بر وطنم
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۷:۵۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
سلام
تاکی آخه من جوون نباید ازدواج کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
شما همین الان هم میتونید به شرط داشتن همت و اراده ازداج کنید
Iran (Islamic Republic of)
ملیکا
۱۷:۵۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
خدایا به فریادمون فقط برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
این گرانی بیچاره کرد ما رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
گرانی فقر بیکاری مهمترین مشکلات امروز هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
دستگاههای نظارتی و مجلسیها چرا کاری نمی کنند با این وضعیت گرونی
Germany
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
خواهشا جلوی گرونی ها را بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
چرا آقای شریعتمداری کاری نمی کند به داد ما نمیرسه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
درسته چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۵:۳۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
باغ من ویلای من ماشین من تجارت من سود من سرنوشت بچه من خوشبختی خانواده
اما اگر نگاهها اجتماعی بود همه چیز خودبخود درست میشد:
خوشبختی جامعه ای که من در آن زندگی میکنم مساوی است با خوشبختی من و بچه من و خانواده من
France
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
خدا وکیلی تکلیف مردم روشن کنید با نرخ که هر روز تغییر می کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
متاسفانه با این گرانی ها خیلی از خانواده ها زیر خط فقر کمرشان میشکند و خیلی از افراد ،آبرو وحیثیتشان به خطر می افتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
ای کاش وقتی صبح از خواب بلند میشیم همه چیز برگرده به قبل ارزون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
چرا هیچ کسی به داد ما مردم نمیرسه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
،فقط صبر وتوکل بخدای مهربان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
چرا دستگاه قوه قضائیه به داد مردم نمیرسد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
مسئولین به فکر مردم باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
خود آقای شریعتمداری که مخالف برجام بود
Seychelles
رضا درویش پور
۲۰:۰۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
این گرونیها به گفته دکتر راغفر استاد اقتصاد ربطی به برجام نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
تو این وضعیت اسفبار یه نفر حرف حق زد اونم شریعتمداری . اما کی گوشش بده کاره . امروزم 1000 تومن بالاتر رفت .بازار که رها شده !
Iran (Islamic Republic of)
کلدیس
۱۳:۵۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
این بازار ما کی درست میشه؟همه چی گرون ؟تاکی..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
چرا قیمت سکه بهار آزادی جدید و قدیم اینطوری شده

مسئولان ببینید ؟

جناب شریعتمداری یکاری بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
حرف درستی زد شریعتمداری
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۳۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
اقای شریعتمداری . در صداقت شما شکی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
درود بر خادمان مردمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
ملت بيكار وجوانان سرگردان و فاجعه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
دلار شد 18 هزار تومن هر روز هزار تومن داره جهش میکنه و مسؤولان همه چی رو رها کردن و فقط دست روی دست و سکوت!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
الهم عجل لویک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
همه این حرف ها درست و همه اینرو میدونن ولی هیچ کدوم از دلسوزان مردم هم نمیان تو این وضعیت سردرگمی مردم یه راه حل جلوی پای مردم بزارن دلیل سردرگمی مردم اینه که تو این وضعیت غم انگیز راهنما ندارن که چه کاری درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
همه این حرف ها درست و همه اینرو میدونن ولی هیچ کدوم از دلسوزان مردم هم نمیان تو این وضعیت سردرگمی مردم یه راه حل جلوی پای مردم بزارن دلیل سردرگمی مردم اینه که تو این وضعیت غم انگیز راهنما ندارن که چه کاری درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
درسته. حرف حق را زدی
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۴۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
گرانی اخیر و بالا رفتن دلار برای چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
با سلام

چرا انقد گرونی زیاد شده و راه مقابلش با اون چی؟

چرا هیچ کسی به داد این ملت نمی رسه با این وضعیت خداییش میشه زندگی کرد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
خدایا به فریادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
اینجانب با خیلی از نظرات آقای شریعتمداری مخالف هستم ، اما با این نظر ایشان کاملا موافقم
United States of America
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
وقتي دلار ٥ برابر ميشه؛معني دقيقش اينه كه دارايي مردم يك پنجم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
هریک ریال برابر با یک سنت است . کجایی عامو؟
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
چي ميگي؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
عامو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۱۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
تا کی قرار ادامه داشته باشه مردم دارنزیر فشار اقتصادی له میشن . رئیس جمهور نه اقدامی نه صحبتی . از دلار 4200 تومنی و سکه 1500000 هزار تومنی میگن حبابه درست . به داد مردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
کاش قطع شدنی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
ولی متاسفانه کاری انجام نمیشود. چرا ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
بیچاره مردم.ازتون به خاطر این جمله بسیار سنجیده استاد چمران تشکر میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
الهم عجل لویک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ک
۱۱:۵۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
درود بر شریعتمداری
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۱:۳۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
فقط خدا برای ما مانده است و بس
Iran (Islamic Republic of)
ایران همیشه جاویدان
۱۱:۳۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
آقای شریعتمداری با اینکه من با شما در بسیاری از جهات مخالفم ولی این حرف شما کاملا درست است . دشمن درون خانه ی ماست . اتاق جنگ اقتصادی امریکا در واشنگتن است اما تیم امریکا در ایران و در همین نزدیکی مستقر است . دست های نامرئی که شما به آن اشاره کردید خیلی هم نامرئی نیست اما عنان کار از دست رفته است سریال کیف انگلیسی را دیده اید بخصوص آن سکانسی را که همه راهی مجلس بودند در حالیکه کیف های یک شکل در دست داشتند کیف های انگلیسی ..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
کیف انگلیسی شده مفهومه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
کاملا با نطرتون موافقم
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۲:۱۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
توروخدا به مشکلات این وضعیت گرونی رسیدگی بشه لطفا
Iran (Islamic Republic of)
اا
۱۳:۳۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
درود بر شریعتمداری . دمتونگرم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۵۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
شمارابه خدایه نفربه دادمان برسه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۳۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
همه مشکلات تقصیرخودمونه.وقتی خودروی بی کیفیت داخلی باسه برابرقیمت واقعییش به مامیفروشن وماهم سرودست براش میشکنیم اوضاع همین طورمیمونه روزبه روزم بدترمیشه.ازماست که برماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
چند شب پیش کارشناس برنامه پایش که متخصص اقتصادی بود واقعیت افزایش نرخ ارز را اینطور تبیین کرد:« ...واقعیت این است که چون بانکهای خصوصی درحال ورشکستگی هستند دولت و مجلس برای بالا رفتن نرخ ارز توافق کرده اند و ...». و البته یک کارشناس اقتصادی دیگه هم نظر ایشون را تایید کردند.
اونوقت ما چی داریم میگیم!!!!!!!!!!!!!!
این فاجعه با دست دولت و مجلس؟!!!!!!!
پناه به خدا!!!!!!!!

چرا این بحث رو بازش نمیکنین؟!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۱:۲۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
بابا یکی به داد ما برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
امام علی ع مظهر شجاعت تقوا عدالت دانش بصیرت کجایند ان شهیدان خدایی کجا رفت رجایی و باهنر و بهشتی و72 تن شهدای کجا رفت شهید چمرانها متآ سفانه هرروز گرونی زیاد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
دردمونو به کی بگیم ای خدا
Iran (Islamic Republic of)
تقی
۱۱:۰۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
وضعیت معیشتی مردم بد است گرانی بیداد خواهد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
اقای شریعتمداری برای این وضعیت نابسامان گرانی کاری بکنید به خدا خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
بنده خداآقای شریعتمداری چکارکنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
آقای شریعتمداری یک کارشناس هستن که موضوع رو بررسی کردن.بقیش بامسئولینه که جلوی افزایش نرخ ارز رو بگیرن.
Canada
کمالی
۱۰:۵۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
این گرونی تصمیم خود دولت و سایر ارگانهای بوده و هست .
چرا صدای هیچ کدوم از آقایون کاری نمی کنه؟
بیچاره مردم چیکار کنند ؟
و تولید کننده که نابود شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
به دولت تهمت نزنید.همشون که یکی نیستن.شاید یک یاچندتاشون سهل انگاری یکوتاهی کرده باشن و یاضعف مدیریتی داشته باشن.ولی بعضی هاشون هم انقلابی دارن کارمیکنن و به فکر مردم هستن.
United States of America
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
اینا را همه میدونن چه باید کرد هرکس میتونه راه حل بده فقط شده حرف و شعار و بدبختی برای مردم

این چه وضعیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
مسولین جوری برخورد میکنند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده.؟!!! ملت زیر بار تورم داره نابود میشه. همه اجناس و کالاها چند برابر شده ولی درامد و حقوق ها هیچ تغییری نکرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
درود بر شریعتمداری
Germany
قاسم
۱۰:۴۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
خدایا خودت به فریاد این ملت برس دیگه باید چیکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
هر روز شاهد گرونی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
به قلم دست نامرئی!
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۰:۴۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
با سلام
خواهشا کاری بکنید
Germany
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
هزار و یک جور بهانه میارن ولی اقدام نمیکنن
Germany
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
هزار و یک جور بهانه میارن ولی اقدام نمیکنن
Germany
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
هزار و یک جور بهانه میارن ولی اقدام نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
آفرین ودرودوسلام خداوبنده ی حقیربه جناب آقای شریعتمداری وامثالهم که باحرفهاوسخنان دلنشین وخداپسندانه ومستدل ومستندومتقن روشنگری می نمایندولی بایدگفت متاسفانه گوش شنواکم است واین روزهاخیلی کمترشده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
آفرین ودرودوسلام خداوبنده ی حقیربه جناب آقای شریعتمداری وامثالهم که باحرفهاوسخنان دلنشین وخداپسندانه ومستدل ومستندومتقن روشنگری می نمایندولی بایدگفت متاسفانه گوش شنواکم است واین روزهاخیلی کمترشده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
دست آقایانی ست که که باگران کردن دلار وطلا،!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
نمیخواهید جلوی آنرا بگیرید ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
چرا کاری نمی کنید برای این گرونی ماها چه گناهی کردیم هر روز یه خبر گرونی بشنویم این چه وضعیه آخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
چرا دستگاه قضایی به طور جدی به عنوان مدعی العموم وارد میدان نمی شه،؟؟؟؟ تعارف رو بذارید کنار ما در گرانی اقتصادی قرار داریم برای حل مشکل،آقایون دستگاه قضایی برخورد با دونه درشتهای اقتصادی هر چه زودتر صورت گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
سوال اصلی اینه...چرا دولت کاری نمیکنه!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
به خدا منم موندم که چرا هیچ کس نیست کاری برای این وضعیت بکنه آخه تا کی؟ هرروز گرونتر از دیروز
Romania
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
باید هرچه زودتر به فکر این وضعیت گرونی ها باشند اگر اینطور پیش برود ما ملت کمرمون خم میشه
-
سروش
۱۱:۰۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
موافقم چرا کسی به داد ما مردم نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
چون خودش افزایش دلار هست!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۱:۵۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
باید همه چیزو ارزون کنه همین و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
ای گل گفتی چرا دقیقا میشه یکی از مسئولین پاسخ مارو بدهند
Iran (Islamic Republic of)
یاحسین جان
۲۰:۴۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
بهترین کار اینه که مغازه داران به حرفهاوشایعات اخلالگران اقتصادی گوش ندن و قیمت کالای از قبل خریده شده ای که ارزانتربوده به قیمت نرخ روز(که گران شده)تبدیل نکنن تا یکدفعه و ناگهانی همه چیز گرون نشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
بعضی ازحرف های این آقادرست است درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
من دیگه ناامیدم دیگه به فکر ازدواج نیستم نخواهم بود میرم برای خودم یه کلبه میگیرم با این وضعیت زندگی می کنم
United States of America
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
باز هم. تو پول كلبه رو داري!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
کلبه بهترهمنم کلبه میخوام.خونه بزرگ تو زمستون گرم نمیشه.فقط گاز هدر میره.
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۹:۳۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
ایول جناب شریعتمداری
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۳۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
اقای شریعتمداری خودتوخسته نکن

هرچی مردم ضعیف تربشندزودترخریداری میشند..ِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِ.عل برکت الله
United States of America
عماد
۰۹:۳۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
از ماست که بر ماست
Afghanistan
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
از مسئولان خواهشمندم توروخدا یه فکری بکنید
Iran (Islamic Republic of)
شادمان
۰۹:۳۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
جانا سخن از دل ما ميگويي
دريغ!!!!!!! دريغ از گوش شنوا جناب شريعتمداري ..
و باز هم ضرب المثل :
حرف اگر حرف تو و ناله اگر ناله من
آنچه البته جايي نرسد فرياد است .

ناله و گرفتاري مردم كاملا به فراموشي سپرده شده است مسئولين موضوع عاشق انديشه هاي خودشان و غرق در تفكرات باطل خويش كه هيچ دردي از مردم درمان نميكند كه هيچ ، دردهاي بيشمار بر مردم ميفزايد و نمك بر زخم كهنه آنان ميريزد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
ولی کو گوش شنوا...؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
جوانان ما کار میخواهند کار کار کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
همه کارارو خانوما گرفتن.واسه همین واسه آقایون کارنیست و یا بعضی آقایون تنبل شدن.ولی به نظر من آقایون تو کارخونه ها راحت میتونن کارکنن.هرروز روزنام های استخدامی نیرو میخوان کیه که بره.کاراش سخت و مردونست.ولی برعکس بعضی خانوما میرن کارخونه به حقوق کم راضی میشن آقایون بااین حقوق نمیرن کارکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
میگن: وعده ها به دلایل مختلفی عملی نشده!
وقتی وعده میدادین باید یه فکری برای همین دلایل مختلف میکردین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
حرفی برای گفتن نیست
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۰۹:۱۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
پس کی مقصره؟
Iran (Islamic Republic of)
مستاجر
۰۹:۱۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
روز به روز اجاره مسکن داره میاد پایین وطلا ومسکن هم خیلی گرون شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
روز به روز اجاره مسکن داره میاد پایین وطلا ومسکن هم خیلی گرون شده