در حالی که طبق قانون اساسی دولت موظف به ایجاد اشتغال و حمایت از بیکاران است، اما این روزها شاهد بروز مشکلاتی در مسیر دریافت حق بیمه بیکاری از سوی بیکاران هستیم.
به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان تأمین اجتماعی، سازمانی بیمه گر است که باید کارگران مزدبگیر، حقوقبگیر و پوشش اختیاری صاحبان حرفه و شغلهای آزاد را تحت پوشش اجباری بیمه قرار دهد.
از سوی دیگر این سازمان موظف است خدماتی همچون مستمری بازنشستگی، مستمری از کار افتادگی، مستمری بازماندگان، مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه کفن و دفن به افراد تحت پوشش ارائه دهد.
در حالی که میزان پرداختی به فرد بیکار زیاد نیست، باید این موضوع را در نظر داشت که این میزان پرداختی به عنوان بیمه بیکاری با این خرج و مخارج پاسخگوی کارگران به خصوص کارگران متاهل نیست و حداقلهای زندگی با این پولها محقق نمیشود که رقم پائین آن نیازمند گزارشی مجزا است!
بیمه شدگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی چنانچه از کار بیکار شوند، ظرف حداکثر یک ماه از روزی که بیکار شدند باید به شعب تامین اجتماعی مراجعه کنند و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند. اما لازم به ذکر است؛ بیمه شده باید حداقل۶ ماه حق بیمه پرداختی داشته باشد در غیر این صورت حائز دریافت حق بیمه بیکاری نمیشود.
شعب سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور با بررسی پرونده فرد بیکار محاسباتی را انجام میدهند و میزان و مدت پرداختی را مشخص میکنند. اما در حال حاضر مشکلات زیادی در روند تجمیع سوابق برای بیمه شدگان وجود دارد.
بیشتر بخوانید: خدمات گرانقیمت روانشناسی و جای خالی بیمه
در همین زمینه، یکی از بیمه شدگانی که درخواست بیمه بیکاری کرده، می گوید: «نزدیک ۳ ماه است که هر روز درگیر روند تجمیع سوابق خود در شعبه های مختلف هستم، اما هر روز با مشکلات تازه ای برخورد می کنم. هیچ سیستم الکترونیکی وجود ندارد تا بتوانند سوابق مرا جمع کنند که از این طریق بتوانم بیمه بیکاری دریافت کنم.»
او می افزاید: «بجز این مشکل، دخل و خرجم به هم نمی خورد. حتی چندین هفته است که من را منتظر گذاشته اند و می گویند «تجمیع سوابقت ۳ هفته ای طول می کشد و آن را باید به وسیله پست به شعبه مذکور ارسال کنیم.» در حالی که می توانند با استفاده از سیستم های اداری خود این مسئله را حل کنند.»
در اینجا سوالی که پیش می آید، این است که در شرایطی که تقریبا تمام خدمات دولتی به صورت الکترونیکی انجام می شوند، چرا باید همچنان افراد متقاضی دریافت بیمه بیکاری با چنین مشکلاتی مواجه باشند؟
به هر حال به نظر می رسد که نوع نگاه سازمان تامین اجتماعی و شعبات زیرمجموعه به بیمه بیکاری و مقرری بگیران این نوع بیمه خلاف قانون است و نیازمند اصلاح ساختاری است؛ به طوری که حقوق شهروندی، حقوق قانونی، شأن و شخصیت افراد حفظ شود.
عطف به مطلب مندرج در آن خبرگزاری با عنوان « دردسرهای مختلف بیمه بیکاری برای بازنشستگان/ آبا تامین اجتماعی سیستم الکترونیکی تجمیع سوابق ندارد؟» مورخ 97/06/31 به استحضار میرساند:
« در حال حاضر تمامی فرآیندهای مربوط به تجمیع سوابق بیمه شدگان به صورت مکانیزه و تبادل اطلاعات بین 560 شعبه سازمان تامین اجتماعی به صورت الکترونیکی انجام میشود، این سازمان بر اساس اصل صیانت از حقوق بیمه شدگان، سوابق پرداخت حق بیمه افرادی که مربوط به سنوات دور بوده و یا شناسایی فرد به دلیل تشابه نام و مشخصات مشکل باشد را با دقت فراوان بررسی میکند.
علی ایحال ارتباطات برخط و آنی با سایر دستگاهها و سازمانها نیز موجب افزایش سرعت در رسیدگی به درخواستها و پاسخدهی شده که بسیاری از بیمهشدگان از مزایای آن بهرهمند شده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.»
انتهای پیام/
بنده فرد بیمه شده با هیفده سال سابقه از کارگاه اخراج شدم. با سپری کردن مراحل اداری و ملات فراوان به بیمه بیکاری رسیدم .و دارای زن و دو فززند و مستاجر هستم . حقوق دریافتی بنده فقط اجاره منزل و پوشک بچه و هزینه
مدرسه یک فرزندم است بناچار یکجا بصورت ویزتوری چند ساعتی کار میکنم . ریاست شعبه مقرری بنده را قطع و دچار مشکل مالی شدید و خانوا گی شدم .خواهشمندم کمکم کنید .