نشریه اقتصادی کاپیتال نوشت تحریم‌های نفتی علیه ایران می‌تواند در چند ماه آینده بهای نفت خام را به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار افزایش دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه اقتصادی فرانسوی زبان «کاپیتال» نوشت: دو شرکت معامله‌گر نفتی ترافیگورا و مرکوریا (Trafigura /Mercuria) اعلام کردند که تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران می‌تواند در چند ماه آینده بهای نفت خام را در بازار‌های جهانی به بشکه‌ای صد دلار برساند.

کاپیتال نوشت: در حالی که قیمت جهانی نفت از سال ۲۰۱۶ به این طرف سه برابر شده و تا ۸۱ دلار در هر بشکه نیز رسیده است، این رقم می‌تواند با اجرایی شدن تحریم‌های نفتی ایران به صد دلار در هر بشکه تا پایان سال جاری میلادی برسد. دو گروه ترافیگورا و مرکوریا روز دوشنبه در جریان کنفرانس نفتی آسیا-پاسیفیک در سنگاپور، به این موضوع اشاره کردند.

دانیل جاگی، رئیس هیات مدیره گروه مرکوریا، در این کنفرانس گفت: «ما باید خودمان را برای رشد قیمت‌ها در سه ماهه چهارم ۲۰۱۸ آماده کنیم، زیرا بازار پاسخ مناسبی از نظر میزان عرضه برای بیرون رفتن دو میلیون بشکه در روز از بازار نفت ندارد.»
­

این نشریه در ادامه نوشت: واشنگتن قبلا تحریم‌های مالی علیه ایران را اجرایی کرد و از چهار نوامبر آینده صنعت نفت این کشور را هدف قرار می‌دهد. بن لوکاک، مدیر شرکت معاملات نفتی ترافیگورا، نیز معتقد است بهای جهانی نفت می‌تواند تا اواخر سال به ۹۰ دلار و در حوالی سال جدید میلادی به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد. وی نیز کمبود عرضه را علت این افزایش می‌داند. بانک آمریکایی جی پی مورگان نیز در گزارش روز جمعه گذشته خود درباره بازارها، از افزایش بهای نفت به ۹۰ دلار در بشکه در ماه‌های آینده خبر داد.

کاپیتال نوشت: بهای نفت برنت که مرجع نفت در جهان است روز دوشنبه از مرز ۸۰ دلار در هر بشکه گذشت که افزایشی ۲۰ درصدی نسبت به آغاز سال جاری میلادی نشان می‌دهد. بعد از دو سال روند کاهشی قیمت نفت، به نظر می‌رسد طلای سیاه از اول ۲۰۱۷ به کانال افزایش وارد شده است. این روند زمانی آغاز شد که سازمان کشور‌های صادرکننده نفت و دیگر تولیدکنندگان مهم و در راس آن‌ها روسیه، تولیدشان را با هدف حمایت از قیمت‌ها کاهش دادند. در ادامه اختلالات پیش‌بینی نشده در عرضه نفت ونزوئلا، لیبی و نیجریه، در کاهش عرضه نفت در بازار جهانی اثر گذاشت، در حالی که میزان تقاضای جهانی نفت اولین بار به صد میلیون بشکه در روز رسیده است.

در عین حال اوپک و روسیه روز یکشنبه هر گونه افزایش عرضه نفت در کوتاه مدت را رد کردند. این دو فعلا به درخواست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در باب افزایش عرضه توجهی نکرده‌اند. همزمان برخی منابع از امکان افزایش تولید ۵۰۰ هزار بشکه در روز برای جبران کاهش صادرات ایران خبر دادند. ادوارد بل، تحلیلگر مواد اولیه در بانک امیریت ان بی دی، می‌گوید: «ما انتظار داریم که آن دسته از کشور‌های عضو اوپک که ظرفیت‌های تولید استفاده نشده دارد و در راس آن‌ها عربستان سعودی، تولید شان را افزایش دهند که البته خلاء صادرات ایران را جبران نمی‌کند.»

در این میان ایران نیز اعلام کرده است که با وجود تحریم‌ها توانایی ادامه صادرات نفتی اش را داراست. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روز دوشنبه گفته است: «آمریکایی‌ها برای کاهش صادرات ایران به صفر حتی برای یک ماه رویاپردازی می‌کنند، اما این رویا به واقعیت نخواهد پیوست.»

انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت نفت ، تحریم ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار