نیازمندان صاحبان اصلی نذورات/وقتی نذری رفتن هم سفارشی می شود

مردم دارالارشاد اردبیل در طول تاریخ شهره به عشق اباعبدالله بوده و برای برآورده شدن حوائج و رفع گرفتاری های دنیوی دست نیاز به دامان اهل بیت دراز کرده و ایشان را واسطه قرار می دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، این روزها و با فرا رسیدن ماه محرم بساط نذری در حیاط خانه ها و هیئات و مساجد برپا شده و دیگ های بزرگی که غذاهای متبرک به اسم ائمه در آن تهیه و در بین سوگواران و عزاداران مجلس عزای حسین توزیع می شود.

این سنت در روح و جان مردمان این دیار ریشه دوانده و مرتبه و طبقه خاصی را شامل نمی شود و هرکس با هر توان مالی که دارد بساط نذری را با شور و شوقی خاص برپا می کند و مردم به جهت متبرک بودن با شور خاصی سعی در تناول حتی لقمه ای کوچک از غذای نذری دارند.

نذر کردن عمل مستحبی است که کارکردهای مادی و معنوی بسیاری را در زندگی افراد به دنبال داشته و در صورت رعایت موازین شرعی عرفی و اجتماعی آثار و برکات به مراتب بالاتری را خواهد داشت در احادیث و روایات بسیاری بر اطعام نیازمندان با غذای نذری تاکید شده است که متاسفانه در چند سال اخیر شاهد دعوت افراد برای نذری خوردن و فرستادن کارت دعوت به افراد متموّل هستیم.

تقرب به پروردگار اصلی ترین فلسفه نذری

مدرس حوزه و دانشگاه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ضمن تعریف واژه نذر گفت: هر عملی که رجحان عقلی و فقهی و شرعی داشته و فرد برای رفع حوائج و گرفتاری ها مقید به انجام آن می شود.

حجت الاسلام محمد حسین موسوی با تاکید بر اینکه نذر ریشه قرآنی و روایی دارد اظهار داشت: سابقه نذر کردن و نذر دادن به پیش از اسلام باز می گردد و به نحوی که مادر حضرت مریم ایشان را نذر خادمی حرم خدا کرده اند و یا در دوران بعد از اسلام تیز به نذر حضرت زهرا برای شفای امام حسن و امام حسین نیز در قرآن اشاره گردیده است.

وی در تبیین آثار و برکات نذری دادن تقرب به پروردگار را از اصلی ترین و مهمترین برکات آن عنوان کرد و افزود: مشکلات و گرفتاری ها در زندگی مومنان وسیله ای برای توجه و تقرب بیشتر به خداوند متعال است که به واسطه نذری کردن و نذری دادن و برآورده شدن حاجات بندگان شکر الهی را به جا آورده و تقرب و توجهشان به پروردگار بیشتر می شود.

7مدرس حوزه و دانشگاه همکاری و تعاون را از آثار دیگر نذر برشمرد و تصریح کرد: از آنجا که تهیه نذری نیازمند مشارکت و همکاری گروهی افراد است که سبب جمع شدن و گردهمایی افراد در کنار یکدیگر  شده و همین امر اتحاد، نظم، همیاری و دوستی مشارکت کنندگان در این کار را نیز به دنبال دارد.

موسوی افزود: ذکر مصائب و سختی هایی که بر امام حسین و اهل بیت ایشان گذشته است در نوحه و روضه خوانی هایی که در کنار تهیه نذورات برگزار می شود مودت و محبت اهل بیت و ائمه اطهار را در قلوب مومنان روز به روز افزون تر می کند.

نیازمندان صاحبان اصلی نذورات/وقتی نذری رفتن هم سفارشی می شود

نیازمندان؛ صاحبان اصلی نذورات

مدرس حوزه و دانشگاه با ذکر این نکته که نباید نذری دادن به ماه های محرم و صفر معطوف شود خاطر نشان کرد: از اهداف مهم نذورات اطعام نیازمندان است و طعامی که به اسم مبارک ائمه اطهار تهیه و توزیع می شود در وهله اول باید به دست نیازمندان واقعی جامعه برسد و چون هستند بسیاری از افراد وه به دلیل مشکلات اقتصادی توان تهیه یک وعده غذا برای خانواده خود را ندارند که می توان با تسری دادن نذورات در ایام دیگری از سال این خانواده ها را نیز از برکت سفره امام حسین اطعام داد.

موسوی دلیل با ارزش بودن غذای نذری در بین مردم را نیت پاک و برآورده شدن حاجت فرد نذر دهنده دانست و تصریح کرد: غذای نذری در یک فرآیند مقدس و با ذکر صلوات بر ائمه اطهار تهیه می گردد از طرفی فرد نذری دهنده با نیت و آرزوی پاک به ائمه متوسل و حاجت روا شده است و در جستجوی حاجت خویش ارتباط قلبی با ائمه برقرار کرده و در نتیجه این ارتباط قلبی این غذا متبرک و مقدس و از نظر مردم با ارزش است و برای گرفتن این غذا مشتاق هستند.

این کارشناس مذهبی در ادامه به موضوع اسراف در نذورات نیز اشاره کرد و تصریح داشت: گاهی مشاهده می شود این عمل مستحب اسیر برخی فرهنگ های ناروا مانند اسراف خودنمایی چشم و هم چشمی گردیده است به طوری که شاهد رقابت برخی خانواده ها در این موضوع هستیم که در این صورت این نذر فایده و ارزش معنوی ندارد زیرا نذر عهد بین انسان و خدا است و این قبیل حرکات خلوص نیت افراد را زیر سوال می برد.

وی اظهار داشت: نکته مهمتر در بحث نذری دادن سهم نیازمندان از این نذورات است و نباید به این غذا به عنوان پرکننده شکم نگاه شود بلکه جنبه متبرک بودن آن را مورد توجه قرار داد و به یاد داشت که صاحبان اصلی این نذورات فقرا و مستمندان هستند و افراد می توانند با شناسایی مستمندان این غذاها را به دست آن ها برسانند.

نیازمندان صاحبان اصلی نذورات/وقتی نذری رفتن هم سفارشی می شود

لزوم توجه به نیازمندان در کنار ادای نذر

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ضمن بیان مقدمه ای بر آثار نذر در زندگی فردی و اجتماعی افراد گفت: نذر رفتاری فردی است که می تواند کارکرد های اجتماعی را نیز داشته باشد و این فعالیت فردی به شکل گروهی و اجتماعی بروز و نمود پیدا می کند.

مهدی ستوده بیان داشت:  نذر از سنت های نیکویی است که می تواند در کمک به محرومان و رفع نیاز های جامعه و تعدیل ثروت اجتماعی موثر بوده و تاثیر بسزایی دارد نذر کردن در راه انجام امور خیری از این قبیل است.

وی ضرورت توجه به مشکلات نیازمندان جامعه در کنار آنچه در ادای این سنت حسنه و اجتماعی مهم است خارج کردن آن از روال عادی به معنی مطعمه و مشربه و اطعام عزاداران است در شرایط فعلی که اوضاع اقتصادی قشر محروم جامعه نامناسب است شایسته این است که افراد نذری های خود را به سمت این طیف از مردم سوق دهند که این کار نیازمند فرهنگ سازی و اهتمام ویژه است ضمن اینکه نذرهای که برای آن صیغه نذر خوانده شده قابل تغییر نیست.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل نذر را تعهد بین بنده و پروردگار عنوان کرد و اظهار داشت: هر فردی که نذری را می پذیرد تعهدی را بر گردن خود گرفته و در دین اوست و انجام نشدن آن برای صاحب نذر تکلیف شرعی به جا می گذارد.

ستوده با اشاره به اینکه می توان مصادیق نذر را تغییر داد گفت: مصادیق نذر می تواند تغییر کند و در ابعاد اجتماعی نظیر ازدواج جوانان، کمک به مراکز درمانی، تامین کمک هزینه تحصیلی و حمایت از ایتام به کار گرفته شود.

وی تصریح کرد: حضور نیازمندان بر سر سفره های نذری و مناسبت های مختلف اجر الهی را در بر داشته و سبب  گستردگی و افزون تر شدن این اجر می شود.

نیازمندان صاحبان اصلی نذورات/وقتی نذری رفتن هم سفارشی می شود

ضرورت درک آثار و برکات نذر

آئین نذری دادن به میهمانان و عزاداران مجلس عزای حسین سنتی دیرینه در میان مسلمانان و بویژه مردم ولایتمدار و عاشقان حضرت ابوالفضل عباس در دارالارشاد اردبیل است و در شب و روز تاسوعا و عاشورا به اوج خود می رسد.

نذری دادن در ماه های محرم و صفر یکی از سنت های زیبایی است که در بسیاری از هیئات و مساجد و منازل برپا می شود و همه مردم اعم از غنی و فقیر به جهت تناول یا گرفتن حتی لقمه ای از این طعام متبرک بر سر سفره های پربرکت نذری حاضر می شوند.

یکی از شهروندان اردبیلی که سال های طولانی است اقدام به تهیه و توزیع نذری در بین مردم کرده است در گفتگوی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل می گوید: سابقه نذری دادن در خانواده ی نا به بیش از 20 سال می رسد و از زمان نوجوانی شاهد برپایی بساط نذری در خانواده خود بوده ام.

مجتبی محبی به برکت طعامی که به یاد حضرت ابوالفضل العباس تهیه می شود اشاره کرد و گفت: اسم ائمه اطهار و بویژه علمدار کربلا باعث برکت و رونق یافتن نذری شده و این برکت سبب شده تا افراد بیشتری از سفره حضرتش نصیب برده و از غذای متبرک نذری سهمی داشته باشند.

وی ضرورت درک آثار و برکات نذری توسط مردم را متذکر شد و افزود: بنده در طی سالیانی که توفیق خدمت در دستگاه امام حسین و عزاداران آن حضرت را داشته ام شاهد معجزه ها و برکات بی شماری از این نذورات در زندگی متوسلان به ساحت ائمه بوده ام از شفای بیمار لاعلاج گرفته تا رفع حاجتی نا ممکن .

شهروند اردبیلی به لزوم توجه به مشکلات مسلمانان و رفع نیاز نیازمندان بویژه در این ایام اشاره کرد و گفت: نذری دادن فقط دادن طعام و خوراکی نیست و هر کاری که بتواند گره از مشکلات مردم و بخصوص نیازمندان و فقرا و مستمندان باز کند هم خشنودی خدا را در پی دارد و هم بنده خدا و اجر این کار چند برابر می شود.

محبی ادامه می دهد: ما نیز سعی کرده ایم این مهم را سرلوحه کار خود قرار داده و تنها نذری دادن را غذا دادن خلاصه نکنیم. و چند سالی است که با این نیت بخشی از هزینه نذری را برای کارهای دیگر از قبیل کمک به تهیه جهیزیه دختران خانواده های نیازمند یا تامین بخشی از مایحتاج ضروری ای قبیل خانواده ها در طول سال کنار می گذاریم تا به قول معروف با یک تیر دو نشان زده باشیم.

نیازمندان صاحبان اصلی نذورات/وقتی نذری رفتن هم سفارشی می شود

برکت نان امام حسین بر سر سفره نیازمندان

"نان امام حسین" واژه ای که بر سر در یکی از نانوایی های محلات نصب بود و زیر این نوشته صندوقچه ای برای انداختن پول تعبیه شده بود مدیر این نانوایی در مورد این نوشته و صندوق به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: طرح نذر نان امام حسین از محرم دو سال پیش در این محله و به پیشنهاد یکی از اهالی اجرا شد.

موسی تقی پور افزود: این طرح که قرار بود فقط در محرم اجرا شود با عنایت و توجه خاص آن حضرت حدود دو سال است که اجرا می شود و نذورات مردم در این صندوق انداخته شده و با پول های جمع آوری شده در طول سال بخشی از مایحتاج مورد نیاز خانواده های نیازمند تهیه و به دستشان رسانده می شود.

وی در مورد شناسایی خانواده های نیازمند به ما می گوید: از آنجا که اینجا جزء محله های حاشیه ای و محروم شهر است پیدا کردن چنین خانواده هایی چندان کار مشکلی نیست و افرادی که به نان شبشان محتاج هستند زیادند به ویژه در فصول پاییز و زمستان که به دلیل نبود شغل بیشتر سرپرستان خانواده ها بیکار بوده و در تامین مایحتاج زندگی خود با مشکل مواجه می شوند.

این مدیر نانوایی ادامه می دهد: اسم حضرت امام حسین به این صندوق برکت داده و افرادی بوده اند که مبلغ بالایی را به عنوان نذر در این صندوق انداخته اند و ما با آن پوشاک و لباس گرم برای فرزندان خانواده های محروم تهیه کرده ایم .

شهروند اردبیلی دستگیری از نیازمندان و اختصاص بخشی از هزینه نذورات یا کارهای دیگر مثل سفرهای تفریحی و مواردی از این قبیل را به اموری از این قبیل سبب رضای خدا و خشنودی بنده خدا عنوان کرد و گفت: اگر هرکس نه تنها در ماه های محرم و صفر که در طول ماه های سال نذری کند که خشنودی بندگان خدا نیز در آن باشد مطمئن باشید میزان فقر هم کم خواهد شد.

در آخر اینکه

در گزارشی که ارائه گردید هدف نویسنده تخریب اصل نذر و کمک و یاری صرف از نیازمندان نیست بلکه توجه به این نکته است که اقامه هر امری باید با توجه به ارزش و اهمیتی که دارد نیازمند هزینه ای در خور آن است و شکی نیست که خدمت به مردم و رسیدگی به مشکلات آنان به خصوص نیازمندان جامعه امری مهم و اساسی است که بر عهده مسئولان جامعه و تک تک ما مردم به عنوان شیعیان امام علی و عاشقان امام حسین است.

باید توجه داشت که غیر از نذری امور بسیاری در زندگی ما وجود دارد که هزینه های گزافی را برای آن می پردازیم که شمارش آن از حوصله این گزارش خارج است که در صورتی که از هزینه این مخارج کاسته و در امور خیر و خداپسندانه صرف شود اثرات و برکات بیشماری در زندگی فرد فرد افراد جامعه به دنبال خواهد داشت.

توجه بیش از حد به یک امر نباید ما را از رسیدگی به امور دیگر بازداشته و یا غافل نماید اینها آموزه های مکتب حسینی است و شیعه علوی باید این اصول را سرلوحه زندگی دنیوی خود قرار دهد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.