مدیرکل امور عشایر استان کرمان گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر برای تامین نهاده‌های دامی عشایر ۸۰ میلیارد ریال تسهیلات خشکسالی با بهره چهار درصد و باز پرداخت پنج ساله در اختیار عشایر استان قرار داده شده است.

کاهش ۷۰ درصدی علوفه در مراتع استانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی ابراهیمی مدیرکل امور عشایر استان کرمان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون هفت هزار و ۸۰۰ تن نهاده دامی از طریق تعاونی‌های عشایری در این استان توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد عشایر استان از تسهیلات خشکسالی بهره‌مند شده اند، گفت: تعاونی‌های عشایری استان از طریق پنج کارگاه تهیه خوراک دام کنسانتره تولید می‌کنند و در اختیار دام عشایر قرار می‌دهند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمان با بیان اینکه کاهش بارندگی و کم آب شدن چشمه‌ها و قنات‌ها زندگی عشایری استان کرمان را با مشکلاتی روبرو کرده است، افزود: پیش بینی می‌شود تا پایان سالجاری ۲۰۰ هزار مترمکعب آب شرب سالم با تانکر بین عشایر شمال استان توزیع شود.

وی میزان اعتبار آبرسانی سیار به عشایر شمال استان کرمان را بالغ بر پنج میلیارد تومان دانست و اظهار داشت: تاکنون سه میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

ابراهیمی تصریح کرد: با توجه به کاهش ۷۰ درصدی بارندگی، کمبود آب و علوفه در مناطق عشایری از مهرماه سال گذشته کوچ عشایر دستخوش تغییرات شده است.

مدیرکل امور عشایر استان کرمان با بیان اینکه این نگرانی وجود دارد که عشایر به روستا‌ها مهاجرت کنند گفت: خکشسالی‌ها گذرا است چنانچه نیاز‌های عشایری در زمینه آب و علوفه دام تامین شود از روند مهاجرت آن‌ها به روستا‌ها جلوگیری می‌شود.

وی استان کرمان را دومین استان عشایری کشور دانست و آمار دام آنان را سه میلیون رأس دام سبک و سنگین اعلام کرد و گفت: عشایر شمال این استان سالانه ۹ هزار تن گوشت، ۷۰۰ تن پشم، ۶۰۰ تن کرک و ۲۱ هزار تن محصولات لبنی تولید می‌کنند.

انتهای پیام/ح

کاهش علوفه در مراتع کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار